Дума - 30 стр.
По сайтовете им ще ги познаете
Нина ГЕОРГИЕВА , консултант на международната образователна търсачка icares.com
Цари пълен хаос с интернет порталите на училищата, а в МОН се трошат бадева милиони левове
В днешния глобален свят, в който учениците сърфират всекидневно, интернет страниците на училищата все повече се възприемат като своеобразни визитни картички на институции, предлагащи образование. Учениците, търсещите образование в чужбина, масово се ориентират към използването на т.нар. търсачки за образование. По зададени критерии търсачката намира подходящото учебно заведение, позиционирано със собствен сайт и информационен бюлетин, който може да се принтира или да се изпрати по електронна поща. Така всеки ученик може да намери например в кое училище се изучава интересуваща го специалност. Една от най-добрите търсачки за образование, предлагаща и безплатен тест за професионално ориентиране, е ICRES.COM. Oт ноември 2008 г. търсачната система е локализирана на български език, а сайтът на първата българска гимназия, абониран за системата с четири специалности, е този на Професионалната гимназия по телекомуникации в София. Как българските училища са позиционирани в интернет пространството и каква информация предоставят? Няма институция в България, която може да даде отговор на този въпрос. Повечето училищни сайтове в българското интернет пространство са продукт на доброволен труд на ентусиазирани ученици и родители, подкрепени от директорска далновидност. Има и сайтове, които са резултат от изпълнение на дейности по информираност и публичност на проекти. Откриват се и десетки сайтове на класове, създадени от класните ръководители. Сред тях са a-class.hit.bg на Ст. Стефанов и ve.mi6ma6.com на г-жа Миленкова. В сайта на IV В клас (vklas-tretoedu.dir.bg) на Трето СОУ "Иван Селимински" гр. Сливен се откриват публикувани трите имена на учениците и техните снимки. Кому е нужна тази информация? Може би за улеснение на интернет педофилите. Снимката и трите имена на детето са лична информация и публикуването им в сайта на класа представлява разкриване на лични данни, което е предмет на Закона за защита на личните данни. Коя е институцията, отговорна за училищното присъствие в интернет пространство? Преди три години МОН обяви конкурс и консорциумът "Лексис" спечели обществената поръчка за изграждане на Национален образователен портал (НОМ) на стойност половин милион лева. Днес в НОМ може да се прочете "най-актуалната новина", която е от... 16.10.2008 г. Ако се потърси информация за 74-о СОУ "Гоце Делчев", отваря се сайтът на РИО на МОН-София-град. В столицата има над 200 училища, но само 22 от тях са позиционирани в НОМ. Разглеждайки ги обаче, се установява, че само три от тях имат сайтове - ПГТЕ "Хенри Форд", СГХСТ и НФСГ. Останалите 19 училища са само списък с имена! Ако потърсим в другите градове, положението е още по-трагично. От Пловдив са позиционирани само три училища и две от тях имат сайтове - СОУ "Св.св. Кирил и Методий" и Национална търговска гимназия. От Варна само едно училище е позиционирано и това е Пета езикова гимназия. Ако човек се "разрови" в Регистъра на средните училища и детски градини в сайта на МОН, могат да се намерят малко училища с актуални интернет страници и много "елитни" училища без страници! Но понеже никой не може да даде определение за "елитност" на училище освен даващите частни уроци, то наличието или липсата на сайт в държавния регистър просто няма отношение към избора на училище! Много по-добре е организиран частният Единен информационен портал за учебните заведения в страната, собственост на СИ-ЕМ ЕООД, изграден без обществена поръчка и без половин милион лева. Порталът дава възможност срещу заплащане всяко училище, университет, школа или дори частен преподавател да организира дейността си чрез интернет, а също да поддържа лесна и бърза връзка с всички хора и институции, регистрирани в него. Основните потребители на един училищен сайт не са само хората, търсещи информация за самото училище. Потребители могат да бъдат и учениците, и преподавателите, и родителите. Сайтът задължително трябва да съдържа името на училището и информация за обучението, информация за педагогическия и ръководния състав, разпределение на функциите и отговорностите, документи (правилници, графици и др.), галерия за визуализация на училищния живот, местонахождение и контакти. Пример за добра функционалност е сайтът 199ou.info на 199 ОУ "Св. Ап. Йоан Богослов". В него е интегрирана електронна платформа за оценяване и обучение, е-каталог на училищната библиотека, документи, галерия и персонално представяне на учителския екип, а скоро ще заработи и е-дневникът. Каква информация да бъде представена на училищния сайт и какви да бъдат архитектурата, приложенията и дизайнът му решава директорът на училището. Няма разписани принципи, на които да се подчиняват всички училищни интернет страници, няма правила за поддържане, няма и "делегирани" финансови средства за администрирането им. В МОН има одобрен проект "ИКТ в образованието" по европейската ОП "Развитие на човешки ресурси" на стойност 39 милиона лева, но в сайта на МОН няма и 39 думи за този проект. Какви дейности ще се финансират знае само оценителната комисия. Въпреки написаните стратегии и програми за ИКТ в средното образование, няма делегирани задължения и отговорности за публикуването на актуална и достоверна информация в училищните сайтове, няма средства за заплащане на външни организации, които да бъдат натоварени с редакцията и актуализацията на съдържанието, няма и училищни служители с професионални умения да извършват тази дейност. Много държавни пари се изсипаха в училищата под формата на интернет свързаност и хардуер през последните години. В резултат на тази масирана ИТК-инвазия в средното образование днес в "елитните" училища родители разговарят в коридорите с учители в Wi-Fi среда, четат съобщения и списъци по стените и взимат неплатен отпуск, за да подадат или получат документи от училищната администрация. Кои са добрите училища? По сайтовете им ще ги познаете.
събота, 31 януари 2009 г.
По сайтовете им ще ги познаете
Етикети: в. Дума
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар