вторник, 23 септември 2008 г.

В мрежата се генерират милиардери в зелено

Пари - 22 стр.
В мрежата се генерират милиардери в зелено



Новаторите, издигнати на гребена на вълната от бума на интернет потреблението, са натрупали общо 109.7 млрд. USD
Високоплатеният изпълнителен директор в Оракъл Марк Бениоф е от хората, които не спят на лаврите си. През 1999 г., на върха на тогавашната си кариера, той казва в едно интервю, че занапред ще работи за себе си, а не за друг “кучи син милиардер”. Е, сега и той вече е такъв - тоест, милиардер.
ако не тече - капе
Гениалното прозрение на Бениоф е, че и от дребен бизнес може да се натрупат големи пари. Нишата е управлението на връзките с клиенти. По онова време всеки бизнес, в който трябва да се прибягва до компютър, за да се управляват отношенията с клиенти, преживява дълго и скъпо първоначално изпитание. Трябва да се купи адаптиран софтуер, да се плати за хардуер, на който да се качат програмите, а след това да се изсипват още пари в сметките на софтуерната компания за инсталиране и за абонаментна поддръжка.
Спасение
За мениджърите на компании с голям капитал това не е проблем, те могат да похарчат няколко милиона долара, без да им мигне окото, но развиващите дребен бизнес биха се озовали зад борда. Затова Бениоф създава компанията Salesforce.com, която предлага нов начин за управляване на връзките с клиенти. Неговият продукт е по-прост и по-евтин от адаптирания софтуер. Предоставяйки услуги по
мрежата - чрез което се избягва етапът инсталиране и се спестяват услугите по поддръжката, компанията му взема от всеки клиент скромна месечна такса от 50 USD.
Първите стъпки
Salesforce започва да печели с доста по-малки клиенти, казва Андрю Уолдек, съдружник в консултантската фирма Innosight, специализирана за иновации. Малкият бизнес не е привлекателен за големите доставчици, защото те нямат изгода да го обслужват. Подхранвайки базата си от дребни клиенти обаче, Salesforce непрекъснато подобрява продуктите и възможностите си.
Нахлуване
Скоро фирмата започва да навлиза и в зоната на средните и големите компании. Към 2004 г. нейните услуги се ползват от фирми като Cisco, Staples и Advanced Micro Devices.
Според сп. Форбс състоянието на Бениоф през 2008 г. е 1.2 млрд. USD. Той влиза в списъка с общо 34 души от най-богатите в света, които дължат успеха си предимно на уебсайтове или услуги онлайн и чието нетно състояние възлиза на 109.7 млрд. USD. Продуктите на повечето от тях буквално стряскат пазара.
Да видиш нишата
Общо качество на стряскащите уебпазара нововъведения е това, че задоволяват нуждите на пренебрегваните потребители. За да намери една такава група, Пиер Омидиар просто си спомня за хобито на годеницата си. Тя колекционира кутийки за бонбони от типа “тик-так” и трудно намира места, където да купува или да продава екземпляри от колекцията си. Компютърният програмист Омидиар създава
уебсайта eBay, който да върши тази работа вместо дамата на сърцето му. Таксата за регистрация на колекционери е 25 цента и скоро му се налага да наеме някого, който да отваря прииждащите в дома му чекове. Според Уолдек сайтът
еBay е намерил начин да намали разходите по транзакциите и да създаде пазар на евтини обекти на колекциониране, с които хората дотогава не са имали възможност да търгуват. След милиони търгове за всякакви невероятни предмети сега Омидиар
е още един от милиардерите, създадени от световната мрежа. Сп. Форбс оценява състоянието му за 2008 г. на нетната сума 7.7 млрд. USD. В списъка на уеббогаташите компания му правят някои негови бивши подчинени. Първият, когото Омидиар някога
е наел на пълен работен ден в еBay - Джефри Скол, притежава през 2008 г. нетно състояние от около 3.6 млрд. USD, а бившата изпълнителна директорка на компанията Маргарет Уит-ман е горда собственичка на 1.3 млрд. USD.
Сп. Форбс
***
Текст под снимка
Създателите на виртуалния мастодонт Google загърбват академичните занимания заради практиката -за второто тримесечие на 2008 г.
вторник, 23 септември 2008 03:26:17

Няма коментари: