неделя, 11 януари 2009 г.

Цветанка Ризова, популярната водеща на „На четири очи" по Нова телевизия: Има неща, които не зависят от парите

сп. Мениджър - 97 стр.
Цветанка Ризова, популярната водеща на „На четири очи" по Нова телевизия: Има неща, които не зависят от парите



Компромиси в предаването си не правя дори за неща, които засягат личния ми интерес. Това казва Цветанка Ризова, популярната водеща на „На четири очи" по Нова телевизия
В централните новини
Как изглежда светът през погледа на журналиста? Всеки ден телевизията, радиото, вестниците дават отговор на този въпрос. Но все пак остава скрит механизмът как се определя водещата новина, как се подбират останалите. И най-важното за вас - как добрите вести от една компания могат да попаднат в потока от събития. Част от отговорите се опитваме да намерим в тази рубрика. В нея даваме думата на едни от най-известните български журналисти.
- Госпожо Ризова, какво трябва да направи една компания, за да влезе в новините?
- Да предприеме стъпка, която българите ще оценят като положителна за икономическото развитие на страната. Да внедри технологии, които увеличават достъпа на повече хора до продуктите или да ги направят значително поевтини. Друг интересен от медийна гледна точка момент би бил увеличаването на работните места или работата по проекти, които са свързани с подобряване на екологичната среда.
- Как бизнесменът трябва да се готви за интервю? Какво ще му препоръчате, за да привлече вниманието на публиката?
- Първо, да се опита да бъде максимално откровен и да говори за неща, които освен към собствената му компания имат отношение и към по-широка аудитория. Да говори не само за технологии и печалби, но и за микроклимат, за социални придобивки на работещите в предприятието или бизнес структурата, да съумее да покаже различното, уникалното в своя бизнес. Освен това да се опита да бъде полезен от гледна точка на своя опит на повече хора - със съвет за инвестиране, препоръки за поведение в условията на глобална икономическа криза и т.н.
- Откъде най-често научавате новините от бизнеса?
- От вестниците, от специализираните издания и от интернет.
- Има ли прессъобщения на компании, които стават за излъчване?
- Много рядко, за съжаление, тъй като това би могло да изглежда като скрита реклама. Освен в случаите, когато информацията би заинтересувала и има отношение към мнозинството зрители.
- Притесняват ли се бизнесмените да говорят конкретно и в цифри?
- Не съм се задълбочавала, но предполагам, че печалбите са някакъв вид тайна и те едва ли биха ги огласили. Наистина не мога да преценя.
- Добре ли е журналистите и бизнесмените да са в близки отношения и какви рискове крие това?
- Този въпрос изисква твърде сложен отговор. Не заради друго, а защото всеки човек е различен. Аз например за себе си мога да гарантирам, че с когото и да съм близка, това в никакъв случай няма да рефлектира на работата ми. Компромиси в предаването си не правя дори за неща, които засягат личния ми интерес, и не бих направила услуга на нито един бизнесмен, ако това уврежда абсолютно почтената и чиста линия на "На четири очи". Звучи малко помпозно, но смятам, че това е огромно предимство.
Ако обаче някой журналист има склонност да изпълнява поръчки, той би ги направил дори да не е особено близък с бизнесмени. Те ще се намерят, интересите ще ги приближат един към друг. Така че няма еднозначен отговор, всичко е въпрос на характер и на устойчивост.
- Чували ли сте репликата „Аз мога да купя всеки журналист" и как ще я коментирате?
- Като абсолютно невярна. Да, вероятно могат да купят много журналисти, както могат да купят депутати, певци, продавачи, спортисти, леяри и шофьори. Тоест мнозина могат да бъдат купени, независимо какво работят, но който обобщава и абсолютизира - има дълбок комплекс и неориентираност. Човекът просто говори за своите мечти или намерения. И дълбоко се заблуждава.
- Разкажете случай, в който човек от бизнеса ви изкара от релси.
- Не съм имала такъв случай, нямам сблъсък, конфликт или проблем. Познавам малцина и отношенията ни не са професионални.
- Кои са трите неща, които бизнесът не трябва да прави в контакта с медиите?
- Не знам, това е въпрос на пиар, аз не съм специалист. Със сигурност обаче трябва всички да знаем, че има неща, които не зависят от парите. Има неща, които са по-силни от нас.
***
ЦВЕТАНКА РИЗОВА от девет години води предаването "На четири очи" по Нова телевизия. Родена е в Кюстендил. Завършила е математическа гимназия, а по-късно и Факултета по славянски филологии на CY "Св. Климент Охридски". Работила е като журналист във вестниците "Подкрепа", "Новинар" и "Сега". Тя е първият носител на голямата награда "Черноризец Храбър" за телевизионна публицистика, както и на голямата награда "Осмата муза". Беше избрана и за жена на годината от читателите на сп. "Грация". Омъжена е, има син.

Няма коментари: