вторник, 24 март 2009 г.

Олга Лозанова, програмен директор на MTG за България: Телевизиите ще инвестират в производството на сериали

Пари - 20 стр.
Олга Лозанова, програмен директор на MTG за България: Телевизиите ще инвестират в производството на сериали

Боряна НИКОЛАЕВА

Досега нямам отрязан бюджет, така че работим на пълни обороти
- Госпожо Лозанова, доволна ли сте от първите резултати на VIP брадър?
- Повече от доволна съм. Макар да е странно това да излиза от устата на един програмен директор, ще ви кажа, че в този случай рейтингът за мен не е най-важното. Много повече ме интересува проектът VIP Брадър 3 като уникален по рода си социален експеримент, едно огромно огледало, в което никой -нито участниците, нито зрителите, знаят какви ще се видят след 2 месеца.
Биг Брадър по принцип изважда на показ скандалите, интригите, занимава се с долните етажи на съществуването, които за съжаление са и най-масовите, и прави от тях високо рейтингово забавление без никакви морални претенции. Тук големият въпрос е дали може да се впрегне огромната популярност на такъв тип предаване в благородна кауза.
Първите резултати от гласуването са оптимистични и показват, че добро може да се прави дори през черните антрета на публичността. Аз съм много благодарна на всички участници във VIP Брадър 3, които се осмелиха да влязат в къщата и да изложат публичните си образи на всякакви коментари в защита на правото на всеки от нас да прави добро.
Каква е инвестицията на телевизията?
- Конкретните цифри са търговска тайна, но е очевидно, че подобен тип предавания не са евтино забавление. Освен VIP Брадър ние имаме и други амбициозни инвестиционни проекти - сериала Забранена любов, шоуто Страх... Телевизия не може да се прави без пари. Важното е да си достатъчно сръчен, за да ги похарчиш по най-разумния начин.
- на кои други предавания ще заложите през пролетта?
- Верният отговор е на всички, но тук ще спомена само тези, които са или нови, или с променен облик. Да започнем от Здравей, България. Преди 8 години Милен Цветков взриви сутрешния ефир, като премести политическото говорене от прайм тайма в ранните часове на деня. Две години по-късно всички сутрешни блокове вече изглеждаха по този начин. Сега същият този Милен, който в добрия смисъл на думата е зареден с много професионална лудост, реши да разчупи каноните, които сам създаде, и рязко смени курса. И в търсене на попътен вятър постоянно носи капитански униформи в ефир.
Развитието на комедийния жанр е друга важна посока за нас. Досега сме поддържали само Господари на ефира. От този сезон ще пуснем 2 нови предавания - Царете на комедията и Crazy TV.
Създаването на успешен български сериал винаги е било едно от най-големите предизвикателства за родните телевизии, затова много се радвам, че Забранена любов има голям успех. Като говорим за сериали, този сезон ние пуснахме и документалната поредица Емигранти,
която през 12 човешки истории търси отговор на въпроса, дали преместването в пространството е достатъчно, за да осмисли живота ни. Очевидно въпрос, чийто отговор интересува много хора, съдейки по високите рейтинги на предаването.
- Усещате ли отражението на кризата върху инвестициите в продукции?
- Аз съм от страната на харчещите и не го усещам. Моята задача е да правя програмата, тя да е хубава и да се гледа. По-лековато казано, кризата дори помага на работата ми, защото хората гледат повече телевизия. Досега нямам отрязан бюджет, така че работим на пълни обороти.
- Какво е състоянието на телевизионния пазар у нас и какви са очакванията ви за развитието му?
- Смятам, че той вече излиза от пубертета и ще става зрял. Има достатъчно добри телевизии, силни международни играчи и високопрофесионални родни продуценти. От гледна точка на жанровете вълната на риалити предаванията вече заля всички телевизии. Сега ще се инвестира в производството на сериали. Ние сме пионери и в тази сфера. Още един жанр тепърва ще гради позиции на българския телевизионен пазар. На Запад той се нарича Infotainment - това са прайм тайм предавания, в които мирно съжителстват новинарските и развлекателните елементи.
има ли глад за кадри в телевизионния бизнес?
- Има, и то много голям. 95% от хората, които правят телевизията, са зад кадър, другите 5%, които виждаме всяка вечер, са изключително важни, защото създават харизмата на една телевизия и едните без другите не могат. По отношение и на двата типа професионалисти нашият пазар не е достатъчно развит - винаги ще ни трябват млади, всеотдайни хора, на които им се работи. За мен е много важно работодателите да ценят кадрите си и да ги направят част от своето семейство. Телевизията не е просто професия, тя е начин на живот - на висока скорост, 7 дни в седмицата по 24 часа.
***
Визитка
- Олга Лозанова започва кариерата си в БНТ като репортер в Панорама, за което твърди, че винаги ще бъде благодарна на
Иван Гарелов.
- Била е продуцент в БНТ, обучавала е кадри за работа в телевизия.
- Заемала е поста
програмен директор на Нова телевизия за периода 2001-2006 г. - Две години е била директор корпоративни
комуникации в МобилТел. - В момента е програмен директор на MTG за България.
***
Телевизията е масов продукт. ако предявява претенции за интелигентност, ще стане смешна. Тя не може да се прави без пари. Важното е да си достатъчно сръчен, за да ги похарчиш по най-разумния начин

Няма коментари: