петък, 17 април 2009 г.

Twitter: много шум, никакви пари

сп. BusinessWeek - 62 стр.
Twitter: много шум, никакви пари



Сайтът е зареден с потенциал. Как да осребри Вниманието, което получава?
В лицето на Twitter масите в нета откриха новото си любимо дете - удоволствие, преждевременно развитие и чист потенциал. Или поне медиите го усещат така. (Именно тяхната аудитория е причина да чувате толкова много за сайта. Милионите привърженици на Twitter се умножават скоростно, но според comScore броят на пот-
ребителите в САЩ през февруари все още изостава зад този на второстепенната социална мрежа Bebo.) Но сред милионите, изпращащи 140-буквени постинги и разтягащи същите локуми като тези, които "следват" на сайта, някои провалящи празника песимисти дръзват да се чудят как Twitter ще донесе пари на когото и да било (на себе си, на останалите компании, пряко или по друг начин ползващи го, и на тези, които "снасят" ъпдейти и създават съдържанието на сайта).
Засега плановете на Twitter си остават забулени зад нещо като виртуалната усмивка на Мона Лиза. Компанията играе добре с другите, но не разгласява почти нищо за намеренията си. Позволява на външни страни да създават сайтове, които манипулират и премоделират потоците й от постинги. Такава е CoTweet - компания, чиято платформа организира многобройни обмени на данни между Twitter и клиенти, за да могат по-лесно да бъдат проследявани. Тя е работила преди с Microsoft и Ford Motor. А сега Google продава рекламен блок, изграден около последните пет постинга за една компания на Twitter, като първият клиент е Intuit.
Всички тези неща, както и други, се случват със съгласието на Twitter и безплатно. Този факт плюс тежката му текстово природа пораждат у темерутите мърморене относно перспективите на услугата. "Още един пример за умна джаджа без икономическа значимост и трайно значение", критикарства инвестиционен банкер, водил сделки за он-лайн компании.
Ако Twitter наистина иска свръх-скоростно да набере някакви приходи, трябва просто да метне по една рекламна секция на всяка страница. (В кратък обмен на имейли основателят на Twitter Биз Стоун
написа: "Откриването на модел, съизмерим с нашия ръст, и на реклами, представляващи интерес за потребителите ни, е много по-интересно за нас от традиционната онлайн реклама.") И да се заиграе по-сериозно с търсачката, която придоби миналото лято и която върши страхотна работа за улавяне на всичко, случващо се на сайта във всеки момент. Google не може да направи това. Скорошните разговори между Twitter, Google и други големи играчи фокусираха евентуални партнъорства в търсачките, казва
запознат с преговорите. Комбинирането на търсачката на Twitter със споделянето на любими линкове ще реализира стара мечта: задвижвана от хората търсачка на съдържание, комбинирана с препоръки в реално време. (Заимствам последната фраза от блога на медийния директор Дан Мак Карти -ViralHousingFix.)
Ако бизнесът ви е само за транзакции - страхотно. Можете да използвате Twitter като онлайн агент или да насочвате клиенти към покупки. (Ето три места, които правят това много добре: Whole Foods, Dell и уеб търговецът Woot, който предлага по един артикул с отстъпка дневно.) Освен това Twitter е приятно занимание предвид статута му в екосистемата на онлайн чатовете. Но също като профила във Facebook той няма да промени живота на компанията ви.
Придържайки се към навиците в мрежата, Twitter притежава определена гъвкавост и все още се определя от аудиторията си. И е крайно съблазнителен за потребители. (Мен определено ме изкуши; можете да ме намерите на @jonfine.) Ho на този етап Twitter съществува единствено заради вниманието - а то се определя от последователите. Днес, за разлика от другите мерки за медийно внимание - от тв рейтинги до уеб трафик - вниманието към Twitter е почти изцяло неосребримо. Към момента той е икономика на вниманието, защото е единствената му валута. Ако се освободите от наслаж-дението и погледнете с трезво око, любимото отроче наистина пращи от потенциал. Но има и много да расте.

Няма коментари: