вторник, 28 април 2009 г.

Любомир Аламанов, управляващ директор на PR агенция APRA Porter Noveli: Изборите вдигат PR пазара

Пари - 20 стр.
Любомир Аламанов, управляващ директор на PR агенция APRA Porter Noveli: Изборите вдигат PR пазара

Боряна НИКОЛАЕВА

Голяма част от рекламните агенции се опитват да навлязат в сферата на нашите услуги
- Господин Аламанов, какво е състоянието на PR пазара в момента? Какви са последиците от кризата?
- Състоянието на пазара в момента е доста стабилно. Ние като агенция, а доколкото разбирам, и повечето от колегите никога не сме имали толкова работа, както през последните 3-4 месеца. Може би се получава следната ситуация: на големите компании в България им е наложено от централите да намалят рекламните бюджети и като цяло да ограничат парите за комуникация. Затова те започнаха да преоткриват силата на PR и възможността с по-малко вложени средства да получават доста по-голям ефект. Като логична последица от това се забелязва ръст на PR пазара. Искам да уточня, че тук предстоящите избори нямат нищо общо, става дума за чисто корпоративен PR. Естествено някои от активностите на PR отбелязаха спад, като събитийния мениджмънт например. Компаниите все по-рядко си позволяват да правят пищни големи тържества за по няколко хиляди души. От друга страна, увеличиха се връзките с медиите, кризисния PR, онлайн кампаниите. Раздвижване определено има.
- Споменахте за предстоящите избори. Как очаквате те да раздвижат PR пазара?
- Те винаги са време за много големи кампании и огромни бюджети, вложени в тях. Естествено това Акценти ще вдигне и PR пазара. Тази година ще има два пъти избори и очаквам тя да бъде силна за политическия PR. Ситуацията е интересна, има силни играчи на терена. Както се говори, някои от партиите взимат дори обслужващи агенции от чужбина.
- APRA Porter Noveli ще се включи ли в подготовката на предизборни кампании за изборите?
- Засега нямаме подобни планове. Едната причина е, че имаме много корпоративни клиенти, които отнемат голяма част от времето ни. Понякога хората си мислят, че да направиш една кампания е като да са забавляваш по цял ден и да измисляш разни весели неща. А една политическа кампания означава къртовски труд за няколко месеца от щаб, който разполага поне с 40-50 души. Не можем да си позволим да оставим нашите клиенти, няма да е справедливо да им обърнем гръб за цели 2-3 месеца. Започнали сме много големи проекти с Хюлет-Пакард, Кока-Кола, Нестле. Спечелихме и комуникационен проект към Министерския съвет, който е свързан със 100-годишнината от провъзгласяването на независимостта на България. Там също се хвърлят доста усилия.
- Какво очаквате от предизборните PR кампании?
- Самите кампании вече започнаха на политическо ниво. Очаквам интересни неща, може да има и удари под кръста. Все пак говорим за политически избори, цената е много висока, а и следващите години ще бъдат ключови. Не съм сигурен, че има дори и една политическа сила, която би се отказала от участие в управлението. От друга страна, световната икономическа криза вече започва да се отразява върху България и това е доста сериозно предизвикателство за тези, които ще дойдат на власт. Според мен, ако следващите управляващи успеят да изведат страната ни от кризата и я оставят в състоянието на почти спокоен остров, нищо чудно да повторят мандата си. Хората сега са много притеснени за работата си, доходите, връщането на кредити. Ако правителството успее да потуши страховете им и покаже, че се работи в някаква положителна посока, то ще има успех.
- Ако оставим политиката настрана, какви промени очаквате да се случат в PR бизнеса?
- Не може да се даде еднозначен отговор. Възможно е да се появят нови играчи на пазара - това е здравословно и такива винаги има. От друга страна, периодът е такъв, че е рисковано да се стартира бизнес просто ей така. Все пак има пазар за малките и мобилните агенции. Те са много полезни на компании, които не могат да си позволят услугите на най-големите играчи като нас. Не мога да прогнозирам дали ще има фалити на агенции. Всичко зависи от мениджърските способности. Моите наблюдения показват, че агенциите, които имат чужди партньори, се оправят малко по-добре в трудни ситуации. Що се отнася до окрупняването - българите са малко индивидуалисти и дори и в условията на криза не вярвам да се стигне до създаването на някакви консорциуми. Ние сме живели дълги години в условията на перманентна криза и всеки е на мнение, че и това ще го преживеем. Повечето мениджъри биха предпочели да свият разходите, да намалят персонала, но да запазят основните си клиенти. Интересен факт е, че при рекламните агенции ситуацията е по-сложна и много от тях се опитват да влязат на PR пазара било то чрез дъмпинг на цените или под формата на някакви пакетни услуги. Слава Богу, клиентите търсят професионализъм, а не се интересуват само от финансовото измерение на услугите.
- доста често се говори, че PR се бърка с рекламата. Променя ли се разбирането за тази професия сред компаниите?
- Радостно е, че големите компании, които са в страната, знаят от какво имат нужда и как да използват услугите, които можем да им предложим. Портър Новели - агенцията, с която имаме договор за представителство, направиха доста голям бум през последните години, разработвайки стратегията за комуникационния архитект. Идеята е следната: да не се действа като обикновена медия агенция или рекламна агенция. Целта е екипите да се съгласуват, да се направи комуникационен и маркетинг одит на ситуацията досега и да се стигне до преценка какво е състоянието на компанията и какво й е нужно в момента. Ние сме имали случаи, в които сме казвали на потенциални клиенти “Извинявай, ти нямаш нужда от нашите услуги в момента. Ти имаш нужда от рекламна агенция, която да ти изготви визия и рекламна стратегия. Ела при нас след 6 месеца и ние ще продължим оттам нататък.” Това помага доста на компаниите, те виждат в наше лице честен и доверен съветник и експерт. Голяма част от компаниите, които са ни послушали, са станали наши дългосрочни клиенти след това. Голяма част от фирмите осъзнаха, че PR не е просто връзка с медиите, а дългосрочен консултант.
- Подкрепяте ли различните форми на обединение на PR гилдията? Мислите ли, че те биха били от полза на бизнеса?
- Хубавото на демокрацията е, че всеки може да се обединява и сдружава колкото си иска, това е тяхно право. Ние сме сред основателите на БАПРА. Създадохме я заедно с най-големите PR агенции, които реално формират пазара. Тук идеята не е да се изтъкваме колко сме големи и силни, а просто големите компании да приемат етичните норми в професията, които са на световно ниво. По някакъв начин да има професионално тяло - то да обединява агенциите и да им пази интересите. Започнахме 4 компании, в момента сме 8, а има подадени още няколко кандидатури. Председател на асоциацията в момента е Максим Бехар, а зам.-председател - Александър Дурчев. Те имат доста хубави идеи в каква посока трябва да се работи.
***
Текст под снимка
Голяма част от фирмите осъзнаха, че PR не е просто връзка с медиите, а дългосрочен консултант, казва Любомир Аламанов

Няма коментари: