събота, 25 октомври 2008 г.

Харис Коцибос, главен изпълнителен директор на "Глобул": Няма място за четвърти GSM оператор

Капитал - 69 стр.
Харис Коцибос, главен изпълнителен директор на "Глобул": Няма място за четвърти GSM оператор

Андриан ГЕОРГИЕВ

След като Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) обяви проект на нови цени за терминиране между фиксирани и мобилни телефони (тарифите на едро, които си начисляват операторите за входящите повиквания в собствените мрежи), последваха нападки между операторите. В какво се състои спорът между БТК, от една страна, и "Глобул" и "Мобилтел", от друга?
- На мобилния пазар в България има три оператора. Не казвам, че всичко е перфектно и не трябва да има промени. Но фактът, че има три оператора, означава, че потребителите имат свободен избор.
В България на пазара на фиксирана телефония има либерализация и конкуренция единствено на теория. Монополистът БТК има дял от 97.5% в този сегмент. Нормално желанието на всички е да се осигури конкуренция там, където я няма. Парадоксът е, че КРС решава да се фокусира върху здравата част от телеком пазара - мобилния бизнес, а затваря своите очи и уши там, където са истинските проблеми. Преди седмица БТК започна кампания, която гласи, че ако се намалят таксите за терминиране, ще паднат също цените на дребно. Смятам, че има нарочен подход от страна на БТК да заблуди обществото. През юли мобилните оператори намалиха цените за терминиране на разговор от фиксиран към мобилен телефон с 3 ст. Тогава БТК не коригира своята норма на печалба [бел. авт. - към цената на едро от 32 ст. БТК прибавя 17 ст. по данни на "Мобилтел"]. Дори да бяха свалили тази надценка само с 1 ст., това щеше да доведе до общ спад за крайния клиент с 4 ст.
Освен това БТК настоява за асиметрия в цените на едро при терминирането на мобилни разговори. Това означава "Глобул" и "Мобилтел" да плащат на "Вивател" за минута повече, отколкото "Вивател" на "Глобул" и "Мобилтел". Асиметрията се прилага на пазари, където навлиза нов играч и в първата си година той е уязвим. Тя не бива да се прилага в случая на "Вивател" три години след нейното създаване. Това не помага на крайния клиент.
Обсъждали сте въпроса с представители на Европейската комисия. Какво мислят те по въпроса?
- Тяхната позиция по принцип е неутрална. Те не заемат страна в спора.
Има дискусия за отмяна на цените на терминиране [така операторите ще таксуват само трафика в собствените си мрежи]. Какво мислите за американския модел, при който клиентът заплаща също входящите повиквания (т.нар. bill and keep)?
- Не смятаме, че това е правилната посока - хората да плащат за входящите повиквания. Така се отнема контролът от човека, на който се звъни. Няма подобна практика, доказала се в Европа. Скептични сме към този модел.
Как протича преносимостта на мобилните номера? Колко клиента привлякохте и съответно изгубихте?
- Числата са много ниски. Става въпрос за няколко хиляди, което, сравнено с нашата клиентска база от 4 млн., е пренебрежимо малко. Преносимостта все още не се е утвърдила на пазара. "Глобул" настояваше процедурата да се извършва на едно гише [в момента са две]. Затова сега тя е по-сложна за потребителя.
Смятам, че практиката на автоматично продължаване на договора, прилагана с години от "Мобилтел", също не помага. Така, ако искате да прекъснете своя договор с оператора, трябва да декларирате това писмено пред него един месец преди да изтече споразумението. В противен случай той бива автоматично продължаван с още една година или две. Това пречи на хората. Най-често те не разбират, че договорът им е автоматично удължен. Така потребителите се озовават в положение на практика да плащат неустойки. Те са затворени, без да го осъзнават през повечето време. На няколко пъти "Глобул" настояваше пред регулатора да спре тази практика на "Мобилтел". Позицията на КРС беше, че това е вътрешен въпрос за оператора и той не може да се намеси. След като изчерпахме своите възможности, "Глобул" въведе същия подход от септември - автоматично удължаване на договора. Това беше единственият ни останал избор. Не искаме да сме жертвите в тази ситуация. Смятаме, че това е грешно и в момента, в който "Мобилтел" премахне това, ние ще направим същото.
Промяната обхваща ли всички клиенти?
- Не. Само тези, които са станали клиенти на "Глобул" от септември насам. Така че много малка част от нашите потребители попадат в този модел.
Това лято КРС започна търг за четвърти GSM оператор в България, но той се провали. Сега регулаторът организира втори. Има ли място за четвърти играч на пазара?
- Не мисля. България има около 7.7 млн. души население с три оператора. Гърция има 11 млн. души и три оператора. Сърбия има 8 млн. население и отново три оператора. Румъния има близо 23 млн. души и има три и половина оператора [единият от тях не е "чист" мобилен телеком]. Така че, ако погледнете какво се случва в региона, изглежда, три е оптималният брой играчи. Все пак "Глобул" приветства конкуренцията, но не виждам ярко бъдеще за четвърти оператор. Индикация за това е, че през юли нямаше заявен интерес от стратегически оператор. Не мисля, че България се нуждае от офшорната фирма "Телко" [която остана единствен участник в търга, по-късно беше декласирана].
Тази седмица бяха обявени "Petrol Mobile" и "News Mobile". Как ще коментирате тяхната поява?
- Не бих искал да коментирам инициативите на "Мобилтел". Виртуални мобилни оператори има в много страни по света, вероятно България също ще следва тази тенденция.
Ще инвестира ли "Глобул" в подобни начинания?
- В момента нямаме такива планове.
Какво ново се случва във фиксирания бизнес на "Глобул"?
- Имаме ограничено присъствие в този сектор. За нас фиксираната телефония и широколентовият достъп до интернет (broadband) са неизследвана територия. Имаме сериозни планове за навлизане при фиксирания broadband, но повече информация ще има до края на годината.
Наскоро обявихте интеграцията на търговската верига Germanos с "Глобул". Какво ще означава тя за българските клиенти?
- Обединяваме се, тъй като операторът "Глобул" иска да бъде по-близо до своите клиенти. Именно търговският представител е този, които има ежедневен контакт с хората. По този начин ние не целим да свием разходите, основното желание е да бъдем по-фокусирани навън. Ще наемем консултантска фирма, за да ни помогне в процеса на интегриране.
Обединявате ли се под една марка?
- Засега Germanos остава отделна марка.
Наскоро "Глобул" започна рекламната игра "100 на 100", в която раздавате 100 автомобила Mercedes A Class. Преди година Комисията за защита на конкуренцията глоби "Мобилтел" за подобна промоция. Ще има ли Globul проблеми сега?
- Няма причина за тревога. Промоциите от този тип са честа практика по света.
Deutsche Telekom закупи част от собственика на "Глобул" OTE. Как протича сделката?
- Формалностите трябва да приключат в края на октомври или началото на ноември. Това ще е добре за "Глобул" и неговите клиенти с идеята, че Deutsche Telekom е най-големият оператор в Европа.
Ще има ли промяна в марката "Глобул"?
- Нямаме такава информация.
Ще поевтиняват ли цените на мобилните разговори?
- Мобилната индустрия е може би сред малкото, ако не и единствената, в която цените падат драстично всяка година. Хората могат да очакват по-евтини разговори и по-добри оферти.
Как се отразява финансовата криза върху OTE и съответно "Глобул"?
- Досега не сме изпитали проблеми. Няма намалено потребление. Това има своите обяснения - мобилните телефони вече не са нещо луксозно, те са ежедневна необходимост. Все пак както всички индустрии трябва да сме нащрек и да станем по-ефективни.
Как ще развива "Глобул" своите услуги от трето поколение (3G)?
- "Глобул" е инвестирал и продължава да инвестира много в развитието на своята 3G мрежа. През последните месеци промотирахме активно 3G услугите. Смятаме, че традиционните услуги като глас скоро ще достигнат своя таван на развитие. Именно 3G ще донесе висок ръст [на приходите].
Защо България е единствената страна в Европейския съюз без официална продажба на iPhone?
- "Глобул" принадлежи към групата на OTE. За да имаме споразумение за продажба на iPhone, то трябва да е групово. Не можем да подпишем сами. На българския пазар не може да закупите легално iPhone, но това не означава, че така ще остане и в бъдеще.
Има ли перспективи за рекламата през мобилни телефони?
- Накратко - да. Напоследък тестваме все повече приложения и работим заедно с фирми, специализирани в това поле. Убеден съм, че в бъдеще ще виждаме по-често реклами през мобилни телефони.
***
Профил
Харис Коцибос е главен изпълнителен директор на "Глобул" от пет месеца. Преди това той е бил търговски директор на втория по големина мобилен оператор в България. Харис Коцибос завършва електроинженерство в Атинския технически университет. По-късно получава магистърска степен по бизнес администрация от Университета в Дърам, Великобритания. Кариерата му започва преди 15 години в гръцкото подразделение на Procter & Gamble. Харис Коцибос работи последователно като маркетинг директор в Unifon/Vodafone и Gr. Sarantis. След 2002 г. той заема позицията търговски директор в телекомуникационни компании като O.T.E. International, Armentel и OTEGlobe. Гръцката OTE е собственик на българския "Глобул" чрез Cosmote.
***
Текст под снимка
"Хората могат да очакват по-евтини разговори и по-добри оферти", смята Харис Коцибос
събота, 25 октомври 2008 03:21:57

Няма коментари: