Банкер - 39 стр.
„Пепси" се загрижи за глобалното затопляне
До каква степен сутрешната ви чаша портокалов сок допринася за глобалното затопляне? Във време, когато обществото става все по-неспокойно за бъдещето на планетата, световният гигант „Пепси" (Pepsi) се зае да намери отговор на този въпрос. Корпорацията, която произвежда и продава газирани напитки, плодови сокове, снаксове и зърнени закуски, наела специалисти да направят необходимите изчисления, като измерят вредните емисии от енергоемки дейности като преработването на плодовете и превозването на сока в тежки картонени кутии. Производството на портокалов сок е сравнително прост процес - плодовете се берат на ръка, превозват се с камиони до завода, изстискват се, пастьоризират се и се опаковат в кутии, след което се транспортират с влак до дистрибуторските центрове. За всеобщо учудване се оказало, че най-големият източник на вредни емисии е самото отглеждане на портокалите. Цитрусовите горички използват много азотен тор, който се произвежда с помощта на природен газ, а когато се разпръсне по полетата, може да се превърне в силен парников газ. В крайна сметка концернът успял да даде точна стойност - за всяка кутия от 2 литра портокалов сок в атмосферата се отделя еквивалентът на 1.7 кг въглероден диоксид. Все още обаче в компанията се чудят по какъв начин да използват тази информация - дали да посочат конкретната цифра при продажбата на продукта и дали клиентите ще знаят как да я използват? „Пепси" е сред все по-многобройните фирми, които се надяват да намалят използването на енергия. От друга страна, те искат да популяризират привидно нисковъглеродни продукти сред потребителите, загрижени за растящите температури на планетата. Етикети с подобни обозначения вече се появиха в Европа. Списъкът на компаниите, предприели мерки за намаляване на въглеродните си емисии, включва „Ай Би Ем" (IBM), „Найк" (Nike), „Кока-кола" (Coca-Cola) и „Бритиш петролиъм" (ВР). „Гугъл" (Google), „Яху" (Yahoo) и „Дел" (Dell) пък са сред онези, които се зарекоха да станат „въглеродно неутрални". „Пепси" ще е между първите, които ще дадат на клиентите си конкретна стойност на въглеродните емисии. Информацията ще бъде предложена на сайта на „Тропикана" (Tropicana) - марката портокалови сокове на корпорацията. Интересът на „Пепси" към изчисляването на въглеродните емисии тръгва от Англия, където загрижеността за този проблем е в по-напреднал етап, отколкото в САЩ. Още през 2007-а една от марките на фирмата - „Уокърс" (Walkers), публикува въглеродните емисии от производството на картофен чипс на сайта и на етикетите на продукцията си. И тогава, и сега „Пепси" наема външен одитор - „Карбън тръст" (Carbon Trust), който да провери направените изчисления и да удостовери резултатите. Това е организация, създадена от британското правителство с цел да се ускори преминаването към икономика с ниско съдържание на въглерод. Природозащитниците приветстват усилията, насочени към намаляване на отделяния въглерод, но има и такива, които се оплакват, че подобни маркетингови инициативи се основават на мъгляви цифри и съмнителни предположения. За определянето на въглеродните емисии съществуват стандарти, само че компаниите могат да ги прилагат по различни начини. Те могат да избират доколко стриктни и обстойни да бъдат, когато пресмятат емисиите по веригата за доставки и когато подбират какви източници на информация да използват в този процес. По тази причина мнозина смятат, че да се слагат цифри върху опаковките е подвеждащо. В определянето на въглеродните емисии има толкова много променливи, че няма смисъл една абсолютна стойност да служи като маркетингов инструмент.
събота, 31 януари 2009 г.
„Пепси" се загрижи за глобалното затопляне
Етикети: в. Банкер
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар