петък, 30 януари 2009 г.

Блог платформите в битка за потребители

Дневник - Компании&Финанси - VI стр.
Блог платформите в битка за потребители

Мариана АСЕНОВА

Само допреди няколко години думата блог на мнозина не говореше нищо. Днес десетки хиляди потребители всеки ден регистрират нови блогове. Личната уебстраница (за неизкушените blog е съкращение от weblog), или казано по друг начин - онлайн дневникът, се превърна във всекидневно занимание за милиони хора. Фенове на мрежата от цял свят откриват магия в публичното споделяне на мисли, проблеми, мнения по всички възможни теми. От големи имена като CNN и Coca Cola до милиони „обикновени“ потребители. Темата за бума на блог поведението не е нова, но последната седмица няколко информации ме провокираха да прегледам развитието й. На първо място, победата на Ба-рак Обама в президентската надпревара, церемонията по встъпването му в длъжност и начинът, по който традиционни и нови медии го отразиха, най-вече онлайн. На второ, няколко изследвания по темата, които ми попаднаха напоследък. Не е за пренебрегване и фактът, че все повече потребители освен популярни медии все по-често четат блогове. Аз също. Според данни на ComScore Media Metrix на позиция номер 37 в класацията на най-посещаваните сайтове през декември 2008 е WordPress.com. Една от най-популярните блог платформи е привлякла 24 млн. посетители само за един месец. Според същото изследване на ComScore Media Metrix в световен мащаб WordPress хоства 12 милиона блога, които са привлекли вниманието на повече от 200 млн. читатели. Данните отново са само за месец декември. Създадената преди 6 години от студента Мат Муленвег блог платформа WordPress неусетно се превърна в конкурент номер едно не на кого да е, а на всемогъщия онлайн гигант Google и неговия Blogger. По последни данни всекидневно 10 000 нови блогъри се регистрират в WordPress. В същото време блоговете на медийни гиганти като CNN, New York Times и Fox News или на корпорации като Coca Cola и General Electric също са базирани на WordPress. Изборът на платформа е важен както за големите фирми, така и за индивидуалните потребители. Наложеното мнение е, че за начинаещи блогъри най-добрият избор е именно унифицираните платформи от типа на wordpress.org и blogger. com или на българския им еквивалент blog.bg. Изборът на някоя от унифицираните платформи означава безплатен хостинг за потребителя и по-малка зависимост от специални софтуерни умения. В същото време обаче означава и работа с готови модели и ограничен избор на темплейти за външния вид на страницата. Във всеки случай, преди окончателно да реши Blogger или WordPress, потребителят е добре да отдели време и да разгледа блогове, направени в тези платформи. Като цяло работата с Blogger не изисква особени ИТ умения и дори английският език не е задължителен. Цялата процедура е в три стъпки. Първата стъпка е регистрацията в блог платформата www.blogger.com. Следват две прости действия - избор на име на блога и избор на външен вид на страницата сред няколкото предлагани модела. На пръв поглед дизайнът на предлаганите темплейти изглежда отчайващо ограничен. Изборът е сведен до 16 модела. Трябва да се има предвид обаче, че всеки първоначално избран външен темплейт може допълнително да бъде редизайнван от потребителя. Допълнителен начин за постигане на известна уникалност в морето от подобни на външен вид блогове е внимателният избор на елементи и разположението им на страницата. Отделно за всеки елемент на страницата потребителят може да избере свои цветове за фона, за текстовете, заглавията и линковете, както и различен размер на шрифтовете. Допълнителна идентификация и уникалност дават постваните новини, снимки, картинки, видеофайлове и друго мултимедийно съдържание. Както и редовното обновяване на блога, разбира се. Все пак възможностите не са толкова много в сравнение с варианта личен домейн и хостинг. В случай че потребителят се спре на този вариант, шансът да избере WordPress е повече от голям. Платформата с отворен код определено се наложи на динамичния блог пазар. На сайта www. wordpress.org има подробна документация. За начинаещите определено ще е необходимо да се запознаят с начина, по който се сваля и конфигурира платформата. На страницата има предоставени далеч повече възможности за избор на дизайн. Да не говорим, че блогът на WordPress гъмжи от информации за всичко ново около платформата. Въпреки това не може да се твърди, че потребител, който не е запознат поне малко с кодове, съвсем лесно и безпрепятствено ще се справи. Инсталацията и конфигурацията определено не са по силите на човек, който няма опит. Да не говорим за управлението и поддръжката.
Във всеки случай платеният хостинг си струва усилието заради уникалния дизайн и възможността за персонализация в океана от еднотипни блогове. И заради ежедневното обновяване и разширяване на платформата. Отвореният код на практика дава допълнителни възможности буквално всеки ден потребителят да избира между нови разширения (plugins) и идеи за дизайн и функционалности. Добър пример за възможностите на WordPress е сайтът на CNN. Новинарският гигант от Атланта поддържа 30 блога и всичките са създадени така, както всеки потребител би направил своя личен блог. Само дето програмистите на CNN имат естествено достатъчно познания, за да използват максимално възможностите на платформата. В резултат по думите на старши продуцент „сайтът изглежда така, сякаш е разработван в продължение на шест - девет месеца, но това е блог, който направихме за няколко часа“. Е, дори и да е малко преувеличено, със сигурност направата на един добър блог не отнема толкова време, колкото направата на един добър уебсайт. При това възможностите не се изчерпват с Blogger и WordPress. За по-платежоспособните бизнес и корпоративни клиенти се грижат TypePad и Movable Type на Six Apart. Някои наблюдатели изтъкват по-голямата сигурност като достатъчна причина за бизнес клиентите да изберат платена блог платформа пред безплатните варианти, разгледани по-горе. Въпросът със сигурността на мрежата обаче е актуален при всяко действие, което потребителят предприема в интернет. И може би с лавинообразното нарастване не само на потребителите, но и на хората, които създават съдържание (блогърите), ще става още по-актуален.

Няма коментари: