сряда, 27 февруари 2008 г.

Влез в играта

Влез в играта
сп. Мениджър

Рекламата на Coca-Cola, Honda, Gillett, Unilever и Procter & Gamble буквално залива геймърите. Световните компании извличат големи дивиденти от новия виртуален свят Рекламистите по света непрекъснато повтарят, че е необходимо спешно да се намерят нови форми и пътища за достигане до пренаситената масова аудитория. Очевидно магическа формула няма, но in-game advertising (реклами във виртуални игри) е една добра възможност. Те отдавна се разпространяват във виртуалния свят, в който на всеки един от нас, за добро или за лошо, ще му се налага все по-често да попада. От тази рекламна форма могат да се извлекат големи дивиденти, макар че спамовете създават в повечето случаи отрицателна реакция. Заклетите геймъри по света реагират строго индивидуално на рекламите в игрите. Но техните мнения може да се разделят на два основни лагера: първите категорично заявяват, че никога не биха си купили игра с реклами в нея; вторите гледат на това като на необходимо зло, което няма как да се избегне. Именно към тази втора категория са отправени погледите на рек-ламистите. Няма значение дали харесваме, или мразим рекламите в игрите, Скрита реклама във виртуална игра, те са вече тук и преди да се впуснем да рекламираме в новия виртуален свят, е полезно да разберем какво представлява той. И така, нека поиграем. Машината на времето ни връща в далечната 1978 г., когато Скот Адамс изобретява компютърната игра Adven-tureland ("Земя на приключенията"), която лансира първообраза на рекламата. Академичното определение гласи, че това е нов вид медия, която използва видео- и компютърните игри като канал за доставяне на рекламно послание. Първите години от съществуването си рекламите не представляват нищо повече от един статичен билборд, който по всичките си характеристики наподобява примитивния образ на това, което ние днес разбираме под in-game product placement . Тези реклами са били вкарвани от програмистите директно и не е съществувала опция да се променят по време на играта. Днес положението е коренно различно и при лягането си тази вечер няма как да сме сигурни какво положение ще заварим утре. Някъде по света някой гениален мозък ще е измислил още един нов начин за вкарване на реклама в играта. Сухите цифри показват, че през 2005 г. този вид реклама е привлякъл бюджет от 56 млн. долара. Прогнозите на медийната агенция Yankee Group сочат, че до 2010 г. от реклама в игрите ще се спечелят 732 млн. долара. Друга агенция. Massive Incorporated, отива още по-далеч, като предвижда, че ще бъдат вложени 1,8 млрд. долара, а рекламната библия AdWeek закръгля цифрата на 2 милиарда. Няма значение с какви темпове ще нараства процентът на рекламата, по-важна е наложилата се тенденция, която предвижда светло бъдеще. Както във всяка истинска игра, и тук рисковете са големи, но и възвращаемостта от похарчените пари си заслужава. Затова все повече рекламодатели са истински изкушени от игрите. Индустрията вижда уникален шанс да стигне до аудитория, която е недосегаема от другите наложили се класически форми на реклама. Вманиачените геймъри са неподв-ластни на телевизионната и печатната реклама, защото вече са се изолирали и капсулирали в отделна общност. Тази ъндърграунд аудитория може да бъде атакувана само отвътре, използвайки известната формула на троянския кон - да рекламираш в самата игра, вплитайки името или логото на рекламодателя, дори и неговия продукт. Демографските характеристики сочат, че геймърите по света са предимно мъже на възраст между 18 и 34 години, в повечето случаи с добри финансови възможности. Нераз-работеното поле на новия канал доведе до бързото възникване на няколко специализирани рекламни агенции и появата на фирми като Double Fusion, 1GA Worldwide, NeoEdge Networks и Massive Incorporated. Потенциалът на този вид реклама роди отлични партньорски отношения между Ogilvy & Mather и Massive Incorporated, които работят по съвместни проекти за Ford Motor Company. Ако преди пет години рекламодатели от ранга на Coca-Cola, Honda, Gillett, Unilever и Procter & Gamble дори и не желаеха да чуят за този вид реклама, днес те се появяват буквално във всяка компютърна игра. В началото, когато web рекламата прохождаше, се смяташе, че тя е дигитална версия на печатната. При появата на рекламата в игрите също бе направена грешката да се приравнява със съществуващата в интернет. Ето няколко съвета, които ще помогнат на всеки, решил да провери силата на рекламата в игрите: Мисли за Марката Не забравяй, че геймърите няма да бъдат очаровани от твоята реклама в любимата им игра, затова не търси начин да свържеш директно марката с играта. По-хитро е обратното - да се постараеш да ги направиш съпричастни към твоята марка. Повторяемост на рекламата По своята природа геймърите са заредени с неистова енергия за игра и са готови да убият всеки, който им прекъсне любимото занимание. Затова, ако рекламираш, постави логото си в началото. Така увеличаваш шанса да бъдеш забелязан и оценен подобаващо. Избери правилния контекст Геймърите играят, защото се опияняват от трупането на нов опит и усещането, че са попаднали в друг свят със собствени правила. И ако твоята реклама не пасва на тях, това е лошо за твоя имидж. Би било нелепо да се сблъскаш с реклама на безалкохолна напитка в игра, чието действие се развива в Средновековието. Убеди се, че твоята реклама подхожда на сюжета и героите в играта. Открий подходящия жанр Светът на виртуалните забавления е изграден от разнообразни по своя жанр компютърни игри. Преследване, спортни, приключенски или ролеви... всички тези разновидности предоставят различни възможности за достигане до потребителите. Важно е да откриеш най-подходящия жанр, в който да се рекламираш. Трупане на ценен опит Всичко, което пречи на играещия човек, може да предизвика враждебност, дори ненавист. Твоята реклама трябва да се превърне в част от новия опит и преживявания, които геймърът трупа чрез играта, но без да го разсейва или отвлича от основната му задача. Ако той е в непроходима гора и търси дракони, но мине през няколко говорещи виртуални билборда, илюзията на играта се разбива, а твоите пари отиват на вятъра. Уважение към играча Никога не подценявай интелигентността му. Проучи предварително новата аудитория, влез в нейните web страници и форуми, за да разбереш какво мислят, чувстват, харесват или мразят. Доброто предварително разузнаване гарантира 50% от бъдещия успех. Комуникацията в играта трябва да бъде измерима Да достигнеш до целева аудитория във виртуалното пространство, е доста трудна задача. Все пак има няколко основни критерия, по които може да измериш комуникацията на рекламата в игрите: разпознаване на марката, как се възприема тя, очаквано поведение на геймъра по време на игра. стр. 90, 91

Няма коментари: