Капитал - 20 стр.
Червено и черно
Люба ЙОРДАНОВА, Иван МИХАЛЕВ
Предизборната кампания започна с малко смислени послания и много негативен PR
всички статии от този автор
Скандалният сайт boykostov.org е регистриран на сървър на софийската фирма "Спейс.бг" ЕООД. Първата регистрация е от 23 април, като Азер Меликов е посочен и като създател, и като лице за техническа поддръжка на сайта. По-късно регистрацията е променена на името на Иван Петров. Това показа проверка за историята на домейна, извършена специално за RE:TV. Най-лесният начин да се провери кой реално стои зад сайта, е като се види кой е платил за неговото създаване. Обикновено плащанията за запазване на домейни се извършват с кредитна карта или по банков път. И в двата случая остават следи за поръчителя на сайта. Възможността за такава проверка е по-малка, ако плащането е в брой.
"Капитал" се свърза със собственика на хостинг компанията Борис Жогов, който се съгласи да извърши проверка по какъв начин е било извършено плащането за домейна. Ден по-късно той заяви, че за сайта е било платено в брой в офис на фирмата.
В същото време "Капитал" откри още един регистриран домейн със същото име - boykostov.com. Той е регистриран също на 23 април, като в графата собственик е вписано името А. Борисов. Най-вероятно това е фалшиво име, защото всички останали посочени данни в регистрацията също са фалшиви. Хостинг компанията, на чийто сървър е регистриран домейнът, е сливенската "Хост България" ООД. Оттам заявиха пред "Капитал", че домейнът е платен от техен клиент, но не могат да разкрият самоличността му.
Промоция "две в едно" в столичен супермаркет – оттам тръгва предизборната реклама срещу Бойко Борисов, спечелила завидно медийно и обществено внимание през последните дни.
Идеята е на гравитиращия между "Атака" и "Коалиция за България" лидер на "Нова зора" Минчо Минчев, а творческата реализация – на едни по думите му "много талантливи момчета". Резултатът – трансформиращ се образ на столичния кмет, подсилен с предупреждението "Ако подкрепиш Бойко, получаваш Костов". Клипът завършва с друго негативно послание: "Ако те спечелят, България губи." Целта на кампанията е ясна – да срине доверието в политическия опонент, вместо да убеди избирателите в силните страни на собствената партия.
Номерът с трансформиращия се образ на Бойко Борисов в този на Иван Костов беше приложен не само върху телевизионната аудитория. Същият клип беше тиражиран и в интернет чрез специално създаден за целта сайт boykostov.org, който се рекламира чрез банери в цялата мрежа. Проверка на RE:TV установи, че въпросният сайт е регистриран на името на Азер Меликов, експерт по информационни технологии в политическия кабинет на Сергей Станишев и член на борда на "Информационно обслужване". При регистрирането на boykostov.org Меликов е посочен като създател, администратор и лице за техническа поддръжка на сайта. По-късно името е променено на Иван Петров. Най-вероятно такова лице изобщо не съществува. То е посочено, за да не може да се открие истинският регистратор на домейна.
Съветник на Станишев - инициатор на кампанията?
Азер Меликов е съветник на министър-председателя Сергей Станишев по въпросите на IT сектора. Преди да стане част от политическия кабинет на премиера, той работеше в международния отдел на БСП - структурата, от която започна кариерата и на самия Сергей Станишев. По-интересното е, че по поръчение на премиера Меликов беше назначен за председател на управителния съвет на държавната фирма "Информационно обслужване" АД, която беше избрана за преброител на бюлетините в предстоящия вот.
Ако е вярно, че той е купил скандалния домейн, то тогава скандалът е наистина голям. От една страна, то би било пряко доказателство, че хора от най-близкото обкръжение на министър-председателя (вероятно със знанието на самия Станишев) участват в подла кампания за дискредитиране на неговите политически врагове. От друга, това би хвърлило тежка сянка на съмнение върху безпристрастността на фирмата преброител в предстоящите избори, които по всичко изглежда, че ще бъдат най-ожесточените в цялата история на прехода. Още повече че "Информационно обслужване" е фаворитът на ЦИК и за преброител на парламентарните избори.
На този етап няма начин с журналистически средства да се провери дали посоченото в регистрацията на сайта име Азер Меликов е вписано от самия него. Има теоретична възможност друг човек да е запазил домейна на негово име. Точно това опитаха да внушат от партията "Нова зора", когато RE:TV разкриха името на поръчителя. Лидерът й Минчо Минчев заяви на няколко пъти, че това е инсинуация, породена от вътрешни интриги в "Коалиция за България". Внушението е, че враговете на Станишев вътре в БСП или коалицията се опитват да го дискредитират, като вписват нищо неподозиращия Азер Меликов в регистрацията. Тази версия обаче издиша по много причини. Ако беше така, едва ли авторите на негативната кампания срещу опозицията щяха да сменят впоследствие името на собственика с измисленото лице Иван Петров. Тоест, ако целта е била да бъде ударен Станишев, защо ще се правят опити да се прикрива името на съветника му от регистрацията на сайта?
Друго косвено доказателство срещу подобна хипотеза е фактът, че има регистриран още един подобен сайт - boykostov.com. Този домейн е бил запазен на същата дата, на която е бил регистриран и boykostov.org - 23 април. В неговата регистрация е посочено друго фалшиво име - А. Борисов. Теоретичната възможност двама души независимо един от друг да стигнат до идеята за регистрация на сайт с едно и също име (но различно разширение) е сигурно едно на един милион. Любопитен детайл е, че boykostov.org е регистриран на сървъра на софийска хостинг компания, докато сайтът близнак boykostov.com се поддържа от фирма със седалище в Сливен (виж карето).
Необяснимо, но факт
Мистерията около кампанията се засилва и след няколко прости сметки колко би струвала една подобна инициатива. Ясно е, че партия като "Нова зора", която по думите на Минчев се издържа само от оскъдна субсидия, членски внос и "дребни" дарения, не би могла да финансира такава мащабна кампания. Партията действително се води парламентарно представена, след като влезе в сегашното Народно събрание в коалиция с "Атака", и получава 20% от тяхната субсидия. Тоест приходите на "Нова зора" от държавна помощ възлизат на скромните 59 хил. лв. на тримесечие, като тези за 2009 дори не са пристигнали все още, сподели Минчев. Отчет на дарителите на "Нова зора" в Сметната палата между другото липсва.
Сумата, която Минчо Минчев посочва за цена на кампанията, варира в различните му изказвания. Пред "Капитал" той обяви, че "Нова зора" са предвидили общо 150 хил. лв. за предстоящите избори, в интервю за RE:TV посочи, че 160 хил. лв вече са изхарчени за кампанията по медиите, а във в. "Стандарт" се спря на 120 хил. Това означава, че в продължение на една година партията е спестявала почти всичките си приходи, за да финансира рекламата срещу Бойко Борисов. "Харчили сме в рамките на бюджета и нищо не сме превишавали", категоричен е Минчев.
Планирането и закупуването на медийно време е струвало на "Нова зора" всъщност близо 222 хил. лв., съобщиха за "Капитал" от медия агенция Argent, която до 16 май е имала договор с партията. В тях не се включва дизайнът на кампанията, както и нашумелия интернет сайт, изготвени от друга фирма (навярно "талантливите момчета"). Пред RE:TV блогърите Огнян Младенов и Асен Генов предположиха, че стойността на негативната кампания достига шестцифрена сума.
Главният засегнат Бойко Борисов поиска от името на партията си ДАНС да провери източниците на финансиране на "Нова зора" и подаде жалба до Централната избирателна комисия за Европейски парламент, Съвета за електронни медии и прокуратурата за нарушение на изборния закон. Според ГЕРБ в рекламата се използва образът на Бойко Борисов без негово съгласие, а твърденията в нея са неверни и манипулативни.
Анонимният подател
От Argent разказаха, че първоначалният дизайн на кампанията не е отговарял на изискванията на телевизиите, радиата и ежедневниците, тъй като не е бил ясен авторът на посланието. След като медиите отказват да публикуват и излъчат анонимната кампания, "Нова зора" добавя логото си. Целевата група, която партията на Минчо Минчев е искала да достигне с кампанията си, е била от 35 до 55-годишни и специална група от 18 до 35-годишни телевизионни и интернет потребители.
"Не съм човек, който съгласува нещо с когото и да било", отговаря Минчо Минчев на въпроса дали кампанията на "Нова зора" е била предварително уточнена с партньорите им от БСП. Партията на Минчев, който официално признава, че е бил "само консултант" на Държавна сигурност, е част от "Коалиция за България" както за европейските, така и за парламентарните избори. "Никога не сме се интересували от лична облага, ние сме хора на една кауза", обяснява Минчев слабия интерес на поддръжниците си към места в новия парламент. От червената партия също се разграничиха от антирекламата. Самият премиер Сергей Станишев обаче даде многозначителни отговори на журналистическите запитвания по темата. Премиерът заяви, че кампанията "върши добра услуга на обществото за намеренията - на гърба на г-н Борисов в управлението да се върне Иван Костов и да се възстанови цялото статукво от времето 1997–2001 г.". На друго място той добави: "БСП не води тази кампания. Но аз лично като гражданин и като политик смятам, че БСП има мисия да не позволи връщането на страната назад в годините 1997-2001."
Тактиката негативните послания на управляващите срещу нейните конкуренти да се скриват зад паравана на някоя малка партия не е нова. На миналия вот НДСВ използваше рекламното време на партията на Евгений Бакърджиев БДС "Радикали", за да излъчи клипове срещу "Коалиция за България". На президентските избори в Боливия през 2002 г. израелската компания GCS (която между другото съветва и БСП от началото на годината) предлага на клиента си Гонсало де Лосада да започнат негативна кампания срещу един от опонентите, като атаките трябва да дойдат от представители на други партии, а не от тази на Лосада. По този повод представител на GCS коментира по-късно, че това е бил "начинът избирателите да разберат за корупционното минало на опонента".
Далеч от истинска кампания
Мненията доколко успешна е тази кампания са разнородни. Някои PR експерти не са убедени, че идеята й е постигната, други виждат в нея дори заговор срещу БСП. "Ясно е, че във всяка кампания трябва да има ярък враг. "Нова зора", в скоби БСП, са може би единствените, които си изобразяват врага. Обикновено обаче този, който измисля негативна кампания, сам пада жертва от нея", коментира за "Капитал" PR експертът Нери Терзиева. Според социолога Румяна Бъчварова обаче достатъчно е тази кампания да повлияе на 1-2% от избирателите, за да постигне резултат. "Негативните кампании са опит да се постигне политически резултат с неполитически средства. Фактът, че те се използват в момента, показва, че не се разчита изборите да се спечелят по честен начин с ясни политически цели", смята Румяна Бъчварова.
Фактът, че антирекламата срещу Бойко Борисов и Иван Костов успя да привлече внимание, сам по себе си говори за нивото на предизборните послания. "Гражданите са изключени. Кампаниите са егоцентрични, поради което хората им обръщат гръб. Това вероятно ще се пренесе и в изборния ден", коментира Нери Терзиева. Тя не вижда нито свежи идеи нито обръщения и визия, съобразени с избирателите. Връзката с електората губи дори БСП. Облечени в червени екипи на автопилоти, социалистите обясниха, че политиката е като състезание на Формула 1, затова пистата и болидът ще са символите на тяхната кампанията. "Баба Минка от Цалапица обаче обикновено пита какво е болид. А баба Минка изобразява 80 на сто от тази партия", обяснява нагледно грешката на червените Нери Терзиева.
Друг е въпросът, че партиите вече нарушиха закона за изборите, който сами гласуваха. Предизборни плакати и билбордове се появиха далеч преди официалния старт на кампанията, а партийни концерти озвучаваха парковете още от април. Някои политически формации пренебрегнаха в агитационните си материали и задължителния по закон надпис, че купуването на гласове е нарушение. Лидерът на ДПС Ахмед Доган пък се обърна към електората си на турски, въпреки изискването кампаниите задължително да се водят на български език. Санкции срещу тези нарушения обаче не са предвидени в закона.
събота, 23 май 2009 г.
Червено и черно
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар