вторник, 14 октомври 2008 г.

Хектор Мартинес: На мода е реализмът в рекламите

Монитор - 18 стр.
Хектор Мартинес: На мода е реализмът в рекламите

Теодора СЕВДАЛОВА

Хектор Мартинес е роден в Буенос Айрес, Аржентина. В гимназията учи изящни изкуства. След като завършва средното си образование, постъпва в университет, където 2 години изучава семиотика и лингвистика.
Днес режисьорът работи за създаването на тв продукции на големи компании в САЩ, Южна Америка и Европа, сред които и на Корпоративна търговска банка.
- Г-н Мартинес, кога осъзнахте, че искате да се занимавате с реклама?
- Когато завърших изящни изкуства, започнах работа в рекламна агенция първоначално като асистент в артдепартамента й. С времето установих, че ми харесва да пиша сценарии и скриптове за филми и така промених посоката си на работа в рекламата - започнах да работя като копирайтър. Написах стотици спотове, повечето от които спечелиха престижни международни премии на фестивали като тези в Ню Йорк, Кан, Clio Awards и др. В отговор на това дойдоха и предложенията да стана изпълнителен директор на агенции като JWT и Ogilvy. Същевременно продължавах да помагам и да сътруднича на приятели киносценаристи, като любовта ми към киното надделя и започнах работа към агенциите като режисьор на реклами. Вече 15 години се занимавам с това.
- Какви качества трябва да притежава човек, за да стане добър режисьор на тв реклами?
- Качеството, което трябва да притежава един добър съвременен режисьор, е да може да слуша. Особеностите на пазара го изискват - да слушаш и да разбираш агенцията и клиентите. Не вярвам в себелюбивия и самотен гений. Една добра реклама, една добра работа е резултат както от таланта на режисьора, така и от разбирането на необходимостите и търсенията на рекламната агенция и на нейните клиенти. Разбира се, във всичко това трябва да сложиш солта и пипера.
- Как започнахте да работите за български компании и по-конкретно за Корпоративна търговска банка?
- Първата ми реклама в България беше за Корпоративна търговска банка. Стана случайно. Режисьорът, който трябваше да прави едната серия от спотовете, не успя да пристигне от чужбина. За да се реализира първият спот, моят мениджър ме представи на продуцентската фирма MVM, която ми предложи да се заема с тази работа. По това време бях свободен и приех. Беше приятна изненада, тъй като до този момент не бях мислил за България като за потенциален пазар.
- Коя е любимата ви реклама от тези, които сте правили за българския пазар?
- Харесвам всичките си работи, направени в България както за Корпоративна търговска банка, така и за другите клиенти като Kamenitza, American Express, Visa. Спотовете на банката лично на мен ми харесват, защото банковата реклама от комуникационна гледна точка е нещо много деликатно както по отношение на концепцията, така и от естетична гледна точка. Вярвам, че винаги сме постигали превъзходен резултат.
- Как оценявате състоянието на българския пазар на тв реклами? Предизвикателство ли е той за чуждите режисьори?
- Нямам капацитета да оценявам нивото на рекламата в България, защото са малко нещата, които съм успял да видя по вашите телевизии. Мнението ми е изградено главно на спотовете, които са ми предлагали да правя и които не съм направил, но са ми идвали идеи от режисьорските експликации, от това, което правят другите колеги. Базирайки се на това, ми се струва, че ситуацията във вашата страна е добра. Доста са нещата, които с течение на времето ще натрупате като практика, опит и които ще ви донесат повече самочувствие. Въпреки всичко това съм приятно изненадан от високото професионално ниво, на което работят снимачните ви екипи. Смятам, че е трудно да се различи това, което правят местни режисьори, и което е направено от чужди. Важна е инвестицията в една продукция. Днес режисьорите работим в различни страни, рекламата е глобализирана.
- Ще маркирате ли тенденциите в световния пазар на тв реклами?
- Тенденциите са непредсказуеми. Има моменти, в които се залага на естетиката от 60-те, 70-те, в други се залага на модернизма. В момента е актуален реализмът - нищо бароково и едно почти минимално удоволствие. Важното е никога да не се губи чувството за хумор. Разбира се, в зависимост от продукта и от пазара. Не натрапвайте името на фирмата в рекламата. Една добра идея и елегантен завършек с логото на компанията е далеч по-запомнящо се.
- Колко пъти сте били в България? Какви са впечатленията ви от нашата страна?
- Бил съм около 10 пъти в България, предимно в София и Варна. Страната ви се обновява и отваря за света, въпреки че държи на своите корени - нещо, което за мен е изключително важно.

вторник, 14 октомври 2008 03:27:41

Няма коментари: