събота, 24 януари 2009 г.

Китай дава $6,6 млрд. за пропаганда

Поглед - 15 стр.
Китай дава $6,6 млрд. за пропаганда

Уляна ПЕТРОВА

Китай ще даде 6,6 милиарда долара за подобряване на международния си имидж според приетия план на местните власти. Твърде скъпият проект за реализиране на целенасочена пропаганда обхваща създаване на международни телевизионни канали на английски, арабски и руски, които да предават 24 часа в денонощието. Държавната информационна агенция ще открие нови кореспондентски пунктове на планетата, а печатните издания ще получат англоезична версия.
Щедростта на китайското правителство е в момент, в който световните медии са в криза. Те от есента на миналата година обявиха съкращаване на броя на журналистите, принудителни пенсионирания и намаляване на заплатите. Протестирайки срещу по-малките си възнаграждения, пишещите братя от Асошиейтед прес обявиха „анонимна стачка" - като редакторите и фоторепортерите престанаха да подписват материалите и снимките си. И най-големите в бизнеса започнаха да затварят кореспондентските си пунктове по света и да се опитват да се справят със сериозния спад на рекламните приходи заради световната финансова криза.
Всъщност милиардите долари в Китай ще отидат за най-големите - и контролирани от държавата - медийни организации, които според анализаторите са процъфтели през последните години заради успешното развитие на икономиката на страната - която упорито се цели в първото място на международната арена. Междувременно много от най-големите световни компании, които искат да се настанят на китайския пазар, даваха всяка година милиони долари за реклами в големите местни вестници и телевизионни канали, за да достигнат до потребителите в държавата с население близо 1,4 милиарда души.
Но въпреки бързото икономическо развитие на Китай през последните две десетилетия и нарасналата му привлекателност за международната бизнес общност, имиджът му в глобалните медии не успява да постигне убедителността на пазарните му постижения.
Затова сега според последния правителствен план непрекъснато увеличаващите своето богатство медийни гиганти в страната - всички от които са под държавен контрол и пропагандират политиката на Китайската комунистическа партия, ще се опитат да купуват печатни издания и радио- и телевизионни канали по света и да откриват свои нови информационни бюра извън държавата. Както и да се печатат и излъчват най-широко на английски и на други световни езици. Заради това те ще наемат все повече журналисти, които говорят английски, както и чуждестранни експерти. В момента според информационните агенции основните официални китайски медии - като Китайската централна телевизия (CCTV) и държавният „Народен ежедневник" (People's Daily), са заети да се срещат с консултанти и да подготвят предложения за бъдеща работа.
Всъщност Китайската народна република трябва да реши на
първо място проблемите с имиджа си в сферата на правата и свободите на човека, писа вестник „Интернешънъл хералд трибюн" (International Herald Tribune). Визията на държавата беше сериозно накърнена по време на олимпиадата през миналата година, когато правителството забрани достъпа до редица интернет сайтове за международните журналисти. Освен Китайската централна телевизия и държавният „Народен ежедневник", другите медии, които ще получат щедрите държавни субсидии, са държавната информационна агенция Синхуа (Xinhua) и Шанхайската медийна група (Shaghai Media Group). Засега CCTV излъчва на английски, руски и испански.

Няма коментари: