Капитал - 45 стр.
Да се стопиш за месец
Деси НИКОЛОВА
Пазарът на продукти за вталяване надхвърли 25 млн. лв.
Два милиона опаковки с лекарства и хранителни добавки и стотици хиляди кремове и гелове за вталяване са продадени само през миналата година в аптеки и супермаркети.
Въпреки това здравната
статистика сочи, че всеки трети българин е с наднормено тегло.
Борбата за тънка талия в парично изражение е над 25 млн. лв. през 2008 г. по изчисления на участниците на пазара. Въпреки мащаба си пазарът в аптеките миналата година се е свил в сравнение с 2007 г. с около 9%. Масираните кампании на най-новите продукти за отслабване през тази пролет обаче са на път да увеличат търсенето в сегмента за отслабване.
През последните два месеца се появиха куп нови продукти. Добавки, които обещават моментален ефект, заливат пресата и телевизията. Опитът за стопяване на килограми е почти задължителен за началото на лятото и се рекламира масово по всички възможни начини, което пък е рецепта за успех дори по време на криза, смятат представителите на фармацевтичните и козметичните фирми.
Всички свалят килограми
Лекарите имат точен профил на пациентите с излишни килограми в зависимост от възрастта. Между 18 и 25 години се търсят продукти с бърз ефект, тъй като клиентът се нуждае от малка редукция на теглото. Между 25 и 35 години потребителите искат да редуцират килограмите и да задържат трайно постигнатото. След 30 години при много жени метаболизмът се забавя и те по-трудно намаляват килограмите и ако полагат усилие, искат по-продължителен ефект. Точно в тази възраст обаче са и най-големите поражения в резултат на йо-йо ефекта от многобройните и недотам ефикасни методи за отслабване. Между 35 и 45 години жените, които са основните отслабващи, най-често търсят медикаментозно лечение за потискане на чувството на глад, намаляване на желанието за хапване на шоколад и сладко и за ускоряване на метаболизма. След тази възраст освен наднорменото тегло се появяват и проблеми с високи нива на холестерола, кръвното налягане и кръвната захар и пациентите се ориентират към продукти, които да намалят или предотвратят болестите.
За разлика от лекарствата добавките могат да се рекламират. И така слогани от типа природен продукт, номер едно по продажби, изместват въпроса кой точно и при какви условия ги произвежда и оттам - какъв е ефектът от тях. Фирми с европейски сертификати за производство се конкурират в тази сфера с неизвестни производители и вносители от цял свят, тъй като съставът на добавките не се контролира. Пазарът разцъфтява и около 300 вида добавки през миналата година са с продажби над 17 млн. лв. само в аптеките. Според Марин Пенков, управител на „Мирта медикус“, продуктите за отслабване съставлява 23% от общия пазар на добавки. Лидер в тази категория са добавките от серията „Вита Голд“.
Най-продаваните добавки се рекламират като универсални и подходящи за всяка възраст. В тази категория влизат не само хапчета, но и сиропи, капки, кафета, дъвки и чайове за отслабване.
Неравната битка с целулита
В категорията на стягащите кремове има два вида потребители. „Едните търсят много бързи резултати и шок лечение за около две седмици. Другите се грижат да прекрояват силуета си систематично, като съчетават локалното въздействие с правилно хранене и спорт“, казва Евгения Костова от L'Oreal, в чието портфолио е марката Vichy.
Кристина Кирилова, продуктов мениджър в Beiersdorf - България (Nivea), отбелязва, че младата кожа се бори предимно с целулит, жените, които са раждали или са претърпели хормонални проблеми - с намаляване на обиколката в проблемните зони, а при по-зрялата кожа се коригира отпускането. „Колкото по-кратък е срокът, в който се рекламира видим резултат от действието на антицелулитните, стягащи и отслабващи гелове, толкова повече се купува продуктът“, казва тя.
Вносителите са категорични, че ефект няма как да има с едно намазване. Още повече че повечето клиенти не полагат грижи за тялото си през цялата година, а предимно в началото на летния сезон. Затова компаниите се ориентират към производство на все по-бързо действащи продукти с комбинирано действие - срещу целулит и за отслабване. Друга постоянна тенденция е, че компаниите с масови марки се опитват да доближат продуктите си до най-новите формули на високия клас козметика. При последните пък има нова мода дермокозметичните компании, чиито продукти се продават само в аптеките, стъпиха на пазара на добавки и разработиха добавки за пиене, които да засилят действието на кремовете. Продажбите на добавката в комбинация с гел от серията на Galenic например направи бум на пазара, независимо от цената й, която е над 50 лв. Причината е в природните съставки на добавката, клиничното изпитване на действието и... телевизионната реклама.
„Продуктите, които се търсят, почти не се променят с годините, тъй като те се борят с едни и същи проблеми - целулит и намаляване на обиколката на ханша. Разликите между различните производители са активните съставки, времето, за което започват да действат, и с колко сантиметра намаляват обиколката. Най-важните фактори при избор на продукт са рекламата и препоръката на продавачконсултант или фармацевт“, коментира Кристина Кирилова.
Сит и слаб
В морето от над 300 продукта за отслабване всъщност има само четири лекарства, всички останали са хранителни добавки. Два от медикаментите потискат центъра на глада в мозъка, а другите два влияят върху мастната обмяна и не позволяват на мазнините да се задържат в организма. Само един от продуктите, който в момента влезе на пазара, е без рецепта. Тези, за които не се изисква лекарско предписание, са привилегировани, защото лекарственият закон им разрешава да се рекламират. „Купувачите се влияят силно от това. Но акцентът при продажбите на продукта ни alli e работата с фармацевтите, тъй като клиентите търсят консултация най-често от тях. Така лекарството беше първият ни продукт в България, който беше изцяло продаден един месец преди официалното му представяне на пазара“, казва Димитър Манолов от GlaxoSmithKline.
В момента Abbott, чието лекарство е с рецепта, предлага пълна програма за борба със затлъстяването, разработена за хора с излишни килограми, под името „Моделина“. Тя включва цялостна промяна на начина на живот и невъзвратим спад в теглото, което обаче се извършва под лекарски контрол. Подобни кампании провеждаше през годините и Roche. Тъй като швейцарската компания не продава медикаменти без рецепта, тя преотстъпи на GlaxoSmithKline правата си върху продукта с по-ниска концентрация. Медикаментът с по-висока концентрация продължава да е с рецепта и се продава от Roche. На пазара е регистриран и продукт на Zentiva, който е генерично копие на лекарството на Abbott след изтичането на патента му.
Според Десислава Райчинова в България хората похапват обилно, кухнята е сравнително тежка, а силната воля за ограничаване на храната е дефицитна. Затова в групата на хранителните добавки се търсят най-много продуктите, които потискат апетита, и тези, които елиминират излишните мазнини, като най-често в състава им се включват растителни екстракти, L-карнитин, кофеин, които подпомагат разграждането на мазнините или създават усещане за ситост.
Готови на всичко
Всъщност българските потребители не обичат да чакат дълго, бързо сменят продуктите и невинаги си вземат и лекарствата до края на курса. „Клиентите очакват незабавен, бърз резултат, максимално в рамките на един месец. Предпочитат да закупят само една опаковка. Все още не са информирани, че при хранителните добавки е необходим по-дълъг период на прием за максимална ефективност“, коментира Нели Василева, управител на „Селекта“, вносител на Lierac, Nuxe и др. Десислава Райчинова, регионален мениджър на Walmark, обаче смята, че все по-малко стават потребителите, които вярват на препаратите „чудо“ и обещания от типа „ще свалите 6 килограма за 6 дни“,
и напоследък ориентацията е към по-утвърдени и ефективни продукти. Сред търсените напоследък добавки започват да се появяват и комбинации от продукти тип 2 в 1. „Става въпрос за продукти, които повлияват както наднорменото тегло, така и повишеното кръвно налягане, жлъчно-каменните проблеми, нервното напрежение, проблемите със ставите, повишения холестерол“, отбелязва Марин Пенков.
Има сравнително ясно разделение за цената, която са готови да платят. Според Десислава Райчинова най-търсени са добавките с цена около 20-25 лв. за опаковка от 30 таблетки. Марин Пенков отбелязва, че отслабването освен здрав, до голяма степен е и мода. Затова потребителите са готови да платят и добавки на цена над 30 лв. Често обаче в сегмента на добавките цената няма връзка с качеството.
Според Димитър Манолов от GlaxoSmithKline Consumer Healthcare най-предпочитаната ценова категория е 11-20 лв., като около 5% от потребителите са готови да платят над 50 лв. за клинично доказан продукт. Именно във високата ценова категория са позиционирани лекарствата.
В категорията на вталяващите кремове дамите искат резултат. Затова са готови да платят много висока цена, независимо дали става въпрос за масова марка, дермокозметика или селективните брандове, които се продават във веригите за парфюмерия и козметика висок клас.
събота, 23 май 2009 г.
Да се стопиш за месец
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар