събота, 28 март 2009 г.

Google е на диета

Insurance.bg - Компании
Google е на диета



Нежеланието на гигантската търсачка вече шест месеца да развърже кесията поражда слухове и спекулации
От шест месеца гигантът в онлайн търсенето не е обявявал изкупуване на компании. Това е значително забавяне, като се има предвид колекцията от повече от 30 сделки от 2005 г. досега.
Главният изпълнителен директор на Google потвърди този факт в началото на месеца, когато на една конференция с инвеститори каза, че цените все още са доста по-високи, отколкото те биха желали и че усилията на компанията за сливания и изкупуване са “доста инертни”, съобщава агенция Ройтерс, цитирана от TechNews.
Но някои наблюдатели смятат, че Google, която притежава близо 16 млрд. долара в кеш и в ценни книжа, няма да остане за дълго извън пазара на сделки. В един силно конкурентен свят, какъвто е този на интернет софтуера, компании като Google трябва да се оглеждат извън своя периметър за нови технологии и възможности за растеж.
Наскоро се появиха слухове, че Google поглежда към социалната мрежа Twitter и онлайн агенцията за пътувания Expedia. От компанията не коментират тези слухове, а анализаторите са раздвоени относно вероятността за осъществяване на сделки в тази комбинация. Expedia би била силно отклонение от традициите на Google за придобиване на компании и цялостната й стратегия, насочена към търсенето, докато Twitter предлага някои интригуващи възможности, но нейният бизнес модел остава неясен, според анализатори.
Пазарната стойност на Expedia е около 2.3 млрд. долара. По-трудно е да се оцени Twitter, макар че при миналогодишните преговори с Facebook в медиите и блоговете се говореше за стойност на социалния сайт за микроблогове в порядъка на 500 млн.долара.
Набелязване на обекти
Ясно е, че Google продължава да си набелязва потенциални кандидати за закупуване. На проведена наскоро среща между инвеститори и нови фирми от Силиконовата долина е присъствал наблюдател от групата за корпоративно развитие на Google. Миналото лято компанията придоби фирмата за видео обмен Omnisio четири месеца, след като последната беше направила презентация на подобно събитие, организирано от същата фирма Y-Combinator.
Според Карим Фарис, представителят на Google на гореспоменатата среща, спадът на пазара все още не се е отразил напълно върху оценките, които много частни и публични компании дават за себе си. Той смята, че за това ще са необходими още едно-две тримесечия.
Повечето от придобивките на Google представляват малки частни компании с цена от 20 до 50 милиона долара, според информация от запознат с бизнеса й източник, който не е упълномощен да говори публично.
Двете най-големите придобивки на Google досега са компанията за онлайн реклами DoubleClick, закупена за 3.1 млрд. долара през 2008 г. и сайтът за видео обмен YouTube, за който през 2006 г. бяха броени 1.65 млрд. долара.
Обикновено Google е привлечена от инженерите в компанията, която си набелязва за закупуване, или от нейната технология.
"Всички те са много млади", казва Пол Бъхейт, бивш инженер в Google и настоящ съосновател на FriendFeed, за придобитите компании. "Това, което имат, са няколко разработчици, които са много талантливи и се развиват в обещаваща насока."
По повод на въздържанието на Google, Бъхейт каза, че компанията може би няма толкова належаща нужда от такива придобивки: “Очаквам да има известно забавяне в изкупуването на таланти просто, защото Google се опитва да направи повече с това, което вече има".
Въпреки това Бъхейт каза, че се съмнява, че Google ще пасува, ако открие някой удивителен екип от инженери.
Twitter
Нарасналата популярност на Twitter породи спекулации, че Google може да реши да присвои услугата, за да защити своя собствен мултимилионен бизнес в онлайн търсенето. Twitter има така наречената способност за търсене в реално време, която позволява потребителите да пресяват потока от съобщения в текущия разговор по дадена тема.
Бившият служител в групата за корпоративното развитие на Google Шон Демпси не е сигурен дали Google има някакви апетити към компания като Twitter, но отбелязва, че мотивите за досегашните поглъщания на компанията обикновено са включвали нещо повече от чисто дефанзивно мислене. “Трябва да има някаква стратегическа перспектива”, каза той. Целта не може просто да бъде “нека да попречим някой друг да притежава това”.

Няма коментари: