събота, 31 януари 2009 г.

И в лоши дни има отличници

Капитал - 50 стр.
И в лоши дни има отличници



Историята показва, че някои от най-влиятелните компании са поемали звездния си път именно във времена на икономически трудности, които са приземявали амбициите на силните на деня и са откривали възможности за силните на утрешния ден. Дотком бумът от 90-те години например забави Sun Microsystems и America Online, но разкри възможности за нови суперсили като Google. Трудностите на предишното десетилетие удариха спирачки пред IBM в разгара на нейния възход, но дадоха подем на Microsoft, Dell и Compaq (впоследствие част от Hewlett-Packard) към върховете на бизнеса с персонални компютри. В разгара на първата рецесия на XXI век мнозина в Силициевата долина вече се питат как ще изглежда след кризата един от най-динамичните сектори - технологичния, а на Уолстрийт се стремят да отгатнат отговора и анализират корпоративните отчети, за да предугадят къде да търсят суперсилите на утрешния ден.
Разочароващите финансови резултати на Microsoft и Intel през тримесечието, завършило през декември 2008 г., показват, че технологичните гиганти са едни от най-потърпевшите от световната криза, която кара потребителите да свиват разходите и да предпочитат по-евтините минилаптопи. Като резултат през последното тримесечие на 2008 г. продажбите на операционната система Windows се понижиха за първи път в историята на Microsoft, отбелязва International Herald Tribune. Софтуерът на Microsoft се намира на всеки девет от десет компютъра по света. В същото време безплатната операционна система Linux, инсталирана на много нетбуци, принуди Microsoft да понижи цените, за да запаси своята конкурентоспобност. Microsoft шокира инвеститорите и служителите си с неочакван спад с 11% на тримесечната печалба и с план за закриване на 5000 работни места. Акциите й отбелязаха най-големия си спад от десетилетие. Intel, чиито чипове се намират в осем от всеки десет компютъра в света, подсили мрачното настроение на Уолстрийт и в Силициевата долина, обявявайки, че заради стагниращото търсене ще затваря заводи и ще съкрати 5000-6000 служители, и то само няколко дни, след като отчете най-големия спад в продажбите (с 23% на годишна база) от 1985 г. насам. Новините съвпаднаха с оповестения от Nokia спад в печалбата й с 46% и предупреждението на японската Sony за 2.9 млрд. долара оперативна загуба през настоящата финансова година заради спадащото търсене и високия курс на йената (който прави по-малко изгоден износа от страната).
За разлика от тях компаниите, разнообразили бизнеса си, като Hewlett-Packard или заложили на услугите и на по-евтините машини, като нетбуците, засега се справят по-добре в кризата, коментира Reuters. Според компанията за пазарни проучвания Gartner доставките на персонални компютри през четвъртото тримесечие на годината са нараснали с едва 1.1%, което е най-слабият темп на растеж от 2002 г. насам. Данните на Gartner показаха също, че Dell продължава да губи пазарен дял, докато тайванската Acer Inc пробива напред благодарение на успешните продажби на нетбуци и вече се е наредила на трето място в световната ранглиста на производителите на PC.
IBM - от компютри към услуги
Пренасочването на IBM от хардуерни продукти към корпоративния софтуер и услугите помогна на компанията да се нареди сред отличниците на Уолстрийт. IBM оповести, че очаква печалбата й през 2009 г. да достигне поне 9.20 долара за акция в сравнение с консенсусната прогноза на Reuters за 8.77 долара.
За някои хора IBM може все още да е International Business Machines Corporation, но през последните девет години компанията успя да промени структурата на приходите си и на дейността си, което в наши дни й помага да се предпази от падащите продажби и свитите потребителски разходи. В момента продажбите на хардуер представляват едва 8% от общите приходи, докато през 2000 г. техният дял бе 25 на сто. Освен това IBM се разраства на пазари, където темповете на растеж на продажбите все още са високи като Бразилия, Индия и Китай, коментира сайтът thestreet.com.
iPhone, iPod и Джобс - златните ябълки
Дори Apple отчете спад в приходите от продажби на десктопи през първото тримесечие на финансовата си 2009 г. (тримесечието приключи на 27 декември 2008 г.), които обаче бяха компенсирани от увеличените продажби на iPod, iPhone и на компютри Macintosh. Директорът Стив Джобс и iPhone превърнаха Apple е един от отличниците на Уолстрийт. Компанията изненада пазара с добри резултати. Нетната й печалба за тримесечието нарасна в сравнение със същия период година по-рано с 27% до невижданите в историята й 1.61 млрд. долара, а продажбите й се увеличиха с 5.8% до 10.2 млрд. долара благодарение на рекордно високите продажби на iPhone и iPod. През тримесечието компанията е продала рекордно количество iPod - 22.7 млн. броя, надвишавайки очакванията на анализаторите за 18.5 милиона, а продажбите на Macintosh са се увеличили с 9 на сто до 2.52 млн. броя. Със своите Macintosh компанията се нарежда на четвърта позиция на пазара на компютри в САЩ. През миналата финансова година са били продадени общо над 13.7 милиона iPhone - повече от очакваните 10 милиона.
Финансовите резултати успокоиха инвеститорите, които напоследък бяха силно разтревожени кой точно ще наследи Стив Джобс (до края на юни той ще се оттегли временно от ръководството на компанията по здравословни причини). Ашок Кумар, анализатор от Collins Stewart, коментира, че легендата Джобс оставя компанията в най-добрата й форма в нейната история и едва ли има някой, който пълноценно да го замени. Според Кумар успешният продуктов портфейл на Apple обаче ще задържи инерцията във финансовите й резултати в близко бъдеще. Според анализатори през новата финансова година компанията вероятно ще се опита да представи ново устройство, което да послужи като катализатор на нейните продажби, каквато роля изигра iPhone 3G през 2008 г., или пък ще понижи цените на продуктите си, за да привлече нови клиенти.
Рекламата помогна на Google
Силните продажби на реклами помогнаха на интернет лидера Google да се отклони от тенденцията на незадоволителни финансови резултати в технологичния сектор. Приходите й през последното тримесечие на 2008 г. надхвърлиха очакванията на Уолстрийт. Те се увеличиха с 18% до 5.7 млрд. долара, но останаха далеч от 50-процентния ръст, с който компанията бе свикнала в предишни години. Наблюдатели на пазара оценяват положително усилията на Google да въведе контрол върху наемането на служители и върху разходите си. През последното тримесечие броят на нейните служители се е увеличил с едва 99. Акциите на Google поскъпнаха в деня на обявяване на резултатите до 314.51 долара в сравнение с 306.50 долара при закриването на борсата Nasdaq преди това. Близо година по-рано акциите достигнаха най-високата стойност в своята история при 747 долара, тъй като инвеститорите харесаха новите формати за реклама. Оттогава книжата на Google паднаха повече от наполовина заедно със спада на глобалния рекламен пазар.
Финансовите резултати през последното тримесечие на 2008 г. обаче показаха, че приходите от т.нар. платени кликове са се увеличили общо с 18% на годишна база, което показва, че проблемите на секторите, които са най-големи рекламодатели в интернет - финансовия и автомобилния, са били компенсирани от появата на нови рекламодатели и от увеличаване на посещенията в интернет.
Тепърва ще се изяснява кой и като какъв ще оцелее след кризата. Засега става ясно, че в по-добри позиции са компаниите, които предлагат услуги или продукти с минимални екстри, чиято цел е по-скоро удобството, а не луксът. По ирония на съдбата печелившите накрая може да се окажат онези, които предлагат най-малко, предупреждава infopackets.com.

Няма коментари: