събота, 18 октомври 2008 г.

Кой ще е "Умник 2009"

Капитал - 48 стр.
Кой ще е "Умник 2009"



Не се учудвайте, ако при следващото интервю за работа първият въпрос, отправен към вас, е: "Kакъв телефон използвате?" В наши дни това вече има значение. При това голямо. Ако се огледате около вас, ще забележите, че бизнес хората ползват смартфони, средностатистическите потребители се заглеждат по топ моделите на Nokia, Sonny-Erricson и други популярни компании, младите сърфират в мрежата през своите iPhone-и, а прагматиците пишат sms-и на архаични апарати, струващи 10 лв. на промоция. Възможно ли е обаче след пет години всички тези хора да използват един клас апарати?
Умните идват на мода
Смартфоните вече формират 19% от общия пазар на мобилни телефони в САЩ. Това показва актуално проучване на анализаторската компания NPD. То обхваща периода от началото на тази година до края на месец юли. Според получените резултати приходите от продажба на смартфони отбелязват ръст от 71%, достигайки 1.7 млрд. долара. С 84% пък нарастват продажбите на този вид апарати и резултатът е повече от 9 млн. продадени умни телефона за първите шест месеца на 2008 г. Успоредно с това се наблюдава устойчив спад при продажбите на конвенционални мобилни телефони.
Компанията Research in Motion (RIM), която произвежда бизнес ориентираните апарати BlackBerry, все още оглавява челната петорка в сектора. Изненадващо или не, на второто място вече се нарежда Apple със своя iPhone. На трета, четвърта и пета позиция се позиционират съответно Palm, Samsung и Motorola. Средната цена на смартфоните през първата половина на годината е паднала със 7% до $185, сравнено със $199 за същия период през миналата година, се посочва още в проучването на NPD.
Затишие пред буря
Един от основните претенденти, които ще се борят за потребителския джоб, ще е новият BlackBerry Storm. Той бе анонсиран на 8 октомври от американския безжичен оператор Verizon Wireless и канадския производител RIM. Вторият претендент - G1, е колективна заслуга на интернет гиганта Google, отговорен за софтуера на апарата, тайванската компания HTC, която е натоварена с изработката на хардуера, и безжичния оператор T-Mobile, чиито потребители ще могат да се възползват от телефона на територията на САЩ. Третият е, разбира се, iPhone 3G - гордостта на Apple.
В момента вниманието е насочено към новообявения Storm, който има няколко преимущества пред конкурентите. Той е ясно насочен към бизнес потребителите, свикнали да използват BlackBerry устройствата на RIM. Разполага с функции, полезни преди всичко за тази целева група - възможност за редактиране на документи, таблици, опция за "cut" и "paste", синхронизация с Outlook, която позволява проверка на поща в реално време и достъп до календар със задачи и т.н.
Нововъведение е и тъчскрийн дисплеят на Storm, който е заимстван от iPhone концепцията, но реагира на едно- и многоточков допир. Той е с размер 3.26 инча и, според производителите му, е по-удобен за писане от конкурента на Apple. Тайната се крие в потъващия дисплей, който при натискане реагира като един цял бутон, като междувременно всеки виртуален клавиш издава светлина при докосване. Storm ще се разпространява в мрежата на Verizon Wireless в САЩ, а за Европа, Австралия, Нова Зеландия и Индия ще отговаря Vodafone. Бизнес смартфонът трябва да се появи на пазара преди коледния сезон. Все още не е ясна точната цена, но при всички положения ще е под или около $200, ако RIM все пак искат да са конкурентни на 199-доларовия iPhone 8GB и 179-доларовия G1, който ще се гарира в магазините в САЩ на 22 октомври и вече може да се похвали с 1.5 млн. заявени бройки.
Без WiFi? В коя година живеете?
Смартфон без достъп до интернет в наши дни би бил като ламборгини без двигател. Вярно, че Storm е способен да работи в мобилните мрежи от трето поколение от двете страни на Атлантическия океан (EV-DO и HSPA), но апаратът има и Ахилесова пета - лишен е от възможността да се възползва от безплатните (в общия случай) WiFi мрежи. Множество анализатори изтъкват това като най-големия недостатък на бизнес джаджата. От RIM обосновават своето решение с аргумента, че не са успели да поберат всичко на основната платка, но според наблюдатели липсата на WiFi може би се дължи на маниакалната политика на RIM по отношение на трайността на батериите на техните апарати. WiFi модулът по принцип харчи доста електричество. Липсата на WiFi обаче означава две неща - повече продажби за iPhone и G1 (които разполагат с WiFi модули) и солидни сметки за притежателите на Storm, генерирани в GSM мрежите на техните оператори.
В прегръдката на врага
За пореден път потребителят попада в ръцете на мобилните оператори. След появата на първите два сериозни конкуренти на iPhone - Storm и G1, става все по-ясно, че самият апарат и неговите функционалности далеч не са гаранция за пазарен успех. Обвързаността на смартфоните с достъпа до интернет пък е чудесна възможност за безжичните оператори да печелят огромни суми от продажба на пакети за мобилен достъп до мрежата. И докато характеристиките на трите смартфона са приблизително еднакви, макар и с леки разминавания, месечната такса е нещо съвсем реално и еднакво за всички. Така че, преди да си купите умен телефон, по-добре се поинтересувайте от тарифните планове на оператора, с който работи компанията производител. Едва след това разгледайте характеристиките на конкретния апарат.
събота, 18 октомври 2008 03:38:58

Няма коментари: