сп. Тема - 64 стр.
Нонстоп радост за очите
Светослав СПАСОВ
Миналото лято те бяха обявени за „Герои на годината", но през това може и да си спечелят прозвището „Каръии на сезона". В края на юли 2008-а американският милиардер и председател на Еврейския конгрес Роналд Лаудер даде 192 милиона долара за телевизии TV2 и „Ринг" и за софийската честота на радио „Мила". Дни по-късно шведската медийна компания плати умопомрачителните 620 милиона евро на гръцкия милиардер Минос Кириаку за пълния контрол над Нова телевизия и за 80 на сто от дамското списание „Ева". Месеци по-късно наблюдателите си задават въпроса какво купиха инвеститорите - предприятия с перспектива, които дълго ще носят на собственииите си печалби, или фабрики в навечерието на икономическа криза. Засега от TV2 и от „Нова" обаче не показват никакви признаин на разочарование. Новите собственици продължават да се държат, сякаш са взели джакпота от тотото. „TV2 няма да се откаже от нито един проект, който телевизията си бе поставила за цел да реализира през тази година -поясни за „ТЕМА" генералният й директор Огнян Димов. - факт е, че положението на пазара сега е много различно в сравнение с това през миналата година. Истина е също, че рекламодателите в момента са по-предпазливи от когато и да е. Ние обаче вече инвестирахме 6 много перспективно съдържание като футболната Висша лига на България, която от следващия сезон ще остане единствено в нашия ефир. От тази есен ще разполагаме и с правото на пръв избор на мачове от европейската Шампионска лига. Ще бъде грешка да не развием силните продукти, от които зрителите традиционно се интересуват. Неотдавна подписахме и договор за голям пакет с филми и сериали на „Таим Уорнър", които също ще започнат да се излъчват от есента. С други думи, в пълния си блясък TV2 ще стартира през втората половина на годината. За пролетта сме предвидили единствено първия сезон на собственото ни риалити „Размяна на съпруги", за което подписахме лицензен договор. То вече се прие много добре от зрителите, съдейки по явилите се на кастинг двойки." Най-новата национална телевизия не се отказва, но отлага и старта на сутрешния си блок, и на още публицистика. „Ранното предаване ще се забави, за да изградим студиото му по стандартите на компанията Central European Media Enterprises - поясни Димов. - Що се отнася до публицистиката, ръководството на TV2 взе решение да не пуска такава преди края на изборите. Знаете, че хората свързват всяко телевизионно лице, занимаващо се с политика, с една или друга партия. Което и да бяхме ангажирали преди вота, нямаше да си спестим коментарите. Затова TV2 реши да предложи до есента повече възможности за онези зрители, които не искат да гледат политически дебати." Нова телевизия също не изглежда притеснена от непрекъснато растящия призрак на финансовата стагнация. Като в най-добрите стари времена тази пролет каналът ще предложи на зрителите си две скъпи риалити програми - „Страх" и VIР Brother 3 6 „изпълнение" на титулярния му продуцент Нико Тупарев, а не на бившия му съдружник Димитър Митовски. Шефовете на канала готвят и възраждането на предобеден блок по подобие на бившия „На кафе". Негов водещ отново ще бъде Гала. От март по „Нова" тръгва и продължението на сериала „Забранена любов". Преди дни програмният директор на телевизията Олга Лозанова обеща да не зачерква нито един нов проект, а да посрещне задаващия се трус със съкращаване на други видове разходи. Най-предпазлива по отношение на „бъдещите си творчески планове" засега изглежда bTV. Най-печелившата частна телевизия единствена призна, че в очакване на повече яснота за рекламния пазар през 2009-а замразява един от проектите си - токшоуто „Четири жени". Преди да влезе във фризера, около „Четири жени" месеци наред се носеха легенди как продуцентът му Huko Тупарев предлага рекордни заплати на известни българки, за да станат негови водещи. „bTV се отказа от проекта, защото в следобедния пояс, закъдето шоуто бе предвидено, и сега сме лидери - коментира PR-ът на телевизията Константина Маркова. - Телевизията винаги се е славела с точни пресмятания на пропорцията между инвестиция и възвръщаемост. Това ни прави N=1 вече 8 години. Естествено, няма да спрем да обновяваме програмата си. Рекламодателите очакват от нас непрекъснато да сме интересни, като поднасяме нови неща. Пари за добри продукти винаги се намират, a bTV прави най-добрите предавания. През март сваляме „Това го знае всяко хлапе" и пускаме на негово място ново предаване. То няма да е игра. Правим го не заради финансовата криза, а защото в този пояс вече всички имат подобни програми. Скоро тръгва и още една нова рубрика в праймтайма." Разводът с предаването за устати дами има и още едно обяснение. Доскоро бе известно, че то ще се прави от Нико Тупарев. Миналата есен диригентът на Big Brother обяви, че медията го е натоварила да прави пет гвоздея в програмата, един от които е „Четири жени". По-късно bTV анонсира, че Нико действа и по новия й ситком за лекари, който трябва да тръгне през пролетта. Преди дни програмният директор на канала Апостол Пенчев обаче хвърли ядрена бомба с признанието, че bTV все още обмисля вариантите за сериал, който да върви от септември. Пенчев каза още, че негов автор със сигурност няма да е Нико Тупарев. Това навява на мисълта, че телевизията и продуцентът са в схизма, след като той реши да се върне в „Нова" и да прави следващия VIP Brother. Ефирните телевизии изглеждат по-здравите медии на тресящия се от финансова треска пазар - не само у нас, но и по света. Преди дни щатски канали платиха над 5 милиона долара, за да предават пряко тържествата по встъпването в длъжност на президента Варак Обама. Сумата звучи повече от солидно на фона на новината, че „Ню Йорк таймс" се готви да продаде 19 етажа от сградата си в центъра на Манхатън на адвокатска кантора, за да се спаси от фалит. Легендарното издание договори вече и 250 млн. долара на мексиканския телекомуникационен гуру Карлос Слимс, за да изпълни програма по преструктуриране на разходите си. Наскоро президентът на франция Саркози също обяви план за спасяване на местните печатни медии. Той обеща през 2009-а пресата да не плаща увеличените цени на пощи- те за разпространение. У нас към момента електронните медии също изглеждат в по-добро изходно положение в навечерието на задаващата се буря. Все по-упорит става слухът, че временното спиране на седмичника „Кеш" май ще се окаже окончателно. Същевременно обаче и по-малките кабелни телевизии вече показват признаци на нервност. Преди дни TV7 официално сподели стартовете от предстоящия сезон на формула 1 с ефирната bTV. През миналата година бившият собственик на „седмиците" Любомир Павлов бе горд да се похвали, че е надцакал конкурента си в битката за правата им. По-късно обаче той продаде медията на нашумялата издателка и ексдържавна служителка Ирена Кръстева, която побърза да потърси помощ от съперника. По същото време, по което TV7 отхвърли част от теглото на най-скъпия си харч, друга кабелна телевизия също нададе вой за пари. Бургаската СКАТ забрани на далекосъобщителния оператор „Кейбъл ТЕЛ" да я излъчва заради неуредени финансови взаимоотношения. Перманентно обтегнатите отношения между босове на телевизии и на преносни мрежи са публична тайна за наблюдателите. Тези дни обаче те за пръв път изплуваха на повърхността и станаха видими и за редовите зрители. Глобалната криза ще донесе на българските телевизии едно основно затруднение, смятат рекламисти. През 2009-а те за пръви път няма предварително да знаят с какви пари ще разполагат, а повечето от тях ще планират от месец за месец. Досега големите канали натискаха маркетинговите директори да сключват предварителни договори, в които фирмите да се ангажират с определени суми, поясняват експертите. В противен случай, обясняваха тв шефове, цялото им рекламно време може да отиде при конкурентите. Сега обаче нещата се променят, смятат рекламистите. Вече едва ли в страната има и една фирма, която е в състояние предварително да обяви рекламния си бюджет и да даде график за неговото изразходване.
събота, 31 януари 2009 г.
Нонстоп радост за очите
Етикети: сп. Тема
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар