сряда, 15 април 2009 г.

Световните разходи за реклама ще се свият със 7% през 2009 г.

Класа - 11 стр.
Световните разходи за реклама ще се свият със 7% през 2009 г.



Световните разходи за реклама, показател за доверието в икономиката, ще се свият с 6,9 на сто през 2009 г.. Така те ще стигнат до 453 млрд. долара спрямо 1% ръст за миналата година. Това показва прогноза на ZenithOptimedia, част от четвъртата по големина рекламна група в света Publicis, цитирана от investor.bg.
За страните от Централна и Източна Европа доскоро се твърдеше, че разходите за реклама ще се увеличат с 1,5 на сто тази година. Сега обаче се предвижда спад от 13,9 на сто. Унгария, Турция, Украйна и Русия ще отчетат "значителни понижения", казва Джонатан Бърнард от агенцията.
Очакванията са още по-песимистични спрямо предвижданията на конкурентни компании, публикувани миналия месец. Прогнозата на Group M е за спад от 4,4 на сто тази година, а от специализираната в областта на комуникациите Carat очакват 5,8% понижение.
Изгледите са най-мрачни за вестникарския сектор, в който разходите за реклама се очаква да паднат с 12 на сто, предава Financial Times. Списанията и радиото също ще изпитат двуцифрени спадове.
За телевизията се очакват относително добри резултати, като разходите за тв реклама вероятно ще се свият "едва" с 5,5%. Това ще бъде благодарение на рязкото понижение в цената на рекламата, както и на това, че маркетолозите познават добре медията както и че потребителите предпочитат да гледат телевизия, отколкото да излизат навън.
Изключение прави интернет рекламата, която продължава да завзема все по-голям дял от рекламния пазар и се очаква да достигне 12,2 на сто от общата сума на разходите за реклама в световен машаб.
През декември от Zenith предвиждаше разходите за реклама да намалеят с 0,2%. Оттогава обаче икономическата криза се разпространи и на развиващите се пазари, обяснява Бърнард.
"Много от пазарите, на които очаквахме поне лек ръст тази година, очевидно ще регистрират значителен спад", коментира Бърнърд.
По думите му Китай и Индия ще продължат да се представят "обещаващо". Латинска Америка, където прогнозите са за 2% спад, е най-гъвкавият пазар в света, като за Бразилия се очаква 7% ръст. Сред развитите пазари Северна Америка ще е най-сериозно засегната, губейки 8,3 на сто от стойността на рекламата тази година. В Западна Европа, където общото понижение ще е 6,7%, Великобритания и Испания ще изпитат най-резки спадове, казват още от Zenith. Бърнърд смята, че световният рекламен пазар ще се върне към умерен растеж през 2010 г. в повечето пазари с изключение на север.

Няма коментари: