вторник, 14 октомври 2008 г.

Когато микрофонът е обърнат към вас

Дневник - 17 стр.
Когато микрофонът е обърнат към вас

Евелина ТЕРЗИЙСКА, Veritas PR

Докато гледаме интервю по телевизията, невинаги си даваме сметка колко е трудна задачата на човека пред микрофона. Свикнали сме да виждаме спокойни и уверени хора, които с лекота ни разказват за своите постижения или бъдещи планове. Изглеждат така, сякаш са „родени за пред камера”. В действителност обаче умелото им представяне пред микрофона далеч не се дължи на вроден талант или дарба. То е резултат от дълги часове подготовка и много месеци практика. Въпреки това и тези, на които им предстои първа публична изява, имат шансове да се представят добре, ако се съобразят с няколко основни правила. Представете си, че сте управител на фирма за предоставяне на услуги. Вашата организация има комуникационни цели и искате посланията ви да достигнат до подходящите аудитории. Уговорили сте първата си среща с журналист и много искате да се представите добре. Как обаче да се подготвите?
Формулирайте посланията си
Посланието формулира мисията и целите на вашата компания. То е различно от рекламния девиз (slogan) и съобщава защо вашата компания/продукт/инициатива е важна за аудиторията в реалния живот. Смисълът на посланието е да бъде разбрано и запомнено от публиките, към които е насочено. Четирите основни критерия, на които отговаря доброто послание, са да бъде на прост и разбираем език (като споделено с приятел); да бъде кратко (да го кажете за 30 сек.); да бъде последователно (да можете да го повтаряте); да бъде убедително (подкрепено с факти и истории). Три елемента са ключови за структурата на посланието - то се основава на факти, привежда доказателства и предизвиква към действие.
Спазвайте ред в изложението си
След като сте подготвили три-четири ключови послания, помислете как да ги представите на аудиторията. Важно е не само какво искате да кажете, но и как ще й го поднесете. Комуникирайте посланията си в самото начало, вероятно няма да имате време за дълги въведения и обяснения. Представете позицията си ясно, така че един пишещ журналист да може лесно да ви цитира. Тренирайте да се изразявате в кратки и стегнати изречения. Говорете естествено, отчетливо и не много бързо.
Планирайте
Когато ви предстои изява пред медия, е от голяма полза да сте запознати с нейните интереси и аудитория. Добре е да проучите какви материали пише
журналистът, с когото ще се срещнете. По този начин бихте могли да предложите най-подходящата информация на медията и да успеете да предвидите въпросите, които ще ви зададе.
Очаквайте „лоши въпроси”
Така наречените лоши въпроси могат да бъдат обобщени в няколко основни вида: грешна алтернатива; хипотези; липсващ събеседник; несъвместимост; провокация. Въпрос грешна алтернатива: „Вашето решение беше продиктувано от това, че сте монополисти на пазара, или не осъзнавахте последиците?” Игнорирайте алтернативите, които ви дава журналистът, и се фокусирайте върху вашето послание. Водете разговора и не позволявайте на журналиста да ви насочва. „В отговора на вашия въпрос стои желанието ни да...”
Въпрос хипотеза: „Ако... се случи, какво ще направите?” Избягвайте предположенията. Обърнете разговора в позитивна насока. „Нямам кристална топка, за да предвидя, но...” Въпрос с липсващ събеседник: „Къмпани” ООД заяви, че услугите, които предлагате, са...” Не спорете с човек, който отсъства в момента. Вместо да коментирате чужди изказвания, отговорете в друга насока: „Не съм запознат/а с това изказване, но ние...” Въпрос с несъвместими твърдения: „През 2006 г. вие казахте... сега правите... Защо е тази промяна?” Направете историческа ретроспекция. „Нека да си припомним, че ситуацията през 2006 г. беше...” Въпрос провокация - никога не повтаряйте провокативните думи, които журналистът се опитва да „сложи в устата ви”. Когато се сблъскате с провокативен въпрос, за предпочитане е да използвате неутрален отговор. Следвайте изпитаните тактики Слушайте внимателно - не се притеснявайте да помолите журналиста за пояснение, ако не разбирате въпроса. Може да го направите под формата на ваш въпрос: „Имате предвид... или...?” Тишината не бива да ви смущава - отговорете на зададения въпрос и спрете да говорите. Тишината не трябва да ви кара да казвате излишни неща. Използвайте я, за да съберете мислите си. Използвайте примери -това ще направи речта ви жива и интересна. Цитирайте и други експерти/данни - мнението на други специалисти ще ви помогне да изградите тезата си. Тяхното цитиране ще спечели още доверие към коментара ви. Не се чувствайте длъжен да отговорите на момента. Ако нямате достатъчно информация, просто кажете: „Позволете ми да проверя, за да ви дам точен отговор.” Задръжте отговора на въпроса само ако можете да си набавите по-пълна информация. Давайки 100% точна информация, вие изграждате репутацията си на достоверен източник Не избягвайте да отговаряте на въпроси - неспособността ви да отговорите на въпрос ще създаде впечатление, че се опитвате да скриете нещо. Ако става въпрос за деликатна ситуация, отговорете много накратко и отклонете темата.
Бъдете акуратни - ако откриете, че има някаква неточност в информацията, която сте подали на журналиста, обадете му се с точните факти възможно най-бързо. Той/тя ще оцени вашата прецизност. Бъдете търпеливи - не показвайте, че времето ви е прекалено ценно, за да говорите с медиите в момента. Например: ако сте зает, когато журналист ви потърси за информация, предложете му да се обадите в по-удобно време същия ден. И го направете. Не бъдете злопаметен -ако журналист е писал нещо неточно за вашата компания, не прекъсвайте контактите си с него. Нали
целта е да се изградят добри професионални отношения с медиите. И помнете - най-важното е да бъдете спокойни и да излъчвате увереност!

вторник, 14 октомври 2008 02:35:11

Няма коментари: