събота, 28 март 2009 г.

Нещо повече от шум

Капитал - 65 стр.
Нещо повече от шум



Twitter е нещо средно между чат и блог, в сайта всеки може да публикува къси съобщения и да коментира в реално време какво пишат останалите. Горното изречение има точно 140 знака - колкото е лимитът върху размера на съобщенията в Twitter. Едва ли има друг сайт, откъдето може да следите на живо какви ги мислят Ал Гор, Аштън Къчър, Ланс Армстронг, Бритни Спиърс (понякога наистина са те) и още купчина знаменитости.
В последно време Twitter се появява често в медиите. Все повече новини се отразяват първо там, а после в информационните агенции. Причината е, че Twitter дава трибуна за обратна връзка в реално време. Ако има земетресение в Япония или нов мениджър на Yahoo, потребителите на сайта много често ще коментират най-бързо събитието. Twitter има вградена търсачка, с която човек може да потърси кои са най-обсъжданите теми сега.
Ако вече сте забелязали силните страни на Twitter, ето как може да се възползвате максимално от тях. Софтуерът Twittle е за всички, които смятат, че губят време като влизат в Twitter, за да публикуват съобщения на сайта. С програмата може да пишете директно от своя десктоп, без да влизате в браузъра си. В случай че не искате повече софтуер на компютъра си, пробвайте Twitlet. С него за няколко секунди може да си направите бутон за бързо публикуване на известия в Twitter. Трябва да въведете само потребителското си име и парола. След това ще може да пишете на сайта направо от браузъра.
Twitter не е само сайт за съобщения, но и... хитър инструмент за напомняния. Той може да изпраща известия, ако имате да свършите нещо, а крайният срок бясно препуска към вас. Ако сте фенове на Google Calendar, може да настроите Twitter да ви предупреждава за наближаващи срещи.
Чрез сайта може да общувате не само с хора, но и с растения. Устройството Botanicalls Kit предупреждава със съобщение, когато цветята у дома се нуждаят от поливане, а после ви благодари за усилието. Удобството струва $100. Twitter може много повече. Например с помощта на допълнително устройство да изключи лампите в спалнята, след като му изпратите известие от мобилен телефон или от компютър. Или пък да ви информира колко електричество ползвате месечно, само вчера или точно сега. Няма причина тези услуги да не проработят и в България.
Бъдещето - управление на дискусии?
Тригодишният Twitter еволюира и на сайта все по-рядко може да срещнете съобщения от рода на "Ям сандвич", "Къпя се" и т.н. Нарастващ брой хора осъзнават, че за да се получи комуникация, техните известия трябва да имат стойност и за останалите. Затова най-ценното в Twitter са личните мнения. Хората там често коментират продукт или услуга, която са тествали, и дават ценни съвети. Тази информация отсъства от официалните прессъобщения и сухите наръчници за употреба. Въобще сайтът е пълен със субективни прозрения и наблюдения, но понякога и празни приказки.
От друга страна, бизнесът цени обратната връзка със своите клиенти и вероятно все по-често ще посещава Twitter. За компаниите това може би е най-лесният начин да проследят какво мислят хората за техните марки. Сайтът за управление на връзките с клиенти Salesforce вече сканира Twitter за коментари относно продукти и услуги. Сега клиентите на Salesforce могат само да наблюдават дискусиите, но в бъдеще сигурно ще се опитат и да ги управляват.
Въпросът е как ще се осъществи тази идея, без да предизвика гнева на потребителите на Twitter. Аудиторията на сайтовете за социални контакти винаги протестира остро, когато не й допада нещо. Facebook знае най-добре.
Къде е бизнесът
Сега Twitter няма приходи, тъй като услугите му са безплатни и няма реклама. Засега на неговия хоризонт се виждат три бизнес модела. Сайтът може да направи собствена система за мониторинг на дискусиите да продава анализи и информация как да се управлява комуникацията. Сега проследяването на всички коментари за големите марки отнема твърде много време и не е рентабилно. Търсачката на Twitter също може да донесе приходи. Докато сканирате в сайта, отстрани може да се появяват реклами в контекста на търсената фраза. Също както днес AdWords носи милиарди долари на Google. Най-новата идея е Twitter да таксува потребители, които искат повече функции. Засега не се знае какви ще са тези функции. Досега създателите на Twitter показват, че ги е грижа повече за ръста на аудиторията на сайта, отколкото за това как да изкарат пари от нея. Ето ви още едно изречение в 140 знака.

Няма коментари: