петък, 22 май 2009 г.

Слънцето над риалити форматите залезе

Пари - 4 стр.
Слънцето над риалити форматите залезе

Боряна НИКОЛАЕВА

Инвестициите в скъпи продукции зависят от рекламния пазар. За момента той все още е нестабилен
Тhere’s no business like show business!* Освен че тази максима се превърна в заглавие на филм от далечната 1954 г., тя важи с пълна сила и днес. През последните няколко години телевизии и продуцентски къщи изградиха стабилно партньорство помежду си, подкрепено със солидни приходи от реклама и зрителско гласуване. Настъпилата криза леко стопи ентусиазма в този бизнес и даде повод на медии и продуценти да се замислят за бъдещето. Спадът на приходите от реклама, който е основна предпоставка за инвестиции в риалити предавания и скъпи шоупрограми, направи и двете страни по-предпазливи. Продуцентите обединиха сили и заявиха своите искания пред телевизиите -минимум 30% външна продукция и актуализиране на Закона за радио и телевизия. Телевизиите приеха резервирано исканията им и за радост на жадния за зрелища зрител обявиха, че ще продължат да инвестират в скъпи риалити формати.
Инвестициите
Всяка медия сама преценява дали приходите й позволяват да инвестира в скъп риалити формат в обстановката на икономическа криза, коментира за в. Пари Весела Димова, директор Продажби в bTV. Телевизиите дължат на зрителите качествена програма и при одобрени програмни бюджети няма нищо лошо в това да се инвестира в програма, допълва Димова. Не е оправдано зрителят да бъде поставен в положение сам да инвестира средства във формати, определени като благотворителни, където са вложени повече пари от събраните чрез зрителски sms-и. Според продуцента Евтим Милошев кризата се отразява както на телевизиите, така и на производството на риалити формати. Рекламните бюджети са по-малки и е логично да се смята, че приходите от риалити предавания ще бъдат по-малки.
Рекламата
Тя е сериозно засегнат от икономическата криза сектор, защото най-често се съкращават маркетинг бюджетите в компаниите. Независимо от това сериозните компании знаят какво прави рекламата за тях и запазват инвестициите си, макар и с намаление, споделя Димова.
Обединяване
Може би именно кризата подтикна продуцентите да създадат асоциация, която да обедини техните интереси, коментира за в. Пари Ренета Викторова, зам.-директор Програма в bTV. Очевидно се чувстват несигурни на пазара, въпреки че средата, която bTV създаде още преди 9 години, е доста стабилна и партньорска за тях. По закон външните продукции трябва да бъдат минимум 10%. В началото на годината телевизионните продуценти се обединиха в организация, като едно от основните им искания беше този процент да се увеличи до 30.
Смятам, че това е крайно, тъй като качеството на продукциите, които предлагат продуцентите, а не количеството е водещият регулатор на телевизионния пазар, казва Викторова. Ако извадят конкурентна програма, не виждам проблем телевизиите да излъчват и 50% българска външна продукция. В друга насока е мнението, което Нова телевизия изрази. Фактът, че продуцентите създават своя действаща гилдия, е форма на зрелост на пазара ни. Тепърва предстои да седнем на една маса и да изработим правила, които да удовлетворяват и двете страни и да работят в полза на зрителите, коментираха от телевизията.
Продуцентите реагират изключително адекватно към ситуацията, много по-гъвкави са в решенията, които предлагат, а зрителите гледат все повече телевизия, защото по време на криза тя се оказва най-достъпната форма на забавление.
*Няма по-добър бизнес от шоубизнеса.

Няма коментари: