Капитал - 33 стр.
Външни размествания
Борислав КАНДОВ
През тази година предстои най-голямото преобразяване на столичните тротоари.
На много места рекламните съоръжения ще изчезнат, на други - ще намалеят, а трети ще се променят. Всичко това е резултат от приемането на промените в наредбата, регулираща поставянето на рекламни елементи на територията на София. Тя бе приета в края на 2007 г., но светкавично бе обжалвана от агенциите за външна реклама и така и не влезе в сила. След този пореден провал (подобна съдба сполетя и предишните опити да се въведе ред в хаоса, датиращ още от 2000 г.) общинските органи, начело с Дирекция "Архитектура и градоустройство" (ДАГ), заедно със общинския Сектор "Реклама" решиха да подходят конструктивно и поканиха представители на двете асоциации за външна реклама да вземат участие в изготвянето на промените. Тяхното участие дори бе регламентирано в наредбата, която им осигури присъствие при обсъждането на новите схеми, по които ще се разполагат рекламните съоръжения на територията на София. Председателят на Българската асоциация за външна реклама Георги Ненков изрази удовлетвореността си от това действие на общинските органи. "Разбраха, че бизнесът не е мръсна дума и че трябва да говорят с представители на браншовите организации, а не с агенциите поотделно. Всяка агенция малко или много защитава собствения си интерес", коментира той.
Главният архитект на София Петър Диков също е доволен. "Работим с асоциациите в името на публичния интерес. Аз съм доволен, защото един ред, дори и да не е съвършен е по-добър от липсата на ред. Най-малкото защото така всяко едно нарушение ще бъде много по-видимо. Ще стане ясно кой работи по правилата и кой не", каза той.
Георги Ненков разказва, че работата по промените е отнела около три месеца, вместо предвидените 30 дни, но "това, което се получи е най-доброто до момента". С новите текстове се премахна спорната такса за извършване на рекламна дейност, която беше една от основните причини за обжалването на наредбата.
Успоредно с изготвянето на новите схеми ще се работи и по създаването на правилата и условията за провеждането на конкурси за отдаване под наем на местата, разрешени за разполагане на рекламни съоръжения. Това, обаче, според Ненков може да се случи най-рано през есента на 2009 г.
Градът е разделен на шест зони, като във всяка от тях може да бъдат разполагани определени по размер съоръжения. Абсолютно никаква реклама няма да може да се поставя в района от храм-паметника "Александър Невски", около Народното събрание до бившия Партиен дом. Ще останат само светещите реклами по покривите. Във втора зона (централни булеварди, улици и площади) ограничението е 4 кв. м. На него отговарят т. нар. ракети - осветените рекламни пана по тротоарите и спирките на градския транспорт. Широкият център попада в трета зона, в която са разрешени съоръжения до 9 кв. м. Именно това ще доведе до най-мащабните промени. Сегашните билбордове (или на професионален език - пизи) са с площ 12 кв. м. Тоест агенциите ще трябва или да ги премахнат изцяло, или да ги заменят с по-малки.
Друго важно нововъведение е задължителното отстояние на билбордове от кръстовища - минимум 15 метра преди и 3 метра след светофари и пресичащи се улици. В момента огромната част от най-привлекателните за рекламодателите съоръжения са поставени в непосредствена близост до кръстовищата.
В този си вид наредбата е здравословен компромис между интересите на засегнатите страни. Но засега остава само на хартия. По-трудният процес ще бъде прилагането й на практика.
В следващ брой очаквайте подробно описание на предстоящите промени
събота, 24 януари 2009 г.
Външни размествания
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар