събота, 18 октомври 2008 г.

Крачка назад

Капитал - 43 стр.
Крачка назад



Това бе най-често задаваният въпрос по време на тазгодишното издание на рекламния фестивал на нова Европа - Golden Drum, който се проведе за 15-и път в словенския курорт Порторож. Или поне в българската група, която между другото бе третата най-голяма след домакините и руснаците.
Недоумението бе предизвикано, от една страна, от очевидно по-ниското ниво на заявките, сравнени с последните две издания на фестивала, а от друга, от станалото вече традиционно ниско качество на презентациите в семинарната част на Golden Drum. "Презентациите бяха най-слабата част от програмата", коментира Валентин Делчев, криейтив директор на DeConi. "Преди имаше поне един човек, за когото да се говори после два дни. А и всички очаквахме един определен човек, той пък взе, че не дойде", допълни Делчев. Въпросният човек бе криейтив директорът на TBWAПариж Ерик Фервройген, който се оказа, че няколко дни преди старта на фестивала е напуснал агенцията.
Тенденцията финансовите институции и телекомуникационните компании да заемат огромната част от ресурсите на големите агенции се оказа регионално, а не само българско явление. В традиционно силни в предишни години категории като хранителни стоки, безалкохолни и алкохолни напитки тази година добрите заявки се брояха на пръстите на едната ръка. Въпреки това журито с президент Боб Мур, криейтив директор на Publicis USA, награди с Grand Prix именно заявка от алкохолна марка - рома Matusalem, за два клипа, създадени от чешката агенция Kaspen (имената на всички победители можете да видите в карето, а заявките им - в сайта на фестивала goldendrum.com). При тв клиповете в общо шест от 20-те категории въобще не се стигна до номинации.
Не липсваха и странни решения на журито. Един принт на белградския офис на New Moment New Ideas например получи сребро в категорията си за принт реклама и взе злато за външна реклама. На няколко пъти като че ли журито се хвана на примамката и награди реклами, очевидно правени за фестивал. Една от златните награди отиде за тв клип на JWT - Русия, рекламиращ... PR агенция. Едно от добрите решения тази година бе присъствието на Боб Мур на сцената по време на цялата церемония и когато се налагаше, той обясняваше защо една или друга заявка са получили съответната награда.
В крайна сметка след сумирането на точките от наградите в различните категории за агенция на годината бе избрана чисто новата полска Change Integrated. Създадена през пролетта на 2008 г. от бивши служители на варшавския офис на Saatchi & Saatchi, агенцията успя да вземе две от Grand Prix наградите, както и едно златно отличие, всичките за една кампания - представянето на хапчето за ускоряване на метаболизма на алкохола SpecTab.
Българските агенции поставиха нов национален рекорд по брой номинирани заявки - осем. Noble Graphics имаха три, Ogilvy & Mather - две, DeConi, New Moment New Ideas и Graffiti BBDO - по една. Но за съжаление те не успяха да вземат нито една награда.
Темата за ефекта от глобалната финансова криза върху индустрията не подмина и фестивала. Според президента на журито Боб Мур в региона на Централна и Източна Европа тя може би няма да има голям ефект заради големия ръст, който се очаква тук. "Агенции като Wieden+Kennedy и Goodby, Silverstein & Partners се родиха от предишната подобна рецесия, така че винаги има възможност за развитие. Тежките времена ще вдигнат стойността на креативните идеи и те ще бъдат много ценни за клиентите", коментира ситуацията в родината си Мур.
В крайна сметка крачката назад в креативен план, която се видя, че агенциите в България са направили през този рекламен сезон, се оказа регионално заболяване. Едно от възможните обяснения е липсата на хора - нещо, което българските агенции посочват най-често. Но докато при нас това е породено от свития пазар на качествени умове, то агенции, като например двукратните победители BV McCann Erickson - Букурещ, страдат от това, че международната мрежа им отмъкна криейтив директора Адриан Ботан. Той бе повишен в регионален директор за Централна и Източна Европа, а BV McCann останаха извън топ 10 агенции през тази година.
събота, 18 октомври 2008 03:37:49

Няма коментари: