Там, където спортът среща бизнеса
Спонсорите се наредиха за най-авторитетните награди в Европа
Компаниите се борят за все по-голям пазарен дял от спортната индустрия
в. Капитал
Автор: АСЯ КОЛЕВА
Коя е спортната марка на годината? Коя е на-добрата телевизионна спортна реклама? Кое е най-добре спонсорираното спортно събитие? Златните статуетки в тези три категории и още десет такива свързани със спортната индустрия ще се раздават на 1 май в зала "Батърсий еволюшън", Лондон. (виж таблицата) Миналата седмица комисия от 50 водещи специалисти в областта на спортния бизнес начело с прессекретаря на бившия английски премиер Тони Блеър Алистър Камбъл близо 40 часа умуваха кои точно от 1200-те претенденти да попаднат в списъка на номинираните. Британските изданията "Обзървър" и "Таймс" наричат наградите "Оскарите на спортния свят" и го определят като най-голямото от този род в Европа.Вече четвърта година присъждането на златната статуетка е въпрос на престиж в един непрестанно развиващ се и увеличаващ доходността си бизнес, какъвто е професионалният спорт във Великобритания. Тогава се почитат постиженията в маркетинга, PR, спонсорството и индустрията на дигиталните медии. За агенциите, марките и управляващите спорта органи в страната това също така е възможност да покажат постиженията си. И тъй като в света на спорта вече всичко е бизнес, организаторите от Sport Industry Group са въвели такса от 250 британски лири (330 евро) за всяка издигната кандидатура, а маса за 10 човека на официалната церемония се продава на цена от 3500 (4600 евро ) до 12 000 лири (16000 евро), като вече са продадени 1000 от общо 1200 местата в залата.Няма невъзможни неща Поне така смятат от концерна "Адидас" с кампанията си Impossible is Nothing. Тя е номинирана в две категории - за най-добре използван PR в спортна кампания и за най-добра спортна телевизионна реклама. Глобалната маркетингова кампания "Няма невъзможни неща" започна още през 2004 г. чрез "И Ес Пи Ен магазин" и "Спортс илюстрейтид" съвместно с легендарния боксьор Мохамед Али. Постепенно в действие бяха включени и други звезди,като баскетболистите Кевин Гарнет и Тим Дънкан. Те се появяваха заедно до спортисти инвалиди с невероятни постижения, както и атлети, които са помагали в борбата с бедността в страни от третия свят. Тези спортисти разказват своята уникална история в рисунки - как са преодолели невъзможното, преди да се докоснат до славата в професионалния спорт.Някои от най-добрите като футболиста на "Барселона" Лионел Меси, баскетболиста Джилбърт Аренас, атлетката Елена Исинбаева и футболната звезда Дейвид Бекъм са включени в рекламите, а други присъстват само на сайта аdidas.com. Житейската история на Меси например разказва как на 11 години му откриват рядък хормонален дисбаланс, който не му позволявал да расте. Бил дребен, но много подвижен. Поради скъпите лекарства в Аржентина семейството му решило да се премести в Барселона, където момчето става звезда."Адидас" има номинация и за най-добро спонсорство на състезател - Джони Уилкинсън. През 2003 г. живата легенда в ръгбито направи англичаните световни шампиони с ждроб гол в последната минута. Миналия октомври той отново стана топ реализатор на първенството на планетата."Кока-Кола", Великобритания, показа как с една игра за феновете като "Купи играч" (Buy a Player) всеки може да подпомогне финансово любимия си отбор. Играта се състезава за отличие в две категории - за най-добре интегрирана спортна маркетингова кампания и най-добре използван PR в спортна кампания. Тя си има история - през 2005 г. "Кока-Кола" пуска игра за 72 клуба във футболната лига, която се нарича "Спечели играч". Феновете гласуват по веднъж на ден за любимия си отбор. Накрая с томбола се определя победителят, а 250 000 паунда отиват за любимия му клуб. Тази игра продължава и през 2006 г. Но резултатите са противоречиви, тъй като в края и на двете гласувания "Лийдс" събира два пъти повече гласове от останалите, но така и не печели никакви пари.През 2007 г. играта се променя на "Купи играч". Феновете вече гласуват чрез кода от опаковката на бутилка "Кока-Кола", който пускат на уебстраницата на компанията. Този код може да спечели награди от 50 пенса до 100 000 лири за любимия им клуб. Новият формат на играта е предпочитан пред стария, тъй като всички клубове печелят някакви парични награди, вместо един клуб да прибира цялата сума.За златна статуетка е номинирана и букмейкърската къща "Пади Пауър", която финансира националния отбор на Тонга за участие в Световната купа по ръгби. Обхванат от дълбоки чувства за благодарност един от състезателите - Епи Тайоне дори изявил намерение да смени името си на Пади Пауър, но не се получило.Когато става въпрос за спорта индустрия, американският гигант "Найки" със своите 35% пазарен дял при продажбите на спортни артикули, е винаги в челото на класирането. Този път участва в надпреварата за най-добре интегрирана спортна маркетингова кампания с лансирането на новите футболни обувки "Total 90 Laser". Това е петото поколение на Total 90 следван от Total 90 II, Total 90 III, Total 90 IV Supremacy. Сега с Total 90 Laser играят Уейн Рууни, Роберто Карлош, Фернандо Торес, Фабио Канаваро, Рафаел Маркес, Торстен Фрингс и Майкъл Есиен.В полза на обществото Бизнесът отдавна е разбрал, че има формула за извличане на ползи от социалните дейности. За награда за обществена програма в областта на спорта се състезават седем проекта. Ръгби фондация "Лийдс" е привлякла двама спонсори - голямата строителна компания Lafarge и фирмата за производството на кондензирано мляко Cravendale. Те са финансирали две програми Leeds Rhinos и Leeds Carnegie за развитието на спорта в около 300 основни и средни училища, 80 аматьорски клубове по ръгби, 25 кампове за треньори и 30 дни мачове през годината. Освен това с парите от програмите помагат на училищата да получат за децата треньорска подкрепа и спортна екипировка."Номинацията е фантастично признание за работата да вдъхновяваме и насърчаваме младите хора в Лийдс и Йоркшир. Работата ни щеше да е невъзможна без помощта на спонсорските ни партньори Lafarge и Cravendale и искаме да им благодарим", казва изпълнителният директор на фондацията Крис Рострон.Финансовата институция Nationwide Building Society показва различен подход към традиционното спонсорство, като стимулира участието на потребителя. Например чрез кампанията "Спонсорирана от теб" тя дава на всеки от клиентите си изключителен достъп до многобройни облаги. Например те могат да виждат имената си по плакати, в телевизионни реклами, да имат достъп до билети за спортни състезания. Всеки от клиентите може да види как детето му съпровожда любим отбор на терена преди мач, да присъства на тренировки, да се среща с играчите и ръководството на отбори и да получава стоки с подписите на известни спортисти.Одиторска компания "Ърнст и Янг" гарантира честна игра и пълна прозрачност при определяне на победителите. Тя се е заела да контролира изцяло работата на журито. Нейни представители извършват това без хонорар, превръщайки се по този начин в един от спонсорите и партньори на "Оскарите на спортния свят". Алан Флиткрофт, съдружник в "Ърнст и Янг", Великобритания, коментира за "Капитал" ползата от участието като спонсор на събитието: "Това дава възможност за контакти с настоящи и потенциални бизнес партньори, както по време на церемонията на връчване на награди, така и да участваме в процеса на журиране. Ние получаваме ценна информация от водещите специалисти в областта на спортния бизнес за това кой кой е. Съпричастността ни към този конкурс ни дава и голяма доза престиж и популярност в бизнес общността на Великобритания."
понеделник, 25 февруари 2008 г.
Там, където спортът среща бизнеса
в понеделник, февруари 25, 2008
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар