Капитал - 47 стр.
Какво са парите между приятели
Те имат милиони потребители. Услугите им са безплатни. Инвеститорите вярват в тях и, по-важното, продължават да им наливат пари. Това са социалните медии - Facebook, MySpace, Digg и т.н. Въпреки че непрекъснато набират популярност, интернет компаниите са много уязвими. Те нямат изчистен бизнес модел, с който да печелят от своята клиентска база.
По-сериозно, моля
Гигантът AOL знае това най-добре. Корпорацията обмисля продажба на сайта за социални контакти Bebo само година след като го купи за $850 млн., информира techcrunch.com. Аудиторията на портала не расте с планираните темпове, дори намалява. Digg е още една социална медия в застой. Нейните потребители сами сортират новинарския поток, като гласуват за различните информации. Най-популярните линкове се появяват на първа страница. През миналата година Digg привлича $8.5 млн. приходи, но инкасира загуби от $5.3 млн. И тук спасението се нарича външни инвестиции. От създаването на Digg през 2004 г. инвестициите в сайта достигат $40 млн.
Популярният сайт за социални контакти Facebook пък съществува от пет години. Всеки месец 200 млн. уникални потребители от цял свят осъществяват запознанства и обменят снимки чрез него. Но Facebook не печели почти нищо от всичко това. Инвеститорите изобщо не са смутени,те досега са вложили $400 млн. в сайта. С парите Facebook купува предимно сървъри, които да поемат растящия брой потребители. Компанията не е публична, но прогнозата е, че през 2008 г. тя регистрира значителни финансови загуби.
В момента социалните медии печелят предимно от реклами на Google Adsense, коментира Иван Иванчев, мениджър на агенцията за продажба на кликове EasyTrader. Това са линкове с текст или картинка, прехвърлящи към сайта на рекламодателя. Новите медии печелят именно от продажбата на кликовете, реализирани от техните потребители. По всичко личи обаче, че това не стига.Но защо? "[Социалните медии имат] големи разходи, свързани предимно с огромната технология и персонал, необходим за поддържането на услугите", отговаря Иванчев. "От друга страна тези сайтове не са специализирани, а са насочени към изключително широка аудитория, което означава, че premium [банерна] рекламата в тях е трудно продаваема", допълва той. Липсата на ясен бизнес модел също пречи.
Българските социални медии
се намират в същата ситуация, коментираха от уебгрупата "Нет Инфо.БГ". Те са собственици на видеопортала vbox7.com и държат 50% от фирмата собственик на svejo.net, който е нещо като български вариант на Digg. Засега приходите от реклама не стигат, за да излязат сайтовете на печалба, заявиха от компанията.
Все пак има победители. Около социалните медии вече се образува екосистема от софтуерни разработчици, които печелят от тях. Те създават забавни програми, най-вече игри и тестове, предназначени за потребителите на тези сайтове. В тях са вградени реклами, които се излъчват, докато потребителите играят. Най-популярните приложения за MySpace докарват на разработчиците между $3 и $5 млн. месечно, сочат неофициални данни. "Пазарът на виртуални стоки има голям потенциал", коментира за "Капитал" Ро Чой, вицепрезидент в RockYou, компания - производител на софтуерни приложения за няколко социални медии. Само годишните приходи на Facebook от собствената му система за виртуални продажби възлизат на 45 млн. долара, сочи неофициална информация.
Разплащането през мобилен телефон, въведено от компанията Zong, също има голям потенциал. Чрез нейния софтуер хората купуват "виртуални стоки" в рамките на социалната мрежа, като например каубойска шапка за 5 цента. Силата на Zong е в глобалния обхват на услугата й. Нейните потребители трябва да въведат само своя мобилен номер. Фирмата Offerpal практикува подобно решение. Тя приканва потребителите на сайтовете за социални контакти да попълват продуктови проучвания. Срещу това участниците получават виртуални пари. След това с тях могат да си купят други "стоки", съществуващи само под формата на виртуални.
StumpleUpon също е сайт, подобен на Digg. Той съхранява сайтове, които потребителите му са оценили като интересни. Те имат в своя браузър бутон Stumble, който изкарва пред хората интернет страници според личните им интереси, изразени лично от тях по-рано. Част от сайтовете са на рекламодатели. На практика те купуват трафик от StumbleUpon. Неговите прогнозни печалби за 2008 г. са около $6 млн., според блога Mashable. Така с по-малка аудитория и оттам с по-малко разходи StumbleUpon генерира постъпления почти колкото Digg, коментира блогът.
Отворете прозорците
За да зарадват инвеститорите, губещите социални медии постоянно експериментират с каквото могат. Digg работи върху вътрешна система, която показва реклами в контекста на новините, разкриват блогърите на TechCrunch. Новото при нея е, че потребителите ще могат да гласуват къде да попадне рекламата и колко трябва да струва един клик. От друга страна, за да изкарат пари, сайтовете за социални контакти може би трябва да се отворят повече. Сега, ако сте регистрирани в LinkedIn, не може да изпратите съобщение до приятел в MySpace. Потребителите на Facebook например не могат да препращат помежду си съобщения, писани от друг. В момента преносът на данни е затворен, за да може хората винаги да се връщат в "техния" социален сайт. От това печелят страници като Friendfeed, които събират съобщенията от различните сайтове на едно място. Някога доставчиците на онлайн поща също са ограничавали изпращането на електронни съобщения по подобен начин, но това се е променило. Иван Иванчев описва отварянето по следния начин - "услугите на Facebook и други мрежи ще бъдат интегрирани в безброй интернет страници и на практика хората ще общуват с контактите си през всеки сайт, който ползват в своето ежедневие".
В момента има няколко проекта за свободен пренос на контакти и съобщения през няколко сайта, но те са в начална фаза. Дали обаче в отварянето към света има повече бизнес? Предстои да разберем. Друга посока на развитие е появата на все по-нишови социални медии. Ако например сте банкер, може да се запишете на сайт за банкери, където знаете, че ще попаднете на хора като вас. Рекламодателите само това чакат, за да насочват своите послания към точно определени аудитории.
Вече никой не оспорва твърдението, че социалните медии знаят много за нас. Време е обаче те да започнат не само да трупат лични данни, но и пари. Защото инвеститорите няма да чакат дълго.
събота, 31 януари 2009 г.
Какво са парите между приятели
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар