сп. Мениджър - 88 стр.
Маркетинг 2.1
Милко ГЕОРГИЕВ
Това е една поредица, в която разказваме как да повишаваме репутацията на нашия бизнес чрез интернет. Този текст е за налагането на личния бранд
ОГЛЕДАЙТЕ СЕ.
Всичко около нас е брандирано. От натуралния сок, който купуваме, през дрехите, които носим, до компютъра и софтуера, който ползваме. Компаниите отдавна са разбрали силата на бранда и влагат милиарди, за да изградят запомнящи се и стойностни марки. Всичко е бранд и всичко може да бъде брандирано. Защо тогава да не направим това действие и със самите нас. Когато през 1999 г. Том Петърс издава книгата си The Brand You*, много хора от средите на коучинг експертите гледат с насмешка на тази нова мода. Сред тях е и Джил Коркиндейл, бивш редактор в The Economist и executive coach c множество публикации в Harvard Business Review. Ho в течение на годините тя се убеждава, че греши. Много лидери, мениджъри на високи позиции, започват да изискват персоналния брандинг като елемент на коучинг обученията, които тя им провежда. Дори иронично разказва в една своя статия за желанието на някои мениджъри да блеснат и да се превърнат в "рок звезди". Неин клиент, по това време изпълнителен директор на фармацевтична компания, й предложил сериозна сума, за да напише - анонимно, разбира се - възхваляващ разказ за неговите постижения. Развитието на мениджърите силно
* Аз, брандът.
прилича на развитието на какъвто и да е друг продукт или услуга. В тях са вложени много пари, време и усилия. Те градят специфичен набор от ползи, създават публичен образ, въз основа на който търсят своята реализация на пазара на труда. Брандингът е скъпо усилие, изискващо много комуникация. И докато в края на 90-те години това усилие е имало ограничен набор от канали, то навлизането на интернет и демократизирането на комуникациите дават огромен тласък на възможностите за реализиране на тези идеи. Новото десетилетие, особено от 2005 г. насам, роди много нови личности брандове, изградени изцяло върху платформата на интернет като комуникация. Хора като Гай Кавазаки, бивш "главен евангелист" на Apple Computers, и Робърт Скубъл от Microsoft изградиха своя бранд онлайн и се превърнаха в разпознаваем продукт. Робърт Скубъл стана известен с позициите си за някои продукти на Microsoft, които се отличаваха доста от официалното мнение на работодателя му. Тази неконвенционалност и прямота му създават авторитет на праволинеен и честен човек, който не жертва собственото си мнение в името на корпоративната политика. С това си поведение според списание The Economist Скубъл успя да постигне това, което пиар компании с огромни бюджети не можаха години наред - да направят образа на Microsoft една идея по-човешки. Време е да се превърнем в CEO на компанията "Аз". Персоналният брандинг не е самоцелно занимание. Защото в съвременната работна и информационна среда всички ние се сражаваме за своето място под слънцето. На стелажите на супермаркета за работници има много стоки и всеки един от нас е такава стока. За да се отличим, за да бъдем купени, ние се нуждаем от ясно дефинирани ползи, характер на марката, който да ни отличава от всички останали. В купчините информация, с които всеки е залят, ние трябва да можем да се отличим, за да бъдем забелязани. За да блеснем със светлината на собствения бранд обаче, се нуждаем от ясна идея за своите отличителни черти. Това започва според Том Петърс с промяна в мисленето - вече не сме "служители" или "мениджъри" в определена компания, не сме асоциирани с нея, ние сме самостоятелна търговска марка. Съществуват всички предпоставки всеки от нас да поеме изцяло контрола над своя бранд. Техниките, познати от класическия брандинг, в съчетание с възможностите на интернет могат да генерират изключителни резултати и, което е по-важно, те са достъпни за всеки. В предишната статия от поредицата "Маркетинг 2.1" стана дума за средствата, които позволяват на компаниите да следят своята репутация онлайн, например Google Alerts. Започнете да следите и своето име онлайн и не приемайте това за болезнен нарцисизъм. Защото вашата репутация и брандът, който градите, са от изключителна важност за вас и вашата професионална реализация. Брандирайте себе си, като изтъкнете безсрамно силните си страни, позиционирайте се спрямо своите конкуренти, намерете своите диференциращи идеи. И след като изградите своята нова бранд идентичност, започнете да я прилагате, най-вече онлайн. Кои са техниките, които биха ви позволили да комуникирате себе си като бранд онлайн? Преди всичко това е стойностното съдържание, което създавате. Следата, която оставяте след себе си в дигиталното пространство, трябва да е проследима и последователна. Създайте личен блог, трибуна на вашата позиция, канал за личното ви брандиране. Изберете теми, които ви вдъхновяват, и пишете за тях. Започнете с изграждането на своята комуникационна платформа. Ако имате късмет името и/или фамилията ви да са уникални, работата по брандирането ви е значително улеснена. Купете домейн с вашето име и/или фамилия (например www.ivanpetrov.com), на който стартирайте блог или личен сайт. Специалистите съветват: не смесвайте лично с професионално. Сайтът ви, разбира се, може да има и лична част, но избягвайте да превръщате дигиталната си следа в кал, публикувайки свои весели абитуриентски снимки на него. Използвайте платформите за социални мрежи като Facebook, Linkedln и MySpace, за да промотирате своята комуникационна платформа. Потърсете и съветите на специалисти по SEO (Search Engine Optimization) в подбора на ключови думи, с които да осъществите своето позициониране в търсачките, в частност по темите, които засягате. Ако сте насочени към външни пазари, не пренебрегвайте англоезичната версия на своя сайт или блог. Непременно изградете детайлен профил в Linkedln.com - вашата професионална история трябва да бъде проследима и прозрачна - и потърсете максимално много контакти в социалната мрежа. Разширяването на вашата социална мрежа няма колекционерско естество, а позволява да придобиете максимална видимост при търсене по определени ключови думи, свързани с вашите професионални качества. Участвайте активно в блог сферата. Но се фокусирайте върху релевантни и смислени коментари. Те ще допринесат за вашата бранд идентичност, като същевременно се индексират добре в търсачките. Използвайте услуги за управление на личната репутация, като spock.com, за да получите контрол върху името си онлайн. И най-вече отделяйте систематично време за тези действия, като никога не забравяйте основната си цел - да изградите себе си като уникален, желан и търсен бранд.
неделя, 11 януари 2009 г.
Маркетинг 2.1
Етикети: сп. Мениджър
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар