събота, 31 януари 2009 г.

„Пепси" се загрижи за глобалното затопляне

Банкер - 39 стр.
„Пепси" се загрижи за глобалното затопляне



До каква степен сутрешната ви чаша портокалов сок допринася за глобалното затопляне? Във време, когато обществото става все по-неспокойно за бъдещето на планетата, световният гигант „Пепси" (Pepsi) се зае да намери отговор на този въпрос. Корпорацията, която произвежда и продава газирани напитки, плодови сокове, снаксове и зърнени закуски, наела специалисти да направят необходимите изчисления, като измерят вредните емисии от енергоемки дейности като преработването на плодовете и превозването на сока в тежки картонени кутии. Производството на портокалов сок е сравнително прост процес - плодовете се берат на ръка, превозват се с камиони до завода, изстискват се, пастьоризират се и се опаковат в кутии, след което се транспортират с влак до дистрибуторските центрове. За всеобщо учудване се оказало, че най-големият източник на вредни емисии е самото отглеждане на портокалите. Цитрусовите горички използват много азотен тор, който се произвежда с помощта на природен газ, а когато се разпръсне по полетата, може да се превърне в силен парников газ. В крайна сметка концернът успял да даде точна стойност - за всяка кутия от 2 литра портокалов сок в атмосферата се отделя еквивалентът на 1.7 кг въглероден диоксид. Все още обаче в компанията се чудят по какъв начин да използват тази информация - дали да посочат конкретната цифра при продажбата на продукта и дали клиентите ще знаят как да я използват? „Пепси" е сред все по-многобройните фирми, които се надяват да намалят използването на енергия. От друга страна, те искат да популяризират привидно нисковъглеродни продукти сред потребителите, загрижени за растящите температури на планетата. Етикети с подобни обозначения вече се появиха в Европа. Списъкът на компаниите, предприели мерки за намаляване на въглеродните си емисии, включва „Ай Би Ем" (IBM), „Найк" (Nike), „Кока-кола" (Coca-Cola) и „Бритиш петролиъм" (ВР). „Гугъл" (Google), „Яху" (Yahoo) и „Дел" (Dell) пък са сред онези, които се зарекоха да станат „въглеродно неутрални". „Пепси" ще е между първите, които ще дадат на клиентите си конкретна стойност на въглеродните емисии. Информацията ще бъде предложена на сайта на „Тропикана" (Tropicana) - марката портокалови сокове на корпорацията. Интересът на „Пепси" към изчисляването на въглеродните емисии тръгва от Англия, където загрижеността за този проблем е в по-напреднал етап, отколкото в САЩ. Още през 2007-а една от марките на фирмата - „Уокърс" (Walkers), публикува въглеродните емисии от производството на картофен чипс на сайта и на етикетите на продукцията си. И тогава, и сега „Пепси" наема външен одитор - „Карбън тръст" (Carbon Trust), който да провери направените изчисления и да удостовери резултатите. Това е организация, създадена от британското правителство с цел да се ускори преминаването към икономика с ниско съдържание на въглерод. Природозащитниците приветстват усилията, насочени към намаляване на отделяния въглерод, но има и такива, които се оплакват, че подобни маркетингови инициативи се основават на мъгляви цифри и съмнителни предположения. За определянето на въглеродните емисии съществуват стандарти, само че компаниите могат да ги прилагат по различни начини. Те могат да избират доколко стриктни и обстойни да бъдат, когато пресмятат емисиите по веригата за доставки и когато подбират какви източници на информация да използват в този процес. По тази причина мнозина смятат, че да се слагат цифри върху опаковките е подвеждащо. В определянето на въглеродните емисии има толкова много променливи, че няма смисъл една абсолютна стойност да служи като маркетингов инструмент.

Няма коментари: