четвъртък, 29 януари 2009 г.

Супербоул се продава трудно

Дневник - 19 стр.
Супербоул се продава трудно

Георги ФИЛИПОВ

Ен Би Си иска повече пари при очаквано по-ниска гледаемост
GoDaddy.com плати 2.7 милиона долара, за да покаже реклама с разсъбличащата се популярната автомобилна състезателка Даника Патрик пред най-голямата аудитория на Супербоул в историята. Това беше преди година. Сега рекламният спот ще струва 3 милиона долара, но той ще бъде видян от по-малко хора. Затова продажбите вървят трудно.
Финалът в Националната футболна лига в Тампа на 1 февруари между „Питсбърг стийлърс“ и „Аризона кардиналс“ по Ен Би Си трудно ще успее да подобри гледаемостта на миналогодишния обрат в мача между „Ню Йорк джайнтс“ и „Ню Инглънд пейтриътс“. Драматичният сблъсък събра 97.4 млн. зрители.
Ен Би Си иска от рекламодатели като GoDaddy.com, Anheuser-Busch InBev NV и PepsiCo Inc. по три милиона долара за 30-секунден клип. Това означава увеличение от 11 процента. „Продали сме 90% от времето и водим активни разговори за останалите спотове“, заяви Брайън Уолкър, говорител на „Ен Би Си спортс“, наскоро. Оказа се, че всъщност само 12 спота са продадени на оригиналната цена, а останалите са реализирани на „в горната граница над 2 милиона“ според Дик Ейберсол, президент на „Ен Би Си спортс и олимпикс“. Телевизията все още не е продала четири от общо 67 спота. Финансовата криза доведе до съкращаване на бюджетите и това се отразява, ко ментира агенция „Блумбърг“. General Motors и FedEx пропускат Супербо ул за пръв път от десетилетие. „Спотовете на Супербоул не се продават така добре, както в предишните години“, коментира Тим Калкинс, професор по маркетинг от „Келог скул ъф мениджмънт“ в Еванстън.
Продажбите почти спряха след 5 септември, когато Ен Би Си твърдеше, че е реализирала 85% от спотовете. Според Брад Аджейт от изследователската агенция Horizon Media Ен Би Си ще получи малко по-малко от 200 милиона долара от реклама. По неофициална информация миналата година „Фокс“, която продаде последния спот пет дни преди мача, е спечелила 170 милиона долара.
Друга причина за слабите продажби са самите финалисти. Преди година отборите идваха от най-големия и седмия по големина медийни пазара, но сега не е така. Домът на „Кардиналс“ е Глендейл, щата Аризона, близо до Финикс. Това е 12-ият по големина американски медия пазар с 1.86 млн. тв домакинства. Питсбърг е на 23-о място с 1.16 млн. домакинства. В същото време „Ню Йорк“ и „Бостън“ покриваха почти 10 милиона тв домакинства. Ако мачът е равностоен, зрителите ще гледат независимо че отборите с от малки пазари, твърди Том Зиангас, вицепрезидент на Nielsen Sports. „Кардиналс“ победи „Филаделфия ийгълс“ с 32:25 на 18 януари във финала на Националната конференция, докато „Стийлърс елиминира „Балтимор рейвънс“ с 23:14 в Американската конференция. Най-малко гледаният Супербоул в последните 25 години беше през 1990 г., когато 73.9 милиона зрители станаха свидетели на разгромяващия успех на „Сан Франциско 49“ с 55:10 срещу „Денвър бронкос“. „Има два важни фактора -историята около мача и самата оспорваност на двубоя“, твърди Зиангас. Според Nielsen повече от 40% от американските домакинства следят мача от 1990 г. насам. Супербоул успя да събере повече от 90 милиона зрители във всяка от предишните три години, което доказва, че събитието е безпрецедентна възможност да се стигне до клиентите, коментира Ан Мъхърджии, вицепрезидент по маркетинга на Frito-Lay North America. „Рейтингите винаги ще се движат нагоре и надолу, но накрая винаги имаме един американски празник“, коментира тя. Според Аджейт мачът ще бъде наблюдаван от повече от 90 милиона души, но вероятно ще бъдат по-малко като абсолютно количество. „Да се постигнат 97 милиона зрители е висока летва“, коментира той. Go Daddy Group Inc., която е базирана в Аризона и се занимава с продажбата на интернет домейни, вероятно ще излъчи две реклами. Миналата година Патрик започна да си разкопчава състезателния черен кожен гащеризон, след което зрителите бяха пренасочени да гледат пълното разкриване на GoDaddy.com. Около 1.5 милиона зрители са посетили сайта в резултата на рекламата, твърди изпълнителният директор и основател Боб Парсънс. „Супербоул прави пари“, коментира той. След дебюта на компанията като рекламодател преди 5 години пазарният й дял се увеличи от 16 на 25%. Сега тя контролира 45% от пазара на домейни.
Тази година зрителите могат да се увеличат, ако приемат мача за бягство от проблемите с икономиката, твърди Дийн Дебиасе, изпълнителен директор на TNS Media. „Това е нещо, което може да привлича хората. Супербоул може да се окаже не само спортно събитие, но и социалното събитие на Америка“, твърди той.

Няма коментари: