неделя, 18 януари 2009 г.

Ричард Пиндер, Изп. директор на Publicis Worldwide: България е печеливш залог

Капитал - 34 стр.
Ричард Пиндер, Изп. директор на Publicis Worldwide: България е печеливш залог

Борислав КАНДОВ

Всичко ще бъде наред. В дългросрочен план
Така може да се обобщи изводът от сделката, която Николай Неделчев, собственик на Publicis MARC Group, сключи с глобалната компания Publicis Groupe за продажбата на 51% от собствеността на българския рекламен холдинг. Сделката все още очаква одобрение от Комисията за защита на конкуренцията. Нейната стойност не бе обявена.
Въпреки че новината може и да изглежда изненадваща заради времето, в което идва, изпълнителният директор на Publicis Worldwide Ричард Пиндер обясни, че "трябва да разграничим икономическата ситуация от нашето решение да направим тази инвестиция. За подобни инвестиции ние не вземаме решения за пет минути." Той каза, че компанията е отделила много време за внимателен анализ на икономиката и целият процес по сключването на сделката е отнел около една година. Пиндер е убеден, че "в дългосрочен план България е печеливш залог. Така че таймингът ни е добър. Икономиката тук се развива добре и ще продължи да се развива добре. Може и да има една или две лоши години, но ще се развива добре."
Освен времето, в което се случва, сделката е интересна и защото е единствена по рода си в историята на българската реклама. За пръв път се случва международен холдинг да придобие партньорската си структура в България. Ричард Пиндер обяснява, че една от причините за тяхното решение е бързото разрастване на Publicis MARC Group, но не е единствената. "Ние сме твърдо убедени, че България предоставя добри възможности за инвестиции. Затова и сме първите от големите мрежи, които предприемат подобен ход", казва той и допълва: "Освен това сме и европейска компания. Ние сме единствени от големите с европейско наследство. Всички останали имат силно американско наследство. Ние не гледаме на Европа като на задния си двор и искаме да сме най-добрите тук."
Publicis Groupe са подготвени за поне една тежка година, тъй като е неизбежно състоянието на глобалната икономика да не засегне и България. Според него всички бизнеси ще пострадат повече или по-малко, но техният поглед е насочен отвъд идващите 12 месеца. "Ние гледаме към следващите пет до десет години - Балканите са много по-интересно място, в което да вложиш парите си, отколкото Германия например", убеден е Пиндер. "Какво ще стане в краткосрочен план никой не знае, но аз смятам, че който взима краткосрочни решения, е глупак, а ние не сме такива", казва със смях изп. директор на четвъртата по големина маркетингова компания в света.
Явно Пиндер е очаквал основният акцент на разговора да бъде върху икономиката, защото тя присъства в почти всеки негов отговор. Когато го питаме за евентуални промени, които могат да се очакват след придобиването на мажоритарния дял в българската компания, той първо казва, че такива няма да има, и веднага допълва: "Дори и нещо да се случи с икономиката, ние ще бъдем тук. Когато се случи кризата в Русия през 1998 г., ние не напуснахме страната... И вярваме, че ще бъдем доволни и сигурни, независимо че Русия ви прави номера в момента." Всъщност двете основни разлики, които произтичат от сделката, е, че компанията вече ще има борд на директорите и че при взимането на генерални решения за начина на работа с клиентите българският мениджмънт ще се консултира с висшестоящите в международната компания. Втората, обяснява Пиндер, е, че "за хората, които работят тук, ще е много по-интересно, защото, ако искат да отидат и да прекарат известно време в офис в друга държава, сега ще имат много по-голяма възможност да го направят."
Броени дни преди представителите на Publicis Groupe да пристигнат в София, председателят на компанията Морис Леви каза пред Financial Times, че те са най-добре подготвени за кризата от големите международни мрежи. "Ние сме европейска компания. Всички останали компании притежават активи с предимно американски произход. WPP може и да е ситуирана в Лондон, но всичко, което притежава, е американско - JWT, Ogilvy, Grey и т.н. Ние подхождаме към индустрията от различна гледна точка", обяснява Пиндер част от мотивите на Морис Леви. А и исторически "Publicis е генерирал най-големите си ръстове именно в моменти, в които пазарът е изживявал трудности. Ние сме четвърти сред четирите най-големи компании и когато нещата се променят, е по-добре да бъдеш този, който има възможност да получи повече, отколкото тези, които имат повече за губене. Освен това Пиндер казва, че те са "най-дигитализираната компания от всички. Особено след като купихме Digitas (международна агенция за дигитални комуникации, която бе придобита за 1.3 млрд. долара - бел. ред.)".
Ричард Пиндер е убеден, че финансовите трудности, които рекламодателите изпитват и ще изпитват в краткосрочното бъдеще, неизменно ще ускорят ръста на дигиталните комуникации и той ще бъде генериран за сметка на традиционните медии. Но според него това няма да доведе до смъртта на вестниците или телевизията. Сегашната "рецесия е изключително движена от емоции и определен начин на мислене", казва Пиндер и ако клиентите искат да променят начина, по който мислят техните потребители, е по-удачно да изберат дигиталните медии, които "предоставят добра възможност за по-добро таргетиране и понякога по по-евтин начин" за достигане до целевата аудитория.
Euro RSCG IntelDay PR?
Още една интересна сделка бе обявена през седмицата. PR агенцията IntelDay Solutions и агенцията за маркетингови комуникации Euro RSCG Sofia обявиха подписването на споразумение за сътрудничество. Според договора те ще работят заедно по различни проекти. Ако съвместната им работа даде задоволителни резултати, може да се стигне до сливане на агенцията и PR отдела на Euro RSCG Sofia, както и до отварянето на софийски офис на Euro RSCG PR, обясниха от международната агенция. "Euro RSCG Sofia работят за големи корпоративни клиенти, до които ние като малка местна агенция не можем да достигнем. Те пък имат интерес да работят по проекти за международни организации и институции, до които ние имаме достъп", обясни управителят на IntelDay Деница Сачева.
***
Профил
Ричард Пиндер има над 20-годишен опит в рекламата и е преминал през някои от най-големите агенции в света. Започва кариерата си в Grey - Лондон, като от стажант стига до поста директор "Обслужване на клиенти", по-късно отива в Leo Burnett като директор за Тихоокеанския регион, а преди да се присъедини към Publicis, е президент на Leo Burnett за Европа, Близкия изток и Африка. От октомври 2006 г. е главен изпълнителен директор на Publicis Worldwide.

Няма коментари: