Капитал - 34 стр.
Няма "Кеш"
Весислава АНТОНОВА
"Скъпи приятели на вестник "Кеш", искаме сайтът на най-стария икономически седмичник да бъде най-удобният и прегледен в своя сегмент. И работим усилено по него.
Извиняваме се, че временно не можете да четете това, което публикува коренно промененият от октомври 2008 г. вестник. Очаквайте модерния cash.bg през 2009 г.!" - пише на сайта на икономическия седмичник. Едно обещание, което едва ли ще се сбъдне.
Промени на пазара
От тази седмица вестник "Кеш" най-вероятно ще престане да излиза за неопределено време. Причината за това са финансовите затруднения на издателите от "Мак Медиа". Или по точно на "Кеш" ООД, чиито управители са Георги Александров и Иван Куцидимов.
Журналистите от изданието са в отпуск, не са получавали заплатите си и съвсем логично са обезпокоени от случващото се. Издателят на "Кеш" Георги Александров обаче коментира пред "Капитал", че "Нито акционерите, нито бордът на "Мак медиа" е вземал решение за спирането на вестника". Преди седмица пък главният редактор на изданието Мартин Кръстев бе категоричен: "Засега нямаме такъв проблем."
Вестник "Кеш" и друг път е спирал за кратко заради финансови затруднения - през лятото на 1997 г. Тогава той се рекламираше като издание за предприемчивия българин и излизаше по силата на договор между българското дружество "Ривайвъл" и швейцарския собственик "Рингие".
Независимо от това, че си направи редизайн, промени екипа си и проведе оздравителна програма през октомври миналата година "Кеш" имаше труден път. "Мак медиа" влезе в партньорски отношения със собственика на няколко рекламни агенции и консултант на TV2 и bTV Красимир Гергов покрай проекта за икономическия всекидневник "Класа", който започна да излиза в средата на 2007 г. Тогава "Класа" се издаваше под шапката на "Мак медиа".
От 1 декември "Класа" вече официално не е част от "Мак медиа", потвърдиха източници на "Капитал". Вестникът се издава от ново дружество - "Класа България". Негов управител е Милен Герасимов, който се смята за близък до Гергов и бе негов представител в "Мак Медиа".
Александров твърди обратното. В търговския регистър обаче има и отделно дружество "Кеш" ООД с управители Александров и Иван Куцидимов. В редакционните карета и на "Кеш", и на "Класа" обаче все още пише, че вестниците се издават от "Мак медиа". Като най-вероятна причина за това се смята фактът, че Александров е подписал договора с Financial Times за синдикиране на съдържание в "Класа".
Александров е издател и на списанията "BM business magazine", Bussiness Week, "Светът през" (годишно издание на The Economist) и Intelligent Life през други регистрирани фирми. Каква ще е съдбата на другите издания, с които е свързан Александров, той не пожела да коментира. Журналисти от Bussiness Week обаче не крият, че заплатите им се бавят.
Освен кризата с "Кеш" и изданията от групата на "Мак медиа" трудности изпитват и други вестници, сред които "Пари". Издателят "Бизнес медиа груп" е бил принуден да направи 30% съкращения на екипа. Преди повече от седмица журналисти в изданието са били предупредени, че започват да текат тримесечните им предизвестия. Ръководството е мотивирало съкращенията с "оптимизиране на щата". От журналистите са освободени около десет души, останалите съкращения са били в други звена на издателството. До редакционното приключване на броя издателят Валентин Панайотов не бе открит за коментар.
Пипалата на кризата
Първосигналното обяснение за спирането на "Кеш" и съкращенията в "Пари" е, че те се случват заради последствията от световната икономическа криза. Дали обаче тя е причина, повод, или просто оправдание, за момента могат да кажат само издателите на засегнатите вестници. Усещането за криза на вестникарския пазар обаче вече съществува.
"В момента на пазара се забелязва силен спад в рекламното присъствие на големите рекламодатели, всички изчакват или са по-предпазливи в комуникационните си активности. Някои от големите медии вече усетиха тази тенденция и проактивно търсят големите фирми, предлагайки им преференциални оферти, а други просто намаляват цените си за реклама", коментира пред Капитал", ръководител "Маркетинг" в МКB Unionbank Росица Димитрова. По думите й "в днешната ситуация МКB Unionbank не предвижда съкращаване на рекламните разходи. По-скоро ще се стремим към по-голяма отчетност и ефективност на вложените средства, ще планираме по-прецизно и таргетирано. Сега е наложително да бъдем креативни и при избора си на каналите за комуникация, контактът с потребителите трябва да бъде по-фокусиран", каза Димитрова.
Директорът бизнес комуникации в УниКредит Булбанк Мирослава Иванова е доста по-положителна. "Във финансовата сфера печатните медии са изключително важен носител, който дава възможност на потенциалните ни клиенти да получат повече информация и детайли за продукта или офертата. С оглед на това УниКредит Булбанк ще запази водещи стратегически печатни издания в медия микса си и през тази година", коментира г-жа Иванова.
"Засега не наблюдаваме отлив на рекламодателите от пресата за сметка на други канали, но има тенденция те да са по-предпазливи при поемането на ангажименти с годишни договори и обеми за реклама, защото е трудно да се предвиди какво ще се случи в кризисни времена. Ние планираме кампанийно и за кампаниите бюджетите са същите като миналата година", коментира Люба Олчева, "Медиапланиране" в рекламна агенция KIWI, сред клиентите на която е Първа инвестиционна банка.
На противоположно мнение е преподавателят в Софийския университет и автор на книгата "Сериозната преса в Югоизточна Европа" Орлин Спасов. Според него: "Българският медиен пазар като цяло е доста изкривен. Той прилича на строителния сектор - има презастрояване. Съвкупният рекламен бюджет съвсем не е достатъчен за финансиране на толкова много играчи. Това означава, че много медии съществуват на непазарен принцип. Те са поддържани, за да обслужват различни интереси или амбиции за медийно присъствие. Но нещо, което не съществува на пазарен принцип, доста по-трудно може да бъде засегнато от кризата. Тя едва ли ще застраши сериозно онези медии, за които така и така се питаме как съществуват. По-скоро рискът е за тези, които играят открито и следват логиката на пазара", коментира Спасов.
"В ситуация като сегашната е възможно издатели, които са в бизнеса, а не са за него да отпаднат от пазара", коментира изпълнителният директор на "Икономедиа" Бисер Боев. Според него обаче бизнесът в България е изплашен не защото реално има големи загуби в момента, а поради неизвестността и трудността да направят каквато и да е прогноза за бъдещето си. "Факт са забавянето на плащанията в страната, липса на ясни очаквания, най-сериозно от кризата са засегнати освен строителството и инвестиционните покупки. Нашата компания има консервативен бюджет за 2009 г. Замразено е назначаването на нови хора и стартиране на нови проекти, сериозно преразглеждаме и преоценяваме вече стартиралите такива", смята Боев.
събота, 24 януари 2009 г.
Няма "Кеш"
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар