неделя, 18 януари 2009 г.

Телевизиите взеха 790 млн. лева

Труд - 22 стр.
Телевизиите взеха 790 млн. лева

Соня СПАСОВА

Изминалата 2008 г. беше хубава за българските телевизии. Несъмнено това е времето, която ще се запомни с крупните суми, за които се продадоха Нова тв и Тв 2, съответно на шведската компания MTG и на американската СМЕ. Но 2008 г. беше успешна и по отношение на приходите от реклами. Това показва справка на агенция ТНС Тв План, изготвена по поръчка на в. „Труд". Според нея рекламните обеми в телевизиите за м.г. са били 790 526 000 лв. Това е с близо 170 млн. лв. повече спрямо 2007 г. Калкулациите са правени на база официалните рекламни тарифи без ДДС на съответните медии. В тях не са включени евентуалните отстъпки, направени за рекламодателите. На първо място остава Би Ти Ви. Австралийският медиен магнат Рупърт Мърдок не успя да продаде българската си собственост миналата година, каквито бяха първоначалните му планове, заради кризата. Би Ти Ви обаче продължи да снася „златни яйца". Защото е увеличила брутните си рекламни приходи от288 млн. лв. за 2007 г. на 306 млн. лв. за 2008 г. Логично, след като медията направи доста успешни проекти като „Мюзик айдъл 2", „Денсингстарс" и „Сървайвър 3", където цената за 30 секунди реклама през паузите на последното предаване достигна рекордните 11 730 лв. с ДДС. Прави впечатление обаче, че делът от общите постъпления за Би Ти Ви е намалял - от 46,6% на 38,8%. Това вероятно е в резултат на новите играчи, които се появиха на пазара в последно време и на преразпределението на общата сума за реклама, коментираха медийни експерти. Приходите на Нова тв също са се увеличили от 177 млн. лв. на 208 млн. лв., показват данните. „Резултатите ни за 2008 г. са много добри, но се различават от данните на ТНС, защото там не са отчетени всички детайли в търговската ни политика", коментираха от Нова тв. „Повечето ни предавания се представиха много добре и „Биг брадър 4" бе едно от тях. Положителното е не само в приходите, но и в ръста на аудиторията", добавиха от телевизията.
В „отличници" се превръщат „Диема" и „Диема фемили". И това е истинско постижение, като се има предвид, че тези канали се излъчват само по кабелен път, а достъп до кабелна телевизия имат около 60-70% от хората у нас. „Диема" инвестира в много добри програми, от които ключово беше Европейското първенство. Но и първото ни риалити „Хванати в изневяра" допринесе за развитието на канала", каза Якоб Андерсън, изпълнителен директор на медията. Фрапираща обаче е промяната при БНТ 1. Приходите от реклама на държавния канал са спаднали почти наполовина. „Причината вероятно е намаленият интерес в аудиторията. Ние затова и направихме реорганизация на опаковката, а през есента на 2008 г. стартирахме и 7-8 нови предавания, но не успяхме да компенсираме", призна програмният директор на БНТ 1 Димитър Цонев.
***
Как растяха приходите на Би Ти Ви
Световната финансова криза все още не се е отразила върху приходите от реклами 8 телевизиите, коментира Емилия Бакърджиева от медия агенция „Пиеро 97".
Ако това стане, тя ще доведе до намаляване на инвестициите в реклама в сектори като автомобилен, недвижими имоти, финансови услуги и стоки. Т.е. стоки, чиято покупка може да се отложи във времето. Но за бързооборотните продукти не очакваме драстично свиване, добавя Десислава Стоянова от „Зенит оптимедиа". За първата седмица на годината имало 130 марки в ефира и около 15% ръст на инвестициите спрямо същия период на 2007 г. Рекламодателите не искат да подписват в момента годишни договори, признават обаче от медиите. От Би Ти Ви вече свалиха цените на рекламите с около 26% спрямо онези, които бяха обявили през декември м.г. Тарифите на основните им конкуренти от Нова тв засега не са намалени.

Няма коментари: