събота, 28 март 2009 г.

Йозеф Винацер, главен изпълнителен директор на "Мобилтел": Ще обжалваме решението на КРС за цените на едро

Капитал - 51 стр.
Йозеф Винацер, главен изпълнителен директор на "Мобилтел": Ще обжалваме решението на КРС за цените на едро



Йозеф Винацер е главен изпълнителен директор на "Мобилтел" вече четири години. Той има икономическо образование от Виенския университет и владее древногръцки и латински език. Винацер е работил в Post and Telegraph Administration, от която по-късно произлиза Telekom Austria Group (TAG). След това е финансов директор на Mobilkom Austria - безжичният оператор на TAG. През 2002 г. е назначен за главен изпълнителен директор на хърватския Vipnet, собственост на Mobilkom.
- Ще обжалва ли "Мобилтел" решението на Комисията за регулиране на съобщенията за поетапното намаление на цените на едро между операторите с около 50%?
- Да. Вярваме, че едно от най-важните неща в регулаторната политика е предвидимостта. В началото на миналата година операторите сключиха споразумение помежду си със съдействието на КРС [за поетапно сваляне на цените на едро]. Тогава постигнахме съгласие и сега [всичко] се променя с това решение [на КРС]. Това е най-голямото намаление, което сме виждали, сравнено с подобни решения в Европа. Това е основната причина, заради която ще обжалваме решението в съда.
- Смятате ли, че Върховният административен съд ще приеме вашите аргументи?
- Решението зависи от съда. Надяваме се, че ще е в наша полза. Шансовете са малки. Но това е нещо, което трябва да направим. Трябва да използваме всички законови мерки.
- Уведомихте ли други български органи и Европейската комисия?
- Не.
- Наскоро еврокомисарят по телекомуникациите Вивиан Рединг предложи преносимостта на телефонните номера в ЕС да отнема само един ден. Възможно ли е това да се случи?
- Не знам защо го предлага. Средният срок в ЕС е 10 дни. Има добри причини да е толкова. Ако видите предложението за преносимостта на стационарните телефонни номера в България - 25 дни - срокът е твърде дълъг, но това е друга тема. Не разбирам какво иска да постигне Вивиан Рединг с тази промяна от 10 на 1 ден.
- Ако видите статистиката, почти година след въвеждането на преносимостта на мобилните номера в България, "Мобилтел" е привлякъл 11 хил. клиенти, а 10 хил. наши абонати са отишли при друг оператор. Казах още преди да тръгне преносимостта и сега пак казвам, че човек е лоялен към своя оператор, когато е доволен и когато оценява услугата. Така че, ако работите добре, клиентът ще остане при вас независимо дали процедурата отнемa 10 дни, 1 ден или 1 час.
- Как се справя "Мобилтел" с финансовата криза?
- Компанията е много силна. Имаме големи активи. Нека спомена някои от тях - най-голямата общност от клиенти в България, висококачествена мрежа, сигурни комуникации и най-добрия екип от експерти. С тези пет ключови фактора сме подготвени за почти всяка криза. Със сигурност сме засегнати от нея, виждаме как корпоративните ни клиенти са по-чувствителни към своите разходи и затова се опитваме да ги оптимизираме. Така че сме засегнати както всяка компания в България. Освен това наблюдаваме своите разходи и мислим как да ги намалим. Опитваме се да бъдем по-творчески с нови услуги и нови начини за печалба.
- Имаше слухове, че "Мобилтел" ще съкращава служители. Вярно ли е това?Не.Сигурно сте чували за британския мобилен оператор Blyk, който предлага безплатно услугите си при получаване на реклами. Смятате ли, че това е бъдещето?Това не е първият опит през последните десет години. Това със сигурност е интересна концепция, но досега не беше успешна. Може би сега Blyk ще успее. Изглежда, ние, операторите, все още не сме открили начина, чрез който рекламата да е успешна едновременно и за хората, и за рекламодателите. Успехът й зависи от тази екосистема [медии, рекламодатели и агенции].
- За първия винаги е много трудно. Когато започнеш по-късно, можеш да използваш опита на съществуващите играчи. Ще видим. Има примери в миналото, когато срещу слушане на 10 секунди реклама, получавате 1 мин. безплатни разговори. Този модел не е много успешен.
- "Мобилтел" се намира в ситуация на почти нулев растеж. Как смятате да постигнете ръст?
- Това е голямото предизвикателство за цялата индустрия, не само за "Мобилтел". Все още основният източник на приходи е гласовата телефония. В България конкуренцията е жестока, цените на разговорите миналата година паднаха с 30-40%, когато всичко поскъпваше. Така че не говорим за ръст, а дори за спад. Това, което се опитваме да правим вече две години, е да пренасочим пазара от предплатени абонати към клиенти на договор. Средният ни месечен приход от абонат е 10 евро. За предплатените това число е 2.5-3 евро, а за тези на договор - около 15 евро. Ако успеете да превърнете един предплатен потребител в абонат на договор, може да постигнете ръст в приходите. Миналата година имахме нови 620 хил. клиенти с договор, така че сме лидери на пазара с оглед на това развитие.
- Много перспективни са услугите за пренос на данни тук и в Австрия. В последните месеци много успешно продаваме преносими компютри и минилаптопи. Това е следващата голяма перспектива. Развива се много добре.
- Колко минилаптопа сте продали досега?
- За първите три месеца продадохме над 1000 бройки.
- Наскоро "Глобул" започна да продава iPhone в България. Как ще коментирате това?
- Нямам данни, но вярвам, че в мрежата на "Мобилтел" има повече iPhone-и, отколкото в мрежата на "Глобул". Просто защото имаме по-голяма мрежа. Според мен първите потребители на iPhone използват "Мобилтел" заради по-доброто качество и услуга.
- Знаете, че Apple притискаше много несправедливо операторите и настояваше за неблагоприятни търговски условия, с които не се съгласихме. Все пак има други начини човек да получи достъп до iPhone. Мисля, че година и половина след пускането на iPhone от Apple осъзнаха това. Те искаха да повторят много успешния бизнес модел на iPod и музикалния магазин iTunes. Мисля, че те правят повече пари, като продават песни, отколкото от самите устройства iPod. Затова искаха да направят същото с iPhone и да правят бизнес зад него. Намерението им беше да изядат приходите на операторите и това не проработи. Не им беше много забавно и имаше доста дискусии. Тяхното намерение да заключат телефона се оказа грешно. Но междувременно те откриха нов източник на приходи, при това много по-важен - AppStore (онлайн магазин със софтуер за iPhone). Microsoft и Nokia също последваха примера на Apple.
- Ще предлага ли "Мобилтел" iPhone?
- Не.
- Как ще коментирате задължителната регистрация на всички предплатени абонати на мобилни оператори, наложена от последните поправки в Закона за електронни съобщения?
- Процедурата все още не е ясна. Трябва да създадем сигурен процес за регистрация, а това ще е предизвикателство. В "Мобилтел" вече започнахме проект, който ще определи регистрационния процес и ще обсъдим с другите оператори възможността за общ подход. Регистрацията на 2.5 млн. предплатени клиенти е предизвикателство. Не знам как ще проработи.
- Сред нашите предплатени абонати има неактивни, както ги наричаме. Те са купили карта за разговори, използвали са я, повече не са я заредили и след няколко месеца тя вече е невалидна. Така например ще поканим всички наши предплатени клиенти да се регистрират, защото иначе техните sim-карти ще станат невалидни. Някои от хората няма да се регистрират, тъй като вече не ползват картите. Когато процедурата започне, ще видим намаление в проникването на мобилната телефония в България. Сега тя е раздута до 140%. Смятаме, че всъщност 85-90% от хората имат sim-карти. Така че ще видим намаление, което ще разчисти пазара. Разбирам, че причините са заради националната сигурност по инициатива на МВР. Но за оператора това е поредната бюрокрация, която трябва да въведе. Не ни е приятно, не е приятно и за хората.
- А за задължението операторите да съхраняват информация на кого звъните и колко продължава разговорът?
- Същата история. Отново по съображения от сигурност. Не сме доволни. За нас е много важно да запазим личната неприкосновеност на нашите абонати. Освен това какъвто и достъп да бъде даден на правоохранителните органи, те трябва да го ползват отговорно. Парламентарна комисия може да проверява всички случаи, когато са използвани данни. Дали това е било оправдано и какви са последствията. Според мен най-добре е съдът да решава това, а не само полицията.
- Следващият месец Европейският парламент ще обсъжда намаления в цените на роуминга в ЕС. Как ще ги коментирате?
- Мобилните комуникации са сред най-конкурентните индустрии в Европа. Изненадани сме от твърдия подход към цените на роуминга. Сега виждаме ефекта от първата вълна намаления, когато трябваше да свалим таксите средно с 50%. Потреблението никога не се увеличи с 50%, така че еластичността на услугата е много ниска. Особено по време на криза намалението не е най-доброто.
- Не сме щастливи [от последните промени]. Няма съмнение, че новата регулация ще бъде одобрена и ще влезе в сила.

Няма коментари: