сп. BusinessWeek - 50 стр.
Microsoft отвръща на удара (най-после)
От 2008 производителят на операционната система Windows изглежда като изтощен и уязвим шампион. Задвижвана от манията no iPhone и легендарната тв реклама "Аз съм Mac", Apple наближи двуцифрен дял от PC пазара. В същото време ново поколение нетбук под $500, работещ с безплатната операционна система Linux, набираше сила. Сега Microsoft отвръща на удара. Необичайно свежите му реклами наблягат на достъпността на PC срещу Мас. Компанията започна да предлага на PC производителите версия на Windows, обичайно струваща $70, за $15. Продажбите на Мас се подхлъз наха, a Linux изчезва от повечето нетбук компютри. Анализаторите от NPD твърдят, че 95% от персоналните компютри с малък екран и цена под $500 работят на Windows днес, в сравнение с 10% в началото на 2008. "Microsoft задуши късмета на Linux на нетбук пазара", твърди Роджър Кей, основател на фирмата за технологични проучвания Endpoint Teshnologies Associates.
1лаьният изпълнителен директор на Microsoft Стив Балмър и топме-ниджърите твърдят, че това не е всичко. Те предвиждат, че въвеждането на следващия ъпгрейд на Windows тази есен ще възроди лиде-рството на компанията. Вместо нови украшения, Windows 7 обещава да е лесна и надеждна. Докато всяка основна промяна на Windows в миналото изискваше помощни компютри, Windows 7 може да работи с по-бавни микропроцесори и да се вмества на по-малко дисково пространство. Тоест, ще работи на пълната гама персонални компютри, включително нетбук. "Въпреки че печелим по-малко на бройка, правим доста добри пари от по-евтините PC-та", хвали се Брад Брукс, вицепрезидент по маркетинга на потребителски продукти.
Продаването на милиони Windows 7 за около $15 едва ли е положителна тенденция. Инвеститорите на Microsoft са свикнали със солидни норми на печалба, идващи от продажбата на Windows за четири пъти повече. Но Брукс изтъква, че компанията е намерила начин да привлече нови клиенти с евтини модели.
ПО-ЛЕСЕН ЪПГРЕЙД
Заради по-малкия размер на Windows 7 три версии ще се появят качени на машини от ниския сегмент. Ако потребител на по-евтино PC със стандартна версия използва HD монитор или пусне повече от три софтуерни приложения наведнъж, той ще открие, че нито едно от двете е възможно. След това ще бъде подка-нен да премине към по-скъпата версия Home Premium или Ultimate. Microsoft твърди, че процесът ще е опростен. Клиентите попълват информация за кредитната си карта, след това код от 25 символа, натискат няколко клавиша и рестартират. Брукс отбелязва, че цените не са определени още, но ъпгрейдът "ще струва по-малко, отколкото вечеря за четирима в пицерия".
Дори при цените на Pizza Hut това е рисковано предложение. На потребителите може да не им хареса, че са принудени да изсипят още пари за изпълнение на рутинни задачи. "Този ход ще доведе до отлив на клиенти -предвижда анализа-
торът Тони Са-конаги от Bernstein Research. - Защото се разглежда като тактиката "примамка и смяна" (търговска политика, която чрез реклама на евтин продукт стимулира продажбите на друг, по-скъп)." Настоящата версия на Windows, Vista, също има различни нива, но малцина преминават към по-високото, понеже трябва да поръчат DVD и да преминат през тромава инсталация.
Стратегията би проработила по-добре, ако Microsoft поддържа високото ниво на доходност на своя Windows франчайз. Бизнесът донесе $13 млрд. оперативни печалби за последната финансова година от $16.9 млрд. приходи. Заплахата Linux може да е отслабнала, но изтекоха сведения, че големи производители на персонални компютри, сред които Acer (вж. стр. 052), Dell u Hewlett-Packard се интересуват от използването на Android, друга базирана на Linux платформа, поддържана от Google. Независимо от това "Microsoft се опитва да замрази средните продажни цени, докато другите пробВат да ги понижат", обяснява Кей от Endpoint.
И тук идва новата рекламна кампания. Преди година компанията планира тригодишна стратегия, за да наложи отново бранда Windows. Последните реклами, които представят доброволци, търсещи най-доброто предложение за лаптоп, от фирма за пазарни проучвания, отекват особено сполучливо сред спестовно настроените купувачи. В първата реклама актриса на половин работен ден, наречена Лорън, избира лаптоп за $700 пред МасВоок за $2700. "Не съм толкова отворена, че да съм Мас", казва тя. Във втората техничар на име Джанпауло се спира на PC за $1500. Третата представя майка и 11-годишния й син, които взимат Sony, след като момчето подминава розово PC u Mac, несъвместими с Blu-Ray DVD, на каквито се издават повечето игри. Лорън стана сензация в YouTube, но Microsoft признава, че има още работа. "Още не сме яки. Повярвайте, дъщеря ми го казва всеки ден - казва Брукс. - Но доста се забавляваме, разказвайки историята си. Чакаме това от доста време."
петък, 17 април 2009 г.
Microsoft отвръща на удара (най-после)
Етикети: сп. BusinessWeek
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар