неделя, 11 януари 2009 г.

Fortune. Списание за бизнес и класации

сп. Мениджър - 99 стр.
Fortune. Списание за бизнес и класации



Насочено е към големите играчи в бизнеса, но не оставя без внимание и средната класа
КОГАТО СТАНЕ ВЪПРОС за класации на компании, първото нещо, което ни хрумва, е списание Fortune. Всяка година американското издание публикува най-авторитетните ранглисти на световните фирми по най-различни показатели. Който смята да инвестира или да избира нова работа в глобалния свят, няма как да мине без тях. Историята на списанието започва през 1930 г., негов създател е един от най-влиятелните медийни магнати на всички времена, създателят на Time Group Хенри Робинсън Лус (1898-1967). Житейската история на Лус сама по себе си е интересна и показателна и разкрива защо неговите създания на медийния пазар успяват да постигнат такъв успех.
Лус е наричан от приятелите си Татко Време. Роден е в Китай в семейство на презвитериански мисионери. На 10 години го изпращат в британски пансион в Янтай, а на 14 заминава сам за Европа. На 15 вече е в САЩ и постъпва в гимназия в Хочкинс, Кънектикът. През 1920 г. завършва университета Йейл. Докато е студент, членува в тайното братство на учебното заведение "Череп и кости", мистериозна организация, за която се твърди, че има огромно влияние над американската политика. В нейната история са се записали няколко поколения от семейство Буш, включително и последният американски президент, както и няколко поколения от семейство Рокфелер, много сенатори, банкери, членове на кабинета и висши магистрати.
В Йейл Лус среща човека, с когото заедно ще основе след време Time Group - Бритън Хадън. През 1921 г. двамата работят вече заедно в "Балтимор Нюз", но през 1922 г. напускат и основават компанията, на която предстои да се превърне в медийна легенда. Тогава и двамата са на 23 години. Първата им "рожба" е списание "Таим", което започва да излиза през 1923 г. Хадън умира внезапно през 1929 г. През февруари следващата година Лус, останал вече сам, изважда на американския пазар бизнес списанието Fortune. Следват го също така влиятелни издания като списание "Лайф", "Хауз енд Хоум", "Спортс Илюстрейтид". Лус е главен редактор на всички свои издания до 1964 г. Почива три години по-късно във финикс, Аризона. През целия си живот Лус подкрепя Републиканската партия, възгледите му са твърдо антикомунистически. Има амбицията да стане държавен секретар на САЩ в някоя от републиканските администрации. През 1941 г. публикува в своето списание "Лайф" статията "Американският век", за която се смята, че чертае пътя на американската политика за остатъка от 20. век, че и след това. Животът и възгледите на основателя на Fortune обясняват и консервативната позиция, която изданието обикновено заема. То започва да излиза само 4 месеца след големия срив на американската фондова борса през 1929 г., събитието, с което започва Голямата депресия. Първите му броеве струват 1 долар, изключително висока цена за онова време, когато един брой на "Ню Йорк Таймс" е само 5 цента. Бизнес изданията от онези години са черно-бели многотиражки, изпълнени само с цифри и статистики. В контраст на тях Fortune е голямо списание от 184 страници, отпечатвано на скъпа хартия, с цветна корица - произведение на изкуството, отпечатвана по специална технология. На страниците му се публикуват снимки от едни от най-известните фотографи. Всичко това заедно с талантливите му автори бързо му спечелва висока репутация и списанието постига успех въпреки Голямата депресия и високата си цена. Още през първата си година има 30 хил. абонати. Години наред Fortune е месечно списание, но от септември 2005 г. започва да излиза веднъж на две седмици. В него се публикуват анализи на най-важните елементи на съвременния бизнес - хората, тенденциите, компаниите, идеите за бъдещето. Въпреки че след 2000 г. бизнес изданията непрекъснато се оплакват от спадащи тиражи, от Fortune
се хвалят, че техният тираж за същия период се е увеличил с над 25 хил. копия.
Безспорно запазената марка на списанието са неговите класации, съставени след внимателно проучване на пазарите. Сред тях са "форчън 500", "Форчън Глобъл 500", "100-те най-добри компании, в които да работите" и др. "форчън 500" е годишна класация на първите 500 американски публични компании, подредени според техните приходи. Първото място за 2008 г. се заема от "Уолмарт", следвана от петролния гигант "Ексон Мобил". Изданието прави и подобна световна класация, която се нарича "форчън Глобъл 500". Една от най-интересните класации на списанието е "100-те най-добри компании, в които да работите". Тя се съставя след проучване сред служителите на представителна извадка от фирми и включва много компоненти - освен заплащане, също така и перспективи пред работещите в тях, социални придобивки, престиж и удоволствие от работата. Тази година на първо място в тази ранглиста е Google, на шесто място е Cisco Systems, а чак на девето се нарежда глобалният финансов играч Goldman Sachs. Тази подредба много добре отразява тенденциите в световната икономика и все по-нарастващото значение на високотехнологичния сектор. Fortune очевидно е издание, насочено към големите играчи в бизнеса, но не оставя без внимание и средната класа. Едно от неговите разклонения е Money - списание за личните финанси което излиза от октомври 1972 г. В него се разглеждат проблеми на инвестирането в акции, спестяването, пенсионното осигуряване и данъците, както и оптималното организиране на семейните финанси, като такси за колеж, кредити, развитие на кариерата и намиране на по-добро жилище. Fortune - small business ("форчън - малък бизнес") е друго издание на медийната групировка и името му подсказва и таргет групата. Интересът към него е изключително голям - тиражът му е 1 млн. копия и се разпространява из целите Съединени щати. И то, разбира се, прави прочутите класации на Fortune, само че насочени към специфичната си аудитория. Например: "100-те най-добри места за живеене и започване на бизнес", "Най-добрите американски колежи за предприемачи", "100-те най-бързо развиващи се малки бизнес предприятия". Една от най-интересните рубрики на изданието е "Наръчник на собственика", която се пише от предприемачи, успели да преодолеят значителни предизвикателства. "форчън - малък бизнес" започва да излиза през 1980 г. и отначало се казва "Вашата компания". Променя името си през ноември 1999 г. и оттогава се радва на още по-голям успех, защото публиката започва да го свързва с безспорния лидер на пазара на бизнес изданията - списание Fortune.

Няма коментари: