сп. BusinessWeek - 46 стр.
Криза + уеб реклама = ефективен рекламодател
Деница ДЖЕНЕВА
Три групи компании са пионери в този сектор
Световната финансова криза няма да се отрази сериозно на ръста на интернет рекламата у нас, твърди изпълнителният директор на Инвес-тор.БГ Любомир Леков и повтори прогнозата си от началото на 2008 за 50% растеж. Все пак това е леко забавяне след постигнатото през 2007 60% развитие, когато пазарът реализира 12 млн. лв. реклама.
За първите три тримесечия на 2008 в България е регистриран 107% ръст спрямо предходния период. Затова и анализаторите смятат, че дори темпът да се забави, постигнатата инериия е прекалено голяма, за да се разклати пазарът. Като цяло световният пазар на интернет реклама също няма да отчете спад, смятат анализаторите. Свиването на рекламния бюджет от компаниите ще намали приходите на "традиционните" медии, докато интернет ще расте с 10-20%. Това не означава, че кризата се отразява благотворно на онлайн рекламата - просто темпът на растеж във виртуалното пространство е твърде силен, за да се обърне лесно в спад.
КАКВО СЕ СЛУЧВА
Икономическите кризи имат своите положителни страни, смятат специалистите. Рекламата в интернет е сред бурно развиващите се сегменти и отчита висок ръст на годишна база. Свиването на бюджетите следствие от кризата води до по-внимателно осмисляне на разходите, анализира се дали ефективно се харчат парите за реклама. След подобен анализ рекламодателите добиват по-реална представа какво да очакват от рекламата в интернет, към кои определени групи да я насочват и в крайна сметка как да реализират по-големи ползи. Така ще се използва и едно от най-големите предимства на рекламата в интернет - посланието да се насочи към конкретния потребител. В това отношение особено ефективна е имейл рекламата.
След като през юни 2007 на българския пазар стъпи Google, този месеи партньорство обяви и Yahoo. Двете компании имат различна визия за присъствието си и ще разчитат на различни услуги при потребителите. Google директно таргетира бизнес потребителите, фирмата залага на Google Enterprise Solutions, който включва офис пакета Google Apps u търсачката Google Mini. Офис пакетът е насочен към цялостно управление на комуникацията и взаимодействието между служителите в рамките на компанията. Търсачката може да търси измежду 220 различни типа файлове, включително HTML, PDF, Microsoft Office u Adobe Illustrator. Търсенето обхваща и корпоративната мрежа, и сай-та на фирмата. Решението Google Enterprise Solutions се предлага на нашумелия напоследък принцип софтуер-като-услуга. Това означава, че се хоства от Google и не изисква инсталиране на софтуер при потребителя. По същата причина няма и разходи по поддръжка.
Yahoo ще предоставя рекламно пространство в портала си, като рекламните послания ще бъдат показвани на потребителите от България. Компанията вижда потенциал и за развитието на таргетирана реклама по имейл, обявявайки, че ще разчита на силните позиции, които е постигнала в сегмента в световен мащаб. Yahoo не предвижда засега инвестиции на българския пазар и не възнамерява да локализира услугите си.
ПРОМЯНА В СТРУКТУРАТА
До края на годината пазарът ще се променя динамично, ще навлязат нови играчи, които ще разместят позициите, коментира Любомир Леков, изпълнителен директор на Инвестор БГ. Към момента първите три най-големи компании държат общо 50-60% от онлайн рекламния пазар. Преди две години техният общ дял е бил 80 на сто. Около 15 са интернет фирмите, чиито приходи надхвърлят 100 000 лв. годишно. Част от тях са листнати на Българска фондова борса.
Огромният нереализиран потенциал действа като магнит на големите играчи на световния пазар на интернет реклама. Докато в развитите икономики той е 10-15 процента от общия рекламен пазар, у нас за онлайн послания отиват около 3 на сто. Експертите са оптимисти, че в един момент България ще се превърне във Великобритания на Балканите (отличници по онлайн реклама с 15 процента дял от рекламните бюджети), защото в рамките на две години у нас стъпиха гигантите в областта. Предвид силните позиции на Yahoo на север (в Румъния) и на юг (в Турция) компанията очевидно е очаквала нещо да се случи, за да дойде тук. Същото важи и за Google, щурмували нашия пазар от Гърция.
Какво се случи
През 2006 присъствието на телеко-мите и банковия сектор в интернет стана осезаемо. На фона на малките суми, които до този момент се харчеха за онлайн послания, БТК и vivatel изцяло промениха дела на онлайн рекламния пазар, отделяйки огромни пари. Примера последва Глобул, който за 2007 заложи стотици пъти по-голям бюджет за интернет послания в сравнение с предходната година. Мобилтел също се включи в играта.
В същото време почти няма банка, която да не рекламира онлайн. Някои кредитни институции дори са заделили за реклама шестцифрени обеми. Характерно за България е, че когато един от големите играчи влезе, конкурентите нямат избор и ползват същия канал. По тази причина и сега няма голяма банка, която да не рекламира в интернет. Третите, оформящи групата на пионерите в интернет рекламата, са автомобилните производители.
петък, 24 октомври 2008 03:48:16
петък, 24 октомври 2008 г.
Криза + уеб реклама = ефективен рекламодател
Етикети: сп. BusinessWeek
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар