вторник, 23 септември 2008 г.

Бернар Москени, главен изпълнителен директор на БТК: С новото име ставаме по-силни

Труд - 8 стр.
Бернар Москени, главен изпълнителен директор на БТК: С новото име ставаме по-силни

Светослав МЕТАНОВ

- Г-н Москени, миналата седмица на световните финансови пазари имаше сериозни сътресения. AIG вече е собственост на американската държава. Как това ще се отрази на БТК? Продава ли се компанията?
- AIG все още управлява БТК. Голяма част от инвеститорите в БТК са банки и финансови институции. Няма абсолютно никаква причина за притеснение по отношение на телекома. Напротив, броят на инвеститорите, които искат да влагат парите си чрез AIG в БТК, все повече се увеличава. Към този момент няма основания за промяна на стратегията през следващите 3 г. Трябва да уточня, че AIG инвестира в дългосрочен план в България и ние имаме план за трансформацията на компанията и да я превърнем в силно конкурентоспособна. Трябва да го постигнем на един труден пазар, но аз съм убеден, че това ще стане в кратки срокове.
- Наскоро получихте разрешение за сливане на БТК и „Вивател". Какви трансформации предстоят оттук нататък?
- БТК и „Вивател" до момента са независими дружества. Това, което искаме да постигнем, е по-добра услуга за клиента. Затова сме ориентирани не само към продукта, а и към пазара. Вече не разглеждаме услугите си като фиксирани, мобилни и интернет, а като бизнес потребители и домашни клиенти. Хората искат да получават единна оферта, а не само да ползват поотделно домашен телефон, пренос на данни или GSM от „Вивател". Новият ни подход е да се ориентираме към единна услуга. Това е много съществена промяна за БТК. Трудно е, защото има голяма разлика между начина на работа във „Вивател" и в БТК. БТК е традиционна технически ориентирана компания, сега искаме да я обърнем към клиентите. „Вивател" е по-динамична и млада. Искаме да интегрираме предимствата и на двете фирми и те да станат едно цяло. Това няма да е лесно, тъй като манталитетът в двете дружества е съвсем различен. Трябва да се съчетаят и различни технически платформи, отделите за обслужване на клиенти, билинг системите, мениджмънтът. Необходими са и нови хора за изпълнението на новите цели на компанията.
- А какви са те?
- Целта е една търговска марка, единен подход към клиента, единно предлагане на услугите. Съвсем наскоро във Варна видях от едната страна на улицата магазин на БТК, а от другата - на „Вивател". Това просто не е необходимо. Новата търговска марка ще бъде въведена през следващата година.
- Значи името „Вивател" изчезва?
- Да, ще отпадне. Работим върху концепция и нов изглед на търговската марка, под която ще предлагаме всичките си услуги. Към края на 2009 г. ще се преместим и в нова сграда и ще дадем нов старт на компанията.
- Предполагам, че новата марка на компанията ще съдържа добре познатите букви БТК?
- БТК ще продължи да съществува, но търговското наименование може да бъде различно. Във франция „Франс телеком" предоставя услугите си под търговската марка „Ориндж".
- Като че ли новият ви подход изнервя конкуренцията ви на пазара. От „М-Тел" и „Глобул" вече открито заявяват, че Комисията за регулиране на съобщенията „слугува" на БТК. Как ще коментирате?
- В момента 80% от телефонния трафик в България минава през мобилни телефони. Това трябва да се има предвид, когато ни се лепва клеймото „бивш държавен монополист". Когато дойдох в България, видях, че цената за терминиране на трафик от един оператор към друг всъщност поощрява GSM фирмите. Имах няколко срещи с КРС и целта ни бе цените да достигнат европейските. В момента средно в Евросъюза те са двойно по-ниски от тези в България.
Така че действия в подкрепа на БТК по този въпрос са крайно необходими. Когато наш абонат се обади на GSM, ние трябва да платим 16 евроцента на „М-Тел" или „Глобул". В ЕС се плащат средно 8 цента. В същото време цената, която ние получаваме, когато мобилен абонат звъни на стационарен телефон, е в пъти по-малка. Това ни пречи да дадем по-ниски цени за абонатите си.
Да, след решението на КРС приходите на „М-Тел" ще намалеят, но това трябваше да се случи много отдавна. Цените трябваше да започнат да се регулират още преди 7 г. През това време те направиха предостатъчно пари както от собствените си, така и от нашите клиенти. Естествено „М-Тел" и „Глобул" са против всеки опит за регулация и искат да запазят статуквото и приходите си. Но собствениците им добре знаят, че в Австрия и Гърция цените за терминиране на трафик от една мрежа в друга са 2-3 пъти по-ниски.
- Какво очаквате от КРС?
- Необходими са спешни мерки, защото, ако това продължи както досега, фиксирани телефони в България много скоро няма да има. И на практика ние ще плащаме на мобилните, за да ни унищожат.
- От „М-Тел" и „Глобул" смятат също, че незаконно субсидирате цената на разговорите по мобилен телефон за сметка на фиксираните. Притесняват ли ви жалбите по този повод?
- Конкурентите ни се притесняват от това, че даваме много добри цени за услугите си, но фактът е, че те не са по-ниски от разходите ни. Така че и дума не може да става за крос субсидиране. С новата си оферта ние предизвикваме пазара и показваме как ще работим. Позицията ни трябва да е по-агресивна, защото „М-Тел" си позволяваше да владее пазара и да прави каквото си иска. БТК винаги е спазвала правилата на честната конкуренция.
- България е страната в ЕС с най-много аналогови телефони. Дори в Албания, Босна и Македония те вече са история!
- Ние работим усилено за цифровизация на цялата ни мрежа. Аналогови телефони в края на 2009 г. няма да има. В началото на т.г. около 30% от телефоните бяха аналогови, сега са 15%.
- Какво става с имотите на БТК? Когато AIG купи компанията, застрахователният гигант стана собственик и на много големи и красиви сгради в цялата страна.
- Да, сградите ни са над 2000. Първо, ние искаме да се рационализира използването им. Площта на някои от тях на 60%, 70% или 80% не се използва. Действително стойността им е голяма. Както казах, догодина ще се преместим в нова сграда. Затова взехме решение да продадем определени имоти. Много компании са декларирали интерес от подобни сделки. Ние обаче не сме определили по каква процедура ще продаваме - накуп или сграда по сграда. Каквато и да е процедурата, тя ще бъде честна и прозрачна.
- Ако обявите за продажба 2000 сгради, това със сигурност ще разтресе целия пазар на недвижими имоти в страната?
- Има още много неясни моменти. В някои от сградите сме съсобственици с „Български пощи", някои трябва да бъдат запазени заради съоръженията, които са разположени вътре, други ще освободим в рамките на 6 месеца. Трябва ни по-добра организация на служителите. Затова целият ни екип в София ще бъде събран в една сграда. В момента те са разпръснати в пет.
- Сградата на Телефонната палата също ли ще се продава?
- Да. Имаме план, според който новият собственик ще трябва да запази в продължение на 2 г. техническите съоръжения. Това е страница, която трябва да затворим, за да започнем нова глава или нова книга.
- Ще има ли съкращения?
- Разбира се. Трябва да станем по-ефективни. В началото на годината имахме повече от 10 000 служители, повечето от които технически екип. След въвеждането на нови технологии ние вече нямаме нужда от толкова много хора. БТК още е бюрократична компания. През следващите 3 г. персоналът ни трябва да е под 5000 души.
- Това са над 50% съкращения. Синдикатите ще изпищят?
- БТК е открита компания и не се притеснява да споделя плановете си. Не прави изключение и по отношение на синдикатите. Те са наясно какво предстои. Разходите за персонала при нас са 16% от приходите. В „М-Тел" и „Глобул" делът им е 5%. Ние не искаме да свием този разход чак толкова, но поне да сме на 8-9%. Трябват ни млади и компетентни хора. За тези, които трябва да напуснат, сме предвидили поощрения и програми за доброволно напускане. Ще се отнесем честно и достойно спрямо тях. Полагаме усилия всичко да мине плавно и без сътресения.
вторник, 23 септември 2008 02:33:21

1 коментар:

Анонимен каза...

Здравейте,
Тук ми остана последна алтернатива, някой да обърне внимание за безчинствата в БТК. В неделя 24.05.2009 от 20:45 часа. до 21:20 се опитвах да се свържа с телефон за информация 11800, от три различни мобилни оператора. През този половин час, вървеше запис, на който ме убеждаваха, че "обаждането е важно" за тях. Изгубих търпение и позвъних на телефон 0800100. Там любезно ми разясниха, че не е възможно да съм чакал толкова и че всички оператори са много заети(не уточниха с какво). Имам записи на въпросните обаждания, които могат да потвърдят думите ми и при необходимост, бих ги предоставил. Възможно е и моите мащаби за малко време да са други и да е нормално човек да чака 35 минути, за един номер... Ще си позволя коментар, че в делнични дни, операторите са доста свободни, но през укендите, изведнъж стават постоянно заети. Това е мое наблюдение. Да не дава господ да се случи нещо с някой в почивните дни, че няма намиране на телефон на доктор...
С уважение към личността, но не и към институцията:
Симеон Тодоров