събота, 31 януари 2009 г.

Политически коректна технология

Капитал - 36 стр.
Политически коректна технология



Много хора смятат, че е достатъчно да използваш активно електронна поща и да притежаваш ревниво обичан Blackberry смартфон, за да се превърнеш в спасител на IT индустрията. А, да, трябва и да си 44-ият президент на САЩ Барак Обама. В предизборната си кампания бъдещият обитател на Белия дом специално акцентира върху развитието на технологиите като необходимост за доброто икономическо развитие на американската нация. Всъщност президентът обеща повече, отколкото което и да било лоби би поискало. Кои от тези обещанията обаче ще бъдат наистина изпълнени и кой ще спечели от тях - това е въпросът, който мнозина си задават...
Администрация
На първо време Обама ще започне с две очаквани административни назначения. За пръв път в американската администрация ще бъде назначен Chief Technology Officer. Създаването на позицията бе препоръчано от група анализатори от Center for Strategic and International Studies (CSIS) в доклад, посветен на опасността от кибератаки, грозящи САЩ. Задачата на Chief Technology Officer-а най-общо ще бъде да регулира работата на вече съществуващите институции в областта на онлайн сигурността. За поста бяха спрягани имената на няколко технологични гуру от Силиконовата долина, сред които Ерик Шмид, изпълнителен директор на Google, който официално отказа поста още миналата година. Според анализатори вероятни кандидатури в момента са Вивек Кундра, СТО на Окръг Колумбия, Падмасрии Уориър, на същия пост но в Cisco Systems, или Чарлз Филипс, президент на Oracle.
Сегашният председател на телекомуникационния регулатор FCC (Federal Communications Commission) Кевин Мартин обяви, че ще подаде оставка от поста в деня на стъпване на Обама в длъжност. За постоянен изпълнител на длъжността най-вероятно ще бъде назначен Джулиъс Геначовски, технологичен съветник на президента.
Между другото вече имаме и първото доказателство за отрезвяването на Барак Обама в тази област - той вече измести с 4 месеца датата на окончателното преминаване на тв апаратите от аналогов към цифров сигнал, което бе предвидено да се случи на 17 февруари. За сметка на това на американците бяха раздавани купони, с които да си купят необходимите адаптери (между 40 и 80 долара). Сумата, отпусната за тези цел от Министерството на търговията - 1.34 милиарда долара, вече е изчерпана. Решението на Обама би могло да послужи като добър пример за това, че твърде големите планове често не могат да се реализират, а неговите намерения, макар и лесно осъществими на думи, са много, много големи. Така че технологичната индустрия със затаен дъх чака какви ще са стратегическите решения на новоизбрания американски президент.
"Белите петна" и бързият интернет
На първо място, може да очакваме активизиране на държавната администрация в популяризирането на широколентов интернет и увеличаването на неговото проникване. Според Обама е недопустимо държавата, създала интернет, да е на едва 12-о място по проникване на broadband свързаност. Дори да звучи популистки, всъщност това е отдавна осъзнат проблем. Решението му е обвързано и с разплитането на няколко казуса за разпределението на радиочестотния спектър.
Според Джонатан Аделщайн, член на FCC, възможен отговор на въпрос "как да се популяризира широколентовият достъп" е безжичният пренос на данни. Според него трябва да се направи всичко възможно част от радиоспектъра да се отдели за предаване на интернет. Става дума именно за раздаването на т.нар. бели петна от честотния ефир за нелицензирано разпространение на интернет. Това бе и голямата кауза на Кевин Мартин през последните 2 години. Със сигурност тя ще намери поддръжник в лицето на президент Обама. Зад инициативата застанаха повечето технологични компании начело с Google и проекторешение за това успешно беше гласувано от FCC през ноември. Тепърва трябва да се одобрят параметрите на устройства за прихващане на сигнала и да се разработят прототипи, годни за реално използване от крайни клиенти. Срещу инициативата обаче застанаха много производители на битова електроника, според които подобна технология би предизвикала смущения в работата на техните устройства.
Споровете около "белите петна" в радиочестотния сектор не са единственото нещо, което американският президент ще трябва да реши в сферата на телекомуникациите. Барак Обама наследява проблемни инициативи при търговете за честотите на 700 MHz и не особено ефективно функциониращия фонд за достъп на държавни и общински учреждения до интернет (който бе създаден преди около 10 години). Той ще трябва да стимулира и работа по изграждането на широколентов интернет фонд - Universal Service Fund.
Всичко това вероятно ще стане реалност най-малкото защото големите корпоративни интереси го изискват. От една страна, печалби ще има за производителите на устройствата, необходими за осигуряване на wireless броудбанд - а кандидати за такива са компании като Motorola, Philips, Microsoft. Естествено печалби ще има и за преките доставчици на интернет чрез новата технология, а косвено - и за всички онлайн компании, които индиректно ще спечелят от по-голямото покритие на широколентовия интернет. Не случайно зад лобито на технологията (The White Space Coalition) стоят Google, Dell, Microsoft и ред други.
Победители онлайн
Според адвокат Андрю Липман, експерт в областта на технологичната регулация, големите печеливши от действията на Обама ще бъдат големите онлайн портали и търсачки като Google, Yahoo и т.н. Причината е, че Обама е добре известен привърженик на интернет неутралността, или казано с други думи: той е против практиката на интернет доставчици да ограничават скоростта или достъпа на потребителите си до определени сайтове. В момента някои интернет доставчици се опитват да филтрират достъпа до определени страници и услуги за сметка на други, предоставяни от тях и техните клиенти.
По принцип различни лобита (водени от google, amazon.com, free press и т.н.) отдавна се опитваха да прокарат пред Конгреса документ, който да гарантира спазването на нет неутралност и да даде на FCC всички правомощия да се грижи за нейното съблюдаване. След избирането на Обама подобни законопроекти вече имат доста по-голям шанс. Според новия щатски президент, ако един доставчик започне да толерира едни сайтове и приложения за сметка на други, гласове от по-слабите хора и групи няма да могат да се чуват.
Ако намеренията на Обама станат реалност, технологичните компании ще имат основание да са много щастливи. Все пак 44-ият президент на САЩ обеща дори патентна реформа, за да може националното бюро Patent and Trademark Office (PTO), отговорно за узаконяване на иновациите, да върви в крак с бързите технологични промени.
Отделно от това Обама предвижда всички медицински картони през следващите пет години да бъдат онлайн достъпни, което трябва да спести на държавата милиарди долари за административни разходи, но и да спечели за някои технологични компании немалка сума. Подобен проект бе стартиран преди време от онлайн гиганта Google...
Споделена любов
Технологичните компании и хора, свързани с тях, се оказаха вторият по-големина дарител за предизборната кампания на вече избрания американски президент Барак Обама. Сметките показаха, че той е събрал 1 434 000 долара, а Джон Маккейн - едва 267 000. Най-големият технологичен корпоративен дарител за настоящия държавен глава на САЩ е била компанията Google с 485 хил. долара. Служители на Apple са събрали малко по-малко от 100 хил. долара, а на HP - около 150 хиляди.
Все пак Обама за разлика и от Маккейн, и от Джордж Буш бе обявен за човек от технологичното поколение. Дори само част от амбициите му да се сбъднат, Силиконовата долина ще спечели много. "По времето на Буш нямаше особен фокус на технологиите", коментира за BBC изпълнителният директор на Google Ерик Шмит.

Няма коментари: