четвъртък, 23 октомври 2008 г.

Топ сайтове правят революция в мрежата

Монитор - 26 стр.
Топ сайтове правят революция в мрежата



Дядото на съвременните социални сайтове се появява през 1995 г.
В света има десетки изобретения, които с появата си промениха из основи начина на живот на поколенията. Малцина обаче се замислят, какво се е случило с мрежата през годините и кои сайтове се считат за основоположници на съвременния интернет. Един от тях е GeoCities.com. От създаването си до сега той предлага на потребителите възможност безплатно да създадат и публикуват свой собствен сайт. През август 1999 г. този процес става още по-лесен с появата на blogger.com, където всеки може да води свой собствен дневник.
В редиците се нарежда и популярният портал yahoo.com. Основан през 1994 г., сайтът първоначално представлявал сборник от ръчно подбрани сайтове. В момента той, заедно с hotmail.com, е един от най-големите интернет портали.
Тук е моментът да се спомене и дядото на съвременните социални мрежи - Classmates.com. Сайтът, пуснат през 1995 г., давал възможност на потребителите да намерят свои бивши съученици. Няколко месеца след него се появява Match.com, който пък се смята за предшественик на днешните сайтове за запознанства. Няма как да не се спомене и популярният mp3.com. Това е първият сайт, който предлагал свалянето на музика в mp3 формат.
Образователните и научните сайтове обаче са едни от най-големите виновници за съвременния вид на мрежата. Днес всеки втори човек с достъп до мрежата отваря wikipedia.org поне веднъж на ден. Онлайн енциклопедията вече е много повече от извор на информация. Сайтът направи малка революция в интернет в момента, в който стана ясно, че самите потребители имат власт над съдържанието. Подобен фурор прави и сайтът slashdot.com. Той предлага на потребителите възможност свободно да обсъждат всякакви теми и новости, свързани с науката и технологиите.
***
$350 000 за домейн на водопроводчик
350 хиляди щатски долара може да получи водопроводчикът Джо Франсис за своя домейн JoeThePlumber.com. Към него вече са отправени 600 предложения за покупка на интернет името, съобщава "Гардиън". Заслуга за офертите има кандидатът за президент на САЩ Джон Макейн, който по време на последните предизборни дебати прослави из цялата страна жителя на Охайо Самуел Джо Вюрцелбахер, наричайки го Джо Водопроводчика. В САЩ в момента това име представлява събирателно за обикновения американски работник от средната класа, който поддържа консервативните идеи и е против данъчната политика, предлагана от кандидата за президент на демократите Барак Обама.
Джо Водопроводчика е знаменитост в цяла Америка, а собственикът на домейна JoeThePlumber.com, който няма нищо общо с предизборната кампания, може да се окаже изключително печеливш от създалата се ситуация.
***
Пред камерата… с чаша кафе
JenniCam предизвиква истински фурор в мрежата.
Един от най-впечатляващите сайтове в интернет без съмнение остава JenniCam.com. Той се появява през 1993 г., с идеята да свърже кафе машината в Кеймбриджкия университет към интернет. Целта била служителите да не се разкарват няколко етажа по-надолу, за да разберат дали в уреда има готово кафе, а да проверят това онлайн. Година по-късно студентката Дженифър Рингли поставя камера в стаята си в общежитието, давайки достъп на абонатите до личния й живот. Тя не се притеснявала да се появява без дрехи и дори да прави секс пред камерата. Това привлякло над 4 млн. абонати, въпреки че гледането било платено. На 31 декември 2003 г. Рингли прекратява своето шоу и официално спира сайта.
***
НА ПАЗАР
Пазаруването онлайн става особено актуално през последните няколко години.
Една от най-важните функции на интернет е предлагането на потребителски услуги онлайн. Използването на мрежата за битови нужди става популярно едва през 1995 г., когато програмистът Пери Омидиар слага началото на своя проект AuctionWeb, по късно преименуван на eBay. Онлайн аукционът предлага всичко - от дрехи до мебели, домакински уреди и храна. Четири години след появата на ebay.com в мрежата се популяризира и страницата Boo.com. Тя предлагала само и единствено дизайнерски дрехи, показвани с помощта на 3D модели и виртуалната продавачка Miss Boo.

четвъртък, 23 октомври 2008 03:43:34

Няма коментари: