skip to main |
skip to sidebar
Да се возиш на кредит
в. Капитал
Банките и автомобилните вносители са рекламни шампиони в пресата за 2007 г.
Лъскавите издания продължават да са основния генератор на ръст в пресрекламата
Небето е границата
Дяволски добри депозити, лихви на Хитър Петър*, стил, скорост, бързина и автомобили с характер.
Ако ви се струва, че от една година насам от вестниците преливат от реклами на кредити, депозити и нови автомобили - прави сте. Двата сегмента от пазара на пресреклама са най-бурно развиващите се през 2007 г. Две банки държат първите две места за най-голям ръст в сравнение с 2006 г. - Unicredit Bulbank (115%) и Piraeus Bank (102%). "Развиваме се по-бързо, по-динамично и увеличението на рекламния ни бюджет е нормално следствие от това", обяснява Мая Хайрабедян, маркетинг директор на Piraeus Bank.
И докато те са сравнително малки рекламодатели в печатните медии, единственият нов член на челната десетка - Обединена българска банка, също отчита впечатляващо нарастване от 74%.
В пресреклама през 2007 г. са били вложени общо 153.195 млн. лева според мониторинга на агенцията за маркетингови изследвания TNS/TV Plan, срещу 138.519 млн. лева през 2006 г., или ръст от 10.6%. Мониторингът обхваща около 110 заглавия (броят им варира, особено при по-малките месечни издания). Трябва да се има предвид, че данните са изчислени по официалните тарифи на съответните медии и не включват отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности.
Телеком спад
Най-силно впечатление правят резултатите на голямата тройка телекомуникационни оператори. При MTel и преди се е отчитал спад на инвестициите в рамките на 8-10%, но резултатът на другите две компании е изненадващ. БТК са свили инвестициите си в пресреклама (бюджетът е общ за БТК и Vivatel) с 28% до 5.513 млн. лева, а Globul с цели 35% до 3.838 млн. лева. "Намалените бюджети за пресрекламата са тенденция в последните няколко години. Това е за сметка на засиленото рекламно присъствие в интернет и т.нар. нови медии", коментира директорът "Корпоративен маркетинг" в Globul Петя Стоянова.
Друга причина за тези големи разлики могат да бъдат и различните отстъпки, които големите рекламодатели получават. Техният размер обаче си остава търговска тайна, споделена само между медиите, агенциите и техните клиенти.
До известна степен отрицателните резултати на големите рекламодатели се компенсират от навлизането на нови компании в топ 50. Една от тях е "Кимимпекс ТЛ", по-известна като веригата магазини 2be, които през есента стартираха масирана рекламна кампания. Австрийската Uniqa, която придоби мажоритарен дял от застрахователно дружество "Витоша", също е сред новите имена в класацията с бюджет от малко над 500 хил. лева. Общо 50-те най-големи рекламодатели разпределят помежду си общо 42.2% от всички рекламни инвестиции в печатните медии.
Нов модел, нов бюджет
Въпреки доброто представяне на сегмента на автомобилните вносители двата най-големи рекламодателя в него - Renault Nissan Bulgaria и Moto Pfohe, отчитат спад на вложенията си, съответно -3% и -31%. Но увеличените бюджети на конкурентите им помагат на сегмента да свали от първото място този на телекомуникационните компании с общ дял от малко над 11% (17.384 млн. лева) от рекламните инвестиции в преса, срещу 8% или 12.372 млн. лева, които операторите са вложили в реклама на корпоративния си имидж. "Инвестициите ни в реклама зависят от конкретни [промоционални] събития", казва Вили Дичева от маркетинг отдела на "София Франс ауто" и добавя, че увеличените рекламни бюджети основно са заради лансирането на много нови модели на пазара. Мария Василева, маркетинг мениджър на "Нисан България", също обяснява, че отпускат допълнителен бюджет за реклама основно когато промотират нови автомобили. До 2009 г. те предвиждат да представят 26 нови модела, което ще се отрази и върху рекламните инвестиции на компанията в бъдеще.
След бурното развитие на сектора сред топ 10 продуктови групи влизат и агенциите за недвижими имоти, макар и с едва 2% дял, или близо 1.7 млн. лева инвестиции в пресреклама.
Ако трябва да съдим за 2008 г. по първите два месеца от нея, и през тази година банките и автомобилните вносители ще продължат да инвестират сериозно в пресреклама. При мобилните оператори поне като размер на бюджетите ситуацията ще бъде относително спокойна. Поне според Петя Попова. "Очаквам пазарът [на мобилни услуги] да върви към сегментиране, което ще се отрази и на рекламната политика на операторите. Не очаквам сериозно увеличение на бюджетите за 2008 г.", смята директорът "Корпоративен маркетинг" в Globul.
Малко позагубилите се производители на бира вероятно ще се активизират в началото на лятото, преди и по време на Европейското първенство по футбол. Малко по-късно и те, и всички основни спонсори на олимпийските игри също ще бъдат сред често срещаните имена в печатните медии.
Заглавия на реклами, съответно на Първа инвестиционна банка и СИБанк.
стр. 44 - 45
Няма коментари:
Публикуване на коментар