Капитал - 44 стр.
Медийният експерт Дан Гилмор: Дигиталният формат ще победи
Трябва ли печатните медии да променят своя бизнес модел?
- Да, нямат избор.
Как ще стане това?
- Дори сега има повече от един бизнес модел, в бъдеще ще има все повече. Някои от настоящите все още ще работят. Не мога точно да кажа кой ще бъде най-успешен, ще бъдат няколко нови модела.
Кои са новите модели?
- Рекламата няма да изчезне. Тя обаче ще работи само за медии, които са много добре таргетирани. Най-общо там, където журналистиката е уместна за рекламодателя. Заради това технологичните издания вече са почти напълно в интернет. Това важи и за тесни теми, в които хората искат да говорят за идеи и политика. Вероятно няма да видим същата норма на печалба като от едно време. Абонаментът все още работи на някои места, но не както преди. Някои вестници продават консултантски услуги. Например някои журналисти могат да говорят на конференции. Това е добър бизнес. Разбира се, има и журналисти, които са готови да пишат, ако някой им плати.
Трябва ли правителството да финансира губещите вестници?
- Не. Държавите отдавна помагат на някои медии по директен и недиректен начин. Правителството на САЩ влияе много върху публикуването на статии, но това не е толкова очевидно. Има две неща - Първата поправка на конституцията, а другото е, че дълги години много ниските пощенски такси са субсидирали независимостта на изданията. Така държавата е искала да бъде сигурна, че новините ще достигнат хората навсякъде. Сега по-скоро бих предпочел парите на данъкоплатците да отидат за национална фиброоптична мрежа за високоскоростен интернет за всички.
Каква е рецептата за успеха на онлайн изданията? Там рекламата все още не носи достатъчно приходи.
- Няма една такава.
Дали вестниците трябва да променят съдържанието си? Например да го направят по-субективно или графично?
- До, но това няма да е достатъчно. Сега хората правят страшно много иновативни неща в посока визуализация. Но това не стига. Трябва да има още много експерименти, за да проверим кое работи.
Какво мислите за медиите, които публикуват новини, изпратени от хората?
- Те са част от бъдещето. Традиционните медии трябва да разберат, че сега новините са общуване. Аудиторията е част от процеса, но и конкурент. Но е неприемливо само да очакваш хората да изпращат новини. Те могат само да помогнат с репортажи и сътрудничество. Или пък да блогват.
Ще започнат ли вестниците да работят като неправителствени организации?
- Да, някои от тях. Очаквам техният брой да расте. Повечето ще действат като уеб базирани организации.
Какво ще се случи с разследващите репортери?
- Те винаги ще имат работа. И то такава, която не разчита на приходи от реклама. Регионалните разследващи репортери обаче срещат повече проблеми.
Смятате ли, че седмичните издания имат по-голям шанс да оцелеят от ежедневниците?
- Не, това разделение няма никакъв смисъл. Не става въпрос кой вестник ще оцелее, а коя новинарска организация ще оцелее. Пазарът се движи твърде бързо. Надявам се, че "Гардиън", "Уолстрийт джърнъл", "Ню Йорк таймс" ще оцелеят. Тиражът на "The Economist" например е доста стабилен. Оптимист съм за бъдещето на журналистиката. Дигиталният формат ще победи. Все още сме много рано в този преход. Ще бъде много смущаващо, че ще загубим някои неща, но и ще спечелим нови.
събота, 18 април 2009 г.
Медийният експерт Дан Гилмор: Дигиталният формат ще победи
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар