вторник, 24 март 2009 г.

Светлана Савова, управител на PR агенция V+O Communication: Липсата на комуникация ражда слухове

Пари - 21 стр.
Светлана Савова, управител на PR агенция V+O Communication: Липсата на комуникация ражда слухове

Боряна НИКОЛАЕВА

В кризата ще оцелеят иновативните играчи и дългосрочните консултанти
Сегашната ситуация на пазара и предизвикателните времена, в които живеем, са здравословни за PR бизнеса, коментира за в. Пари Светлана Савова, управител на PR агенция V+O Communication. Според нея причините за това са няколко. Първо се обръща доста по-сериозно внимание на качеството на работата. Второ, в момента се пускат в ход много иновативни решения и идеи. Никой не може да си позволи да бъде същият, както преди 1 или 2 години. Трябва да бъдеш чувствителен към това, което се случва, да усещаш пулса на събитията, да се интересуваш много повече отпреди. Задължително е да се предлагат комуникационни решения, за които има гаранция, че са работещи. Клиентите стават по-внимателни, a и бюджетите са намалени.
Това е логично, защото по-големите компании в България са част от международни такива и решенията за комуникационните бюджети се взимат от централите. Ситуацията в момента е подходяща за играчите, които имат нетрадиционно мислене и идеи, казва Савова. Здравословно е и за всички сектори на бизнеса, защото като че ли хората гледат по друг начин на работата си. Не е препоръчително точно в такъв момент да се спира комуникацията с потребителите, защото това освобождава място за съмнения и слухове. Важно е също много внимателно да се таргетира аудиторията - ако знаеш, че голяма част от потребителите ти използват интернет, насочи се към тази медия, твърди Светлана Савова.
Оцеляването
Сега е моментът, в който ще си проличи каква е разликата между агенциите, казва Савова. Тези, които работят в сферата на дългосрочното стратегическо консултиране, ще останат и ще продължат да се развиват. Уважавам конкуренцията си и осъзнавам, че тя е хубаво нещо, защото ни стимулира, допълва тя. Ако има такива, които са насочени към определени услуги за определени клиенти и те попаднат в най-рисковите сектори, ще се наложи да оцеляват по-трудно. Нови играчи на пазара може и да има, макар че по-големите вериги вече са тук. Ако в България дойде нова компания, възможно е тук да отвори врати PR агенцията, която я обслужва и в другите държави. Не съм сигурна обаче доколко подобни разходи са оправдани. В момента подобно поведение не е реалистично, може би след няколко години.
Иновативност
Ролята на новите медии в работата на PR практиците е от изключително значение - интернет, социалните мрежи променят представите за комуникация. Анализите за България показват, че 3 млн. души ползват интернет и една голяма част от тях са младите и активни хора. В такъв случай няма как да пропуснеш диалога, който тече през тези медии. В противен случай ще загубиш. В последно време агенциите от нашата верига залагат изключително много на управление на корпоративния имидж в
интернет, споделя Светлана Савова.
Приоритетите
Забележим ръст на заплатите в сектора едва ли ще има, прогнозира Светлана Савова. Факт е, че в момента ключовите служители в дадена компания трябва да бъдат мотивирани и пазени. Добре е хората да знаят какви са им перспективите за развитие на съответното работно място. Не смятам, че и в цените на PR услугите ще има промяна, допълва тя. Според мен трябва да се обърне по-сериозно внимание на развитието на услуги, които до момента са били в сянка - интернет комуникациите, представянето пред медиите и управлението на кризи. Корпоративната социална отговорност, която Савова нарича „зелена комуникация”, също вече набира сериозна скорост. Може би по-големите и скъпи събития ще се планират по-внимателно и ще отстъпят място именно на тези наложителни аспекти на комуникацията, допълва тя.
Нивото
Разлика има, особено с гръцкия пазар - той е много по-развит и води след себе си много по-големи бюджети, отговаря Савова на въпроса, къде е България спрямо останалите пазари, на които работи V+O. Услуги като public affairs в Гърция са развити много добре, а при нас тепърва прохождат. В Румъния, която е много голям пазар като цяло, нивото на бизнеса е сходно с нашето, а Сърбия е по-малко развит пазар. Идеята на централата ни е PR-ът в съответната държава да се развива от местни експерти. Естествено, това, че сме верига, ни помага много в обмяната на опит и ноу хау.
***
Визитка
- Светлана Савова е родена в Казанлък и с радост споделя, че е горда представителка на долината на розите.
- Живяла е там до втори клас. Mестила се е в различни градове на България, но завършва Френска гимназия в Пловдив.
- По образование е дипломат - завършва Международни отношения в УНСС. Според някои хора
няма връзка между образованието й и PR бизнеса, с който се занимава в момента. Според нея обаче не е така. Комуникацията и дипломацията са в основата и на двете професии.
- Започва работата си в агенция през 1993 г., а от 1996 г. е служител на Николай Неделчев в M.A.R.C. Съвместно стартират работа с делегацията
на европейската комисия в България и са нейна обслужваща комуникационна агенция до 2002 г.
- Малко след това Светлана Савова напуска агенцията. твърди, че работата й през този период
я е научила да бъде дисциплинирана, отговорна и подредена.
- от 2004 г. става част от екипа на V+O communication.
***
За агенцията
- V+O communication България е местният офис
на PR агенцията на годината за 2004 в Гърция. освен в София, тя има офиси в Атина, в Румъния и Сърбия.
- Централата в Гърция е създадена през 2000 г. името идва от първите букви на фамилните имена на нейните създатели - Янис Олимпиос и
Томас Варвисиотис.
- в групата работят над 90 PR специалисти и обслужват над 100 корпоративни клиенти.
- V+O Communication стъпва на българския пазар през 2004 г. и до момента работи с над 12 корпоративни клиенти. Когато говори за тях, Савова ги нарича партньори, защото е убедена, че доверието и честността са в основата на добрата работа помежду им.
- техни клиенти са компании като бензиностанции Еко, Глобул, Германос, Кока-Кола, Байер България, Roche, Diageo, Hypo Alpia Adria и др.
- в момента екипът на V+O communication България е 10 човека.
***
Ако в България дойде нова компания, възможно е тук да отвори врати PR агенцията, която я обслужва и в другите държави. не съм сигурна обаче доколко подобни разходи са оправдани
***
Трябва да се обърне по-сериозно внимание на развитието на услуги, които до момента са били в сянка - интернет комуникациите, представянето пред медиите и управлението на кризи
***
екип
10 са служителите на V+O communication България

Няма коментари: