събота, 8 ноември 2008 г.

Градски истории

Капитал - 42 стр.
Градски истории



По брой безплатни всекидневници Европа е водеща, констатира докладът на WAN за 2008 г. В него се публикуват данни за пазара на този тип издания за 2007 г. Най-много безплатни вестници има в Русия - 35. След нея се нарежда Испания с общо 26 заглавия, а на трето място са Обединеното кралство и Франция с по десет. Най-голям тираж в този сегмент държи вестник "Метро" (Великобритания) - 1.366 млн. броя, следван от "20 минути" в Испания с тираж - 1.005 млн. копия. На трето място е италианският, чийто тираж е един милион. Най-важни за издателите обаче са цифрите от рекламните приходи на изданията. Отличникът по приходи от реклама е пазарът във Великобритания с 2.17 млрд. долара. На второ място е Франция - 1.64 млрд. долара, а Швеция е трета с 244 млн. долара рекламни приходи в полза на безплатните вестници.
София черно на бяло. Такава, каквато я виждате всеки ден. С дупките, трафика, бездомните кучета, напрегнатите лица на хората, динамичния начин на живот.
София, която създавате и променяте всеки ден. За града и неговите истории ще разказва новият проект на "Икономедиа" АД - безплатният "Градски вестник". Медийната група е издател на няколко вестници и списания, между които "Капитал" и "Дневник". Първият брой на Градски вестник ще бъде отпечатан на 10 ноември, в собствената печатница на компанията, която издателите определят като най-скъпия инвестиционен проект на медийната група.
Изданието започва да излиза с амбицията да създава качествен продукт, който помага на софиянци да организират по-добре всекидневието си. Целта на екипа от журналисти е да предлагат полезна и достоверна информация. "Този проект има дълга и трудна история", призна главният редактор на "Градски вестник" Димитрана Александрова."Ние не сме първият безплатен вестник на пазара, но ще бъдем безплатно издание за напреднали", пошегува се тя.
Кратко, ясно и полезно
"Градски вестник" ще отговаря на четирите най-важни условия за съдържанието на едно безплатно издание: да бъде кратко, ясно, точно и практично. Ще се фокусира върху нуждите на специфичната аудитория - хората, пътуващи в градския транспорт, както и онези, които по принцип не четат всекидневници. Основните рубрики във вестника ще са водещите новини и справочна информация за актуалните събития от градския живот. В него ще има още специални рубрики за здраве, мода, технологии, храна, коли и дом, комикси и кръстословици за свободното време.
Това, с което "Градски" ще разчупва границите на жанра и ще гради собствен облик обаче, е силното присъствие на коментари и анализи в съдържанието. За тази задача създателите на вестника ще търсят активното участие на своите читатели и ще разчитат на софиянци като на съавтори на качествена журналистика с позиция. Специалната рубрика "Вкарай малко мисъл в този град" е създадена именно с цел да бъде платформа за идеи как да променим към по-добро града, в който живеем, вместо само да изброяваме проблемите му.
В коментарната секция на вестника всеки понеделник ще пише политологът Иван Кръстев, във вторник - председателят на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България Иво Прокопиев (издател на "Капитал", "Дневник" и "Градски вестник"), в сряда ще пише столичният кмет Бойко Борисов, в четвъртък - журналистът Ники Кънчев, а в петък е ред на гражданите, които искат да кажат нещо умно, важно и ново за София.
Както е обичайно за издания от този тип, "Градски" ще се разпространява на най-оживените места в София: метрото, столичните подлези, около търговските центрове, във и около бизнес сградите. От мениджмънта на "Икономедиа" обясняват, че "местата за разпространение са подбрани, така че да се гарантира качеството на аудиторията". Ще достига до читателите си от понеделник до петък в тираж от 100 хил. броя, като амбицията на издателите е обаче той да достига до 250 хил. души на ден.
Безплатният вестник ще продължи да поддържа и онлайн платформата си (gradski.bg) и ще улеснява максимално рекламодателите, като им предлага възможност за интегрирана комуникация. "Разработили сме специални пакети за рекламодателите, които им позволяват освен да закупуват площ в хартиеното издание, да рекламират в интернет и да брандират разносвачите и количките им", обясни рекламният директор на "Градски вестник" Стефан Стефанов.
Привлекателен пазар
Въпреки че в Западна Европа сегментът на безплатните вестници е добре разработен и печеливш от години, в България за предимствата на този тип издания започна активно да се говори едва през последните две-три години. "Започваме да издаваме безплатен вестник, защото смятаме, че има голяма бизнес възможност и ако се справим умно, ще спечелим. Освен това има сериозна ниша - над 800 хил. души в София не си купуват всекидневници. Пазарът им като цяло пада през последните години и безплатният формат е вариант да го съживим", коментира изпълнителният директор на "Икономедиа" Бисер Боев.
По думите му "и в XXI век има бизнес за вестниците, стига да се правят умно, от хора, които знаят как и се придържат към стандартите на качествената журналистика".
Първият български безплатен всекидневник излезе на 1 септември тази година. Казва се "19 минути" и се издава от "Бал Медиа" АД, в която съдружници са Борис Ангелов и Атанас Арнаудов. Те стоят и зад светските списания "Слава", Easy и b2b изданието "Грандхотели". Безплатният вестник започна с тираж 100 хил., а в момента е 150 хил. броя (според издателите) и се разпространява по най-оживените места в столицата.
Едновременно със старта на "19 минути" на пазара се появи и безплатен седмичник, който обаче се прицелва в много по-конкретна аудитория. "За Люлин" се издава от издателска къща "Метрополис" ООД. "Вестникарска група България" е другото издателство, за което се смяташе, че ще издаде безплатен вестник, но поне засега няма потвърждение на тези намерения от мениджмънта на компанията.
В доклада на Световната асоциация на вестниците (WAN) за 2008 г. се констатира, че безплатните издания "са повече, по-добри и по-успешни от всякога". Независимо че на нашия пазар този тип издания се възприемат като сериозна заплаха за традиционните издания, според анализаторите на WAN е по-вероятно безплатните издания просто да отклонят част от потока приходи на платените вестници, отколкото да ги убият. Едно от големите предимства на безплатните вестници може да бъде по-добре таргетираната аудитория, както в случая с "Градски" - към софиянци, или "За Люлин" - към живеещите в този квартал.
събота, 8 ноември 2008 03:16:47

Няма коментари: