вторник, 21 октомври 2008 г.

Елена Вълчева-Янева, управител и съдружник в PR агенция Янев&Янев: Политическият PR вече е висшият пилотаж в бранша

Пари - 26 стр.
Елена Вълчева-Янева, управител и съдружник в PR агенция Янев&Янев: Политическият PR вече е висшият пилотаж в бранша

Боряна НИКОЛАЕВА

Клиентът избира своята агенция на базата на доверието
***
Визитка
► Елена Вълчева-Янева е завършила статистика в икономическия университет в София през 1972 г., но никога не е работила в тази сфера.
- По-късно е учила история на изкуството във Виена.
► През 1974 г. започва работа в Българската национална телевизия и работи там в продължение на 22 години. Кариерата й в БНТ започва като литературен сътрудник в По света и у нас и стига до най-високото ниво -продуцент.
► Била е и отговорен редактор на икономическото предаване Световна икономика, излъчвано по Ефир 2. Нейното име стои зад предаванията Плюс-минус и Бизнес закуска.
► Госпожо Вълчева, сред клиентите ви има много инвестиционни фондове и строителни компании. Как смятате, че ще се отрази световната финансова криза върху PR бизнеса?
- До момента нямаме отказал се клиент от тези сектори. Според мен кризата не се усеща толкова осезаемо в България, въпреки че се наблюдава въздържане от покупки и от търсене на имоти. Моето лично мнение е, че ако трябва да си инвестирам някъде парите, ще е в имот.
► Вие сте от дълги години в тази сфера. Какво е нивото на PR услугите у нас в момента?
- Мисля, че нещата малко по малко се нормализират. Имаше един период, в който всеки твърдеше, че работи като PR, но той отмина. Сега има около десет много добри агенции, нивото е по-високо, защото вече натрупахме известен опит. Още повече след като си минал през школата на политическия PR, който според мен е висшият пилотаж в този бранш и дава ценен опит. Ако се занимаваш 2-3 години с политически PR, това ще ти е от полза, независимо с какъв PR се захванеш след това. Ще ви дам пример - тази година бяхме ангажирани от Първа инвестиционна банка, когато те имаха известни трудности. Опитът, който имахме от политическия PR - как се овладява ситуация, как да въздействаш и да мотивираш хората, как да изградиш палитра от внушения, които да успокоят клиентите, е безкрайно ценен. Според мен тази несигурност, която се усеща в момента в страната, се подценява от правителството. То трябва да вземе мерки и PR-ът да работи. Мисля, че в България се занимаваме с второстепенни неща и не обръщаме внимание на наистина важните процеси.
► Конкуренцията между агенциите в българия лоялна ли е?
- Мога да кажа, че при нас няма удари под кръста. Много често си помагаме и се консултираме помежду си. При нас не е като в рекламната индустрия, където конкуренцията е по-силна. Това може би е така, защото клиентът избира своята PR агенция на базата на доверието, а не на базата на цената на услугите. Затова аз винаги съм казвала, че най-важното нещо в нашата работа е дискретността.
► Казвате, че сте приятели с голяма част от колегите си. Какво е вашето мнение относно идеите за създаването на единна организация, която да обединява всички PR агенции?
- Ние сме от учредителите на една такава асоциация и аз смятам, че трябва да се обединим. Нуждата се поражда и от факта, че когато една агенция от типа на нашата получи голям международен проект, тя не може да се справи сама с него. Ако съществува такава асоциация, тя може да поеме проекта и да разпредели изпълнението му.
► PR-ът е модерно занимание за младите хора днес, кои са най-често срещаните заблуди за тази професия?
- За да работиш това, първо трябва да имаш богата обща култура, на второ място PR-ът изисква огромни усилия при създаването на връзки и контакти. Сто пъти съм казвала на моите служители - не можеш да работиш с клиентите само в работното си време. Ти трябва да си на разположение 24 часа в денонощието. PR-ът не е само ние да отразяваме това, което вие искате от нас. Много често той се явява като локомотив за задействането на даден проект. Не са малко случаите, в които сме казвали - на тази дата трябва да се случи съответното нещо и по този начин нещата стават много по-бързо.
При вас усеща ли се липсата на добре подготвени кадри?
- Не искам да казвам нищо лошо за университетите в България, които подготвят PR специалисти. Моето лично мнение е, че университетът дава обща подготовка, а PR-ът е практическа работа и се учи в движение. Тази професия е въпрос на желание, интерес и мотивация. При нас има момиче, което е завършило биология, а се
справя чудесно с работата си.
► Каква е вашата прогноза за развитието на PR у нас?
- Аз мисля, че все повече хора ще имат нужда от PR, за самите компании няма какво да се коментира. Дори и най-добре развиващите се фирми изпитват необходимост от PR Истинският пъблик рилейшънс се усеща, когато дойде проблем. Ако си работил както трябва преди това, той ще бъде решен лесно. Освен компаниите вече и отделни хора започват да ползват активно нашите услуги.
***
Печеливш бизнес
► Оборотите в PR бизнеса не са големи, както при рекламните агенции.
► Ръстовете и спадовете в оборота на една PR агенция зависят от това, че понякога клиентът ни възлага рекламна дейност и така сметките се объркват.
► Това е интелектуален труд, а в България той сякаш не се цени много.
► миналата година имахме 1.5 млн. лв. оборот, а прогнозите за тази година са, че ще нахвърлим 3 млн. лв.
***
Агенцията
► Янев&Янев е PR агенция, създадена през 1993 г. от Елена Вълчева-Янева и Стефана Янева.
► Двете дами решават да кръстят компанията на името на своите съпрузи, които по стечение на обстоятелствата носят една и съща фамилия - Янев.
► През първите три години дейността на агенцията е била свързана предимно с реклама.
► С навлизането на големите чужди рекламни агенции у нас Янев&Янев решават да се ориентират само към PR.
►Екипът на агенцията е
от 17 души. Колкото по-малък е той, толкова по-добре върви работата, защото това е предимно интелектуална дейност, казва Елена Вълчева-Янева.
► Преди една година Янев&Янев правят своя компания за онлайн PR -Media Basket.

вторник, 21 октомври 2008 00:57:35

Няма коментари: