Председателят на IPG за Австрия Руди Кобза:
Понякога промяната е хубаво нещо
Когато растете толкова бързо, имате нужда от много добри новоизгряващи таланти Фотограф: Георги Кожухаров |
Профил: Руди Кобза е президент на най-голямата рекламна група в Австрия, включваща марките Draftfcb Kobza, Lowe GGK и Alphaaffairs. Агенциите му печелят редица награди в Кан, Ню Йорк и Порторож. Lowe GGK е единствената австрийска агенция, спечелила Golden Lion за телевизионна реклама в Кан. Кобза е член на Съвета на Международната рекламна асоциация на Австрия и е участвал в журита на национални и международни конкурси. През 2007 г. председателства фестивала Golden Drum в категорията "Кампании". |
Това, което най-много впечатлява чуждите специалисти, когато се запознаят с българския пазар, е двуцифреният ръст, който се отчита тук всяка година. След това идва свалянето на градуса на емоциите до нормалните нива, когато те видят креативната част от бизнеса.
Впечатлението на Руди Кобза, един от най-интересните и успешни австрийски рекламисти, не е по-различно. "Тук е пълно с енергия", казва той с неприкрито впечатление. Още повече че за австрийските компании България винаги е била гостоприемно място.
Не толкова позитивно е отношението му към продуктите, които се създават тук обаче. "Виждал съм доста различни стандарти на пазара. Виждал съм както много добра работа, така и посредствени неща. Но така е навсякъде", казва Кобза. Според него ключово за развитието на пазара е намирането на талантливи хора, които да поемат увеличаващото се количество работа. "Мисля, че когато растете толкова бързо, имате нужда от много добри новоизгряващи таланти. Да намерите правилните хора. Да се развиваш толкова бързо, това е трудното в ситуацията тук", разсъждава Кобза.
През последните две години основните позитивни коментари към продуктите на българските агенции след националния фестивал е, че качеството на изпълнение на рекламните продукти се подобрява все повече. Това се потвърждава и от Руди Кобза. "Що се отнася до качеството на изпълнение, мисля, че регионът е супер, много добър. Творческият директор в моята агенция (DraftFCB+Kobza - бел. ред.) преди работеше за друга компания, която правеше кампании за MTel (Demner, Merlicek&Bergamnn - бел. ред.) и имаме много приятели тук", обяснява Кобза. Освен качественото впечатление все пак и ценовият фактор оказва влияние върху предпочитанията на външните агенции, продължава той и допълва, че още едно предимство на компаниите тук е, че внасят по-различен стил в работата на международните си колеги. "Мисля, че това е голям шанс за България да стане интернационален пазар", оптимистичен е австриецът.
За малко повече от 20 години Кобза успява да се превърне от собственик на малка агенция в председател на може би най-успешната австрийска комуникационна група. Три от четирите агенции в групата са създадени от него, а четвъртата - Lowe GGK, се присъединява към структурата впоследствие. Любопитното е, че той е председател и на самите агенции, но работата му е изградена така, че да не се получават конфликти между тях. Последният успех на групата е спечелването на първо и трето място в класацията за креативна ефективност, изготвяна от австрийското списание Bestseller. Забавното в случая е, че на второ място са техните най-големи конкуренти Demner, Merlicek&Bergamnn. "Откакто започна това годишно подреждане, те винаги печелеха. Винаги бяха на първо място. Но понякога промяната е хубаво нещо", казва Кобза с искрено забавление в гласа.
Според Кобза това, което прави една идея добра и ефективна, "вече не е само проблем на копирайтъра и арт директора. Да решиш коя медиа ще използваш също е част от креативната работа. Как да построиш архитектурата на цялата кампания също е въпрос на креативност. Така че креативността вече не е само да напишеш добър слоган, а е повече въпрос на това как играеш с целия медиамикс", казва рекламистът.
Основната причина за посещението на Руди Кобза в България бе обявяването на реформирания (отново) медиен фестивал в Албена - Mediamixx, като голямата новина е, че Кобза е станал съдружник във фестивала с досегашния му собственик Георги Кузмов. Негова цел ще бъде "да направим фестивала наистина голям и международен. Ще поканим много чужди лектори, ще имаме интернационална програма. Каквото са Кан и Golden Drum за рекламата, това ще бъде фестивалът за медиите. Той ще се разпростира от Западна Европа, Балканите, Близкия изток, до Крим и Русия", обяснява Кобза. Освен това ще има и силна конгресна част, в която ще се разискват проблемите и възможностите за развитие на различните типове медии.
Една от причините, поради които Кобза е решил да се включи в начинанието, е убеждението му, че в следващите три до пет години "България ще се превърне в международен пазар". По отношение на рекламната индустрия, очакванията му са, че основният източник на иновациите ще идва от медиите. Доставката на съдържание по интернет и през мобилните устройства ще бъде "главната движеща сила, която ще оказва влияние върху работата на агенциите. Трябва да се измислят все по-прости идеи, които да бъдат еднакво ефективно предавани независимо от типа медиа", заключава Руди Кобза.
в.Капитал
Няма коментари:
Публикуване на коментар