неделя, 18 януари 2009 г.

Само 3 милиона гледат телевизия

Поглед - 16 стр.
Само 3 милиона гледат телевизия



Цените на рекламите падат, Причината била финансовата криза
През 2008 г. телевизионната аудитория е намаляла с близо 500 000 дунш в сравнеше с 2007, показват данните на TNS/ TV plan. Оказва се, че българите все по-рядко сядат пред телевизора и редовната публика е едва 40% от населението. Времето, което редовните зрители прекарват пред екрана, обаче се е увеличило с 2 минути през миналата година. През 2007 г. българинът е гледал телевизия средно 329 минути на ден, а миналата - 431. „Това увеличение е страшно много. Резултат е на по-качествените програми на телевизиите, които за по-дълго време задържат вниманието на зрителя", твърдят лидерите в ефира bTV. В същото време телевизията на Мърдок обяви намаляване на рекламната си тарифа с 26%. „Нормално е цените за реклама да бележат спад през януари, когато заетостта на рекламните блокове е по-ниска в сравнение с последните месеци на годината. Намалението не отразява спада в гледаемостга, а стимулира нашите клиенти да инвестират в реклама в труден за тях период", коментира маркетинг директорът на bTV Весела Димова. От рисърч отдела на медията твърдят, че намаляването на аудиторията е циклично и се определя от по-богатия избор на потенциалните зрители да се забавляват. Сега финансовата криза отново ще закове българите пред екрана вкъщи. Финансовата криза се отрази пряко на медиите още преди реално да беше усетена у нас, категоричен е и маркетинг директорът на Би Би Ти Димитър Димитров. „Първите бюджети, които бяха отрязани в момента, в който се спомена думата „криза", бяха рекламните. Големите компании прецениха, че точно парите, които дават за реклама, могат да бъдат заделени за „черните дни", обясни той. Фактът, че компаниите свиват маркетинг бюджетите си, се доказва и в момента, когато текат преговорите за годишните договори с големите рекламодатели. Свалянето на цените от най-голямата телевизия в сезона с една от най-високата висока гледаемост със сигурност ще има ефект върху рекламната политика на другите канали. Досега медиите винаги са давали големи, включително неофициално обявени, отстъпки на клиентите си в битките за бюджети. Сега обаче очевидно променят тактиката си и искат да предложат по-ниска цена за достигане до аудиторията, От мениджмънта на Нова тв също дадоха заявка за нови сезонни цени за реклама, които са съобразени с факта, че по принцип в началото на всяка календарна година рекламодателите са по-пасивни. Рекламни експерти обясняват, че все повече компании се отказват да договарят годишни бюджети и подписват договори, които са свързани с нови предавания или кампании. Така фирмите губят възможност да се възползват от отстъпките за обем, които медиите дават на големите си клиенти, а медиите - сигурност в приходите. В ТВ 2 също имали нова рекламна стратегия, но все още било рано да се говори за нея. В момента телевизията проучвала внимателно пазара и перспективите за развитието му през 2009 г. „Срещаме се с топ рекламодателите, за да разберем какви са плановете им, и след като приключим с този процес, ще можем да представим нашата рекламна стратегия официално", обясни пред медиите Димов. Маркетинг директорът на БНТ Ани Димитрова потвърди, че в момента фирмите са по-предпазливи при планирането на бюджетите си, но за момента държавната медия не планира да сваля цените си. БНТ намали тарифите на рекламата си с 30% през септември 2008 г. (с изключение на времето в праймтайма), което според Димитрова се е отразило положително на приходите й. В момента най-висока цена за 30-секунден клип по БНТ1 е в неделя вечер - 7500 лв., а най-ниската е 210 лв.
Рекламни специалисти обаче твърдят, че тези цени на рекламните клипове са невъзможни и нереални в сегашната ситуация, а БНТ не е поддържала толкова високи тарифи от времето, когато бе монополист на пазара. Цената на рекламата обаче е в пряка зависимост от рейтингите - колкото повече рейтинг точки има едно предаване, толкова по-скъпо се продава рекламата към него. Анализът на състоянието на пазара обаче е труден, защото някои програми показват постоянна аудитория (като „Комиците"), докато други са загубили публика и от най-гледани са минали в категорията „ако ми хване окото". Експертите не отричат и зависимост с дължината на предаването. Оказва се, че вече са предпочитани до 30-минутните шоута, за сметка на едночасовите. Мненията на експертите за връзката между спада на зрителската аудитория, намаляването на рекламните тарифи и намаляването на рекламите като цяло се различават. Част от тях твърдят, че тенденцията за все по-малко публика пред малкия екран е трайна и се дължи най-вече на уеднаквяването на електронните медии. Друга част обаче е категорична, че тази тенденция се дължи на промените в медийния пазар и все по-голямото разнообразие в избора от канали. „Истината ще излезе наяве, когато бъде цифровизиран ефирът. Тогава всичко ще е ясно и агенциите няма да могат да подменят данни", твърди медиен експерт. Данните от маркетинг и пийпълметричните агенции все още обаче са най-меродавни и тенденциите, които очертават те, тепърва трябва подробно да бъдат анализирани, твърди и социалният антрополог Харалан Александров.

Няма коментари: