събота, 24 януари 2009 г.

Google рутира

Капитал - 35 стр.
Google рутира

Андриан ГЕОРГИЕВ

Богът и Сатаната на интернет - уебгигантът Google, отново е във фокуса на общественото внимание. Този път бомбата, която компанията хвърля на пазара, е намерението й да разработи собствен рутер. Това са устройствата, които управляват преноса на данни между компютрите. Глобалната мрежа работи именно благодарение на рутерите. Няколко източника потвърждават новината пред сайта sdtimes.com, включително служител на хардуерния гигант Cisco, който е един от най-големите производители на рутери в света.
В момента основният доставчик на рутери за Google е компанията Juniper. Нейни представители отказаха да коментират пред "Капитал" неофициалната информация за раздяла с търсачка номер едно. От Google също не излязоха с изявление по въпроса. И все пак акциите на Juniper паднаха почти с долар (до $17.82) в деня, в който авторитетното онлайн издание Slashdot публикува информацията.
Има няколко причини да се приеме, че въпросният слух е верен. Чрез своята търсачка Google привлича и разпределя най-много трафик в интернет. Нейните изчислителни центрове поемат повече натоварване от всяка друга технологична компания в света. Много вероятно е Juniper вече да не оправдават високите изисквания и от Google да са запретнали ръкави в проектирането на собствени устройства за управление на този гигантски информационен поток. Още повече че инженерите на уебкомпанията знаят от първа ръка какво се изисква от подобен хардуер и колко би струвало разработването на новата технология.
"От Google сами са създали голяма част от своя хардуер и софтуер, използван в техните изчислителни центрове", коментира за "Капитал" Никълъс Кар, автор на технологични книги и популярен блогър. Една от неговите творби е "The Big Switch: Rewiring the World, from Edison to Google". В бестселъра Кар пише, че в бъдеще хората все по-често ще работят със софтуер, който не се намира на компютъра, а ще е интернет базиран. "Няма да се изненадам, ако от Google измислят нова технология за рутери, но само за тяхна собствена употреба", споделя още Кар. "Едва ли ще продават устройствата, тъй като това не се вписва в тяхната бизнес стратегия", смята той.
Рецептата на успеха?
Преди няколко месеца коментарите, че търсачката работи върху създаването на свой браузър, също звучаха невероятно. Но по-късно се появи Chrome, който за няколко седмици успя да се намести на пазара. Google все по-често се впуска в дейности, различни от продажбата на онлайн реклама. Въобще компанията много често обърква хората, пише авторът The Bitland Prince в статия за osnews.com. "Понякога казват, че ще отидат в Космоса, друг път се гмуркат дълбоко в океаните, понякога имат сателити, понякога сканират всички книги на планетата и т.н. Пълен хаос. И така трябва да бъде."
Единственото, което има истинско значение за публични компании като Google, е цената на акциите им. Тя се покачва, когато хората мислят, че фирмата ще направи нещо, от което те ще ахнат, разсъждава The Bitland Prince. Колкото по-малко анализаторите разгадават тези намерения, толкова по-вероятно е те да препоръчат покупка на акции на тази компания. От друга страна, продажбата на реклама винаги ще остане най-важният бизнес на Google, разсъждава The Bitland Prince. Сега почти 99% от нейните приходи идват именно от рекламодатели.
От време на време обаче от дръзката експанзия боли. Наскоро Google закри няколко свои странични проекта. Виртуалната реалност Lively вече е толкова виртуална, че не може да я намерите никъде. Услугите Notebook, Catalogs, Dodgeball и Video също няма да бъдат развивани повече. Освен това Google временно спря инвестициите в проекта Jaiku, позволяващ на хората да публикуват в интернет какво им се случва в реално време. Според Никълъс Кар това не е проблем. В централата на Google знаят, че дори новите им продукти да не се наложат на пазара, те пак са достатъчно рентабилни, за да привличат рекламни приходи и да събират данни за поведението на онлайн потребителите. Това са двете приоритетни задачи на интернет гиганта. "За повечето компании провалът на нов продукт излиза много скъпо. Най-често за Google провалът е евтин", коментира Никълъс Кар в статия за списание strategy+business.
Може би именно в това се крие успехът на Google. Нови и нови услуги, информациите за които да пълнят страниците на вестниците, конкурентите да настръхват, а анализаторите да са в шах. Скоро ще разберем дали информацията за рутера на Google се вписва в подобен сценарий.

Няма коментари: