Пари - 28 стр.
Томаш Павликовски, регионален директор Publicis Worldwide за Централна и източна Европа: Рекламата ще помогне на бизнеса да излезе от кризата с по-малко щети
Боряна НИКОЛАЕВА
Бъдещето на комуникациите е в ръцете на интернет и на мобилните телефони
> Господин Павликовски, какво е нивото на рекламния бизнес в Централна и източна европа в сравнение с другите развити пазари?
- Делът на пазарите от Централна и Източна Европа генерира около 5-10% от от печалбите на Publicis Worldwide.
> Какви са позициите на България?
- Трудно е да се погледне от тази гледна точка и да се определи точно мястото на България. Мисля, че на всяка страна трябва да се гледа поотделно. Нивото и темпът на развитие за всяка държава са различни. Да вземем за пример Полша -тя е много по-голям пазар. Трябва да се преценява от тази перспектива - колко пари ще бъдат похарчени за реклама, колко са общите разходи. За Полша те са около 4 млрд. ЕUR, за България са около 1 млрд. и дори по-малко. Погледнато и от позицията на това къде се намира Publicis на пазарите на Балканите, смело мога да заявя, че ние сме в Топ 3, ако не и номер 1 на всеки пазар, на който присъстваме. България сега е част от това „голямо семейство от агенции”.
> Каква е ролята на рекламния бизнес в условията на финансова криза?
- Отговорът на този въпрос отново зависи от особеностите на пазара. Тази тема се дискутира много напоследък и е необходимо първо да се отчете разликата между развиващите се пазари, като Централна и Източна Европа, и развитите пазари. Икономиката в нашия регион, макар че и ние сме част от Европейския съюз, е доста по-малко усложнена в сравнение с другите пазари. Ролята на рекламата е да помогне на бизнеса да излезе от кризата с възможно най-малко щети. На другите пазари ситуацията е много по-сложна. Там потребителската психика е различна. Хората са достигнали до едно определено ниво и в един момент се налага да се откажат от стандарта си на живот. За страните от Централна и Източна Европа ще е доста по-трудно, защото те се намират в състояние на растеж. Ако обикновеният човек тук планира след една година да си купи кола, а след две - да се сдобие с жилище, кризата може да попречи на плановете му. На Запад обаче обикновеният човек има и кола, и жилище, сменя ги през 2 години. На него кризата ще му се отрази дотолкова, че ще си купи нови не след две, а след пет години. Така че ролята на рекламата е различна - на едните пазари ще правим това, което сме правили и преди, влагайки малко повече вяра в съзнанието на потребителите. На другите пазари ще трябва да търсим нови начини да обнадеждим аудиторията и клиентите, които ще са доста по-несигурни за бъдещето си.
> Какво според вас ще се случи с рекламните бюджети на компаниите, може ли да се очаква значително свиване на средствата, отделяни за реклама?
- Честно казано, не знам. Иска ми се да имам отговор на този въпрос. Ако аз бях рекламодател, щях да харча парите си много внимателно.
Повечето от рекламодателите, дори и местните, ускориха растежа си благодарение на кредити. Такива заеми вече ще се взимат много трудно, затова и компаниите ще отбелязват по-малък растеж и ще се нуждаят от кеш. И проблемът няма да бъде в това дали имат нужда от реклама, а дали имат парите, за да си я позволят.
Така че рекламодателите
ще харчат много по-внимателно и ще търсят нови нестандартни начини за комуникация.
> на какъв тип комуникации трябва да залагат компаниите?
- Не мисля, че заради кризата трябва да се откажат от нещо или да го заменят с друго. Спектърът остава същият, трябва по-внимателно да се подбират каналите за комуникация, това е всичко.
> на какви нови тенденции в сферата на комуникациите ще бъдем свидетели в близките няколко години?
- Не бих искал да бъда оригинален, но е ясно, че светът се пренася в интернет пространството. Въпросът е как потребителят ще намери своето място в тази джунгла от послания и информация.
Красотата на традиционните медии преди беше в това, че комуникацията беше опростена. Новите медии са много индивидуални. Постепенно се движим в тази насока - Телевизията ще стане интернет телевизия, външната реклама ще запази позициите си.
Бъдещето на комуникациите е в ръцете на интернет и на мобилните телефони.
***
Поводът
> Глобалната комуникационна верига Publicis Groupe придоби мажоритарен дял от своя български партньор Публисис МАРК Груп.
> Сделката, която все пак подлежи на одобрение от Комисията за защита на конкуренцията, осигурява на българската компания достъп до световни ресурси и международно ноу-хау.
> Досега Публисис МАРК Груп, наследник на създадената през 1995 г. от
Николай Неделчев агенция М.А.р.К., беше франчайз партньор на Publicis Worldwide в България.
> Сътрудничеството между двете агенции датира от 2002 г. Подразделенията на Publicis Groupe, представени в България чрез Публисис МАРК Груп са: водещата рекламна верига Publicis Worldwide; Saatchi&Saatchi; водещите агенции за медиа планиране, медиа купуване и интерактивен маркетинг ZenithOptimedia и ZedDigital; мрежата от ПР агенции Publicis Consultants и агенцията за корпоративен дизайн Carre Noir.
> Част от Публисис МАРК Груп са и специализираните местни агенции за директен маркетинг - Марксман, за специални събития -Евентис и за аудио-, видео-и печатно производство Хепиенд.
***
Компанията
> Publicis Groupe е четвъртата по големина в света комуникационна мрежа. основана е през 1924 г. в Париж. Притежава агенции в 104 държави и 229 града, с приблизително 45 000 служители.
> Глобалната група покрива широк спектър от услуги чрез своята мрежа от агенции в областта на рекламата (Publicis, Saatchi & Saatchi, Leo Burnett), медийното
консултиране и планиране (ZenithOptimedia, Starcom MediaVest), маркетинговите услуги - дигитални и интерактивни комуникации, директен маркетинг, Пъблик Рилейшънс и др. > За 2007 г. годишният приход от дейността възлиза на 4.67 млрд. EUR с нетна печалба от 452 млн. EUR. Приходите, получени от реализирането на нов бизнес, надхвърлят сумата от 3.75 млрд. ЕUR.
вторник, 20 януари 2009 г.
Томаш Павликовски, регионален директор Publicis Worldwide за Централна и източна Европа: Рекламата ще помогне на бизнеса да излезе от кризата с по-мал
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар