събота, 31 януари 2009 г.

Оглупяваме ли заради модерните технологии?

Класа - 10 стр.
Оглупяваме ли заради модерните технологии?



Нововъведенията развиват "визуална интелигентност" за сметка на критичния анализ и въображението
Ролята, която играят модерните технологии 6 живота ни, вреди на нашата способност за кртичино мислене и анализ, твърди изследване на американски учени, цитирано от "Сайънс дейли".
Според Патриша Грийнфийлд, професор по психология в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, модерните играчки, като компютрите и интернет, увеличават това, което може да се нарече "визуална интелигентност" за сметка на аналитичните умствени способности.
Грийнфилд е изследвала как се отразяват на процеса на обучение ползването на компютър, интернет, видеоигри и други визуални занимания. Подобно на балансираното хранене, хората трябва да спазват определена "диета", що се отнася до ползването на различни информационни среди, смята проф. Грийнфилд.
От тази гледна точка компютрите и визуалните медии в училище са добри, тъй като дават възможност за по-добра обработка на информацията. Все пак технологиите не трябва да се превръщат в панацея, що се отнася до обучението. Софтуерът може да бъде средство за представяне на знания и информация, които вече са били обмислени и разбрани. Те обаче не биха могли да помогнат за задълбочен анализ и по-дълбоко разбиране на наученото - способности, които се развиват чрез традиционното четене за удоволствие.
Грийнфилд е експериментирала в класна стая, където на половината от студентите е бил даден достъп до интернет по време на лекцията. След края на часа е бил проведен тест, на който учениците без достъп до мрежата имали по-добри резултати.
Друг тест е бил направен сред студентите, които гледат информационните емисии на Си Ен Ен. Първата група е следяла само основните новини, без да вижда информационната лента, която тече под тях, даваща допълнителни заглавия, като борсова информация и прогноза за времето. Анализът е показал, че тези от колежаните, които са гледали репортажите без допълнителните данни, са успели да вникнат в тях и да ги разберат много по-добре от тези, които получавали информацията комбинирано.
Тези и други изследвания показват, че процесът на multy-tasking (едновременното изпълнение на много задачи) е пречка за по-дълбокото вникване в информацията, която ни залива по електронен път.
Все пак раздвоеното внимание развива и полезни черти. При професионалисти, като пилоти или военни, е от жизнена важност умението да се следят много събития едновременно. От друга страна, този подход би бил контрапродуктивен, ако целта е задълбоченият анализ и разрешаване на комплексен проблем.
За развитието на "визуалния интелект" спомагат видеоигрите. В процеса на тестове доброволци е трябвало да играят на реалистична видеоигра, преди да се впуснат във военна компютърна симулация. Резултатите показали, че с първата игра участниците в теста са развили по-добре способностите си да правят няколко неща едновременно, което после им е помогнало да постигнат и по-добри резултати във военната симулация, която включва управление на бойни части, търсене на цели и бърза реакция към динамичната бойна среда. Според Грийнфилд обаче играчите биха постигнали подобри резултати в симулацията, ако не им се е налагало да правят всички едновременно, а са можели да се съсредоточат точно в определено действие.
Друго изследване е показало, че по-добрите играчи биха се справили по-успешно в симулирана лапероскопична хирургическа операция. При лапероскопията лекарят прави малък разрез и вкарва в тялото на пациента тръбичка с камера, която предава образа на органите върху екрани и по този начин може да направлява хирурга по време на операция.
Този тип визуална интелигентност бележи голям ръст през последните 50 години. Според Грийнфилд промяната се дължи на увеличаващата се употреба на технологии, както и на фактори като образованието, по-доброто хранене, по-малките семейства и все по-усложняващото се общество.

Няма коментари: