Капитал - 38 стр.
В името на дизайна
Борислав КАНДОВ
Art Directors Club стартира дейността си в България
"Всичко е дизайн. Всичко!"*
Но не всичко в дизайна се изчерпва с носенето на черни дрехи и очила с дебели рамки (черни, естествено). Нито със създаването на рекламни визии, корпоративни лога, дрехи, автомобили.
Това е една от основните идеи зад Art Directors Club, почти 90-годишна организация, обединяваща хора, работещи в сферата на визуалните комуникации и творчество - арт директори в рекламни агенции, графични дизайнери, типографи, аниматори, художници, фотографи, всички, които по някакъв начин допринасят за визуалната среда, в която живеем.
На 27 май официално ще стартира дейността на Art Directors Club Bulgaria (ADCB). Макар че идеята за създаването на на организацията датира от няколко години, работата по стартирането й започна през ноември 2008 г. За модел на ADCB е избрана структурата на американската организация. "Това ще бъде сдружение на личности, не на компании", казва Велина Мавродинова, управител на "Студио Ентусиазъм" и един от катализаторите на процеса (вижте всички членове на управителния съвет в карето). "Целта ни е ADCB да се превърне в широка общност", допълва тя.
"ADCB не е алтернатива на съществуващи организации в страната. Няма нищо общо нито с Асоциацията на рекламните агенции, нито със Съюза на художниците в България", обяснява Чавдар Кенаров, криейтив партньор в Noble Graphics. "Искаме да съберем на едно място както хора от комерсиалната страна на визуалната комуникация, така и хора от арт частта - художници, илюстратори и т.н. Надяваме се тази общност да комуникира по-силно помежду си, да работят по-добре заедно и всичко това да доведе до развитие на визуалната комуникация в България", допълва той.
Правилата на ADC са изключително либерални. Например всеки навсякъде може да стартира местен клуб, обяснява Мавродинова. Също така, въпреки че акцентът на организацията е върху хората, компании също могат да стават членове. За целта са предвидени специални, корпоративни членства, които са разделени на три типа - златно, сребърно и бронзово с включени различни нива на достъп до събитията и базата данни на ADCB. Но годишните такси за трите са различни - съответно 5000 лв., 3000 лв. и 1500 лв., и доста по-високи от тези за персоналното членство (100 лв.).
Едно от най-важните събития за ADC навсякъде по света е годишният конкурс, на който се награждават най-добрите постижения от изминалите 12 месеца. Наградените произведения в глобалния конкурс обикалят света във вид на изложба, отворена за посетители. ADC има и "Зала на славата", в която веднъж годишно се правят допълнения. ADCB също стартира подобна "зала" с 10 легендарни имена за българския графичен дизайн (виж карето). На 27 май в Националната галерия за чуждестранно изкуство ще бъде открита изложба с работи на тези 10 души. "Стори ни се нелепо да стартираме, без да отдадем почит на тези преди нас. Доста от тях са адски непопулярни в България, но с много постижения и изключително известни по света", обяснява Велина Мавродинова.
*Легендарният дизайнер Пол Ранд пред студенти през 1995 г.
***
Управителен съвет на ADCB
Георги Василев (rizn)
Милена Вълнарова (formout)
Тоня Горанова
Илия Груев (моаре)
Емил Захариев (new moment)
Ивайло Златков (банда)
Чавдар Кенаров (noble graphics)
Велина Мавродинова (ентусиазъм)
Цвятко Остоич
***
ADCB Зала на славата
Александър Денков
Александър Поплилов
Асен Старейшински
Борис Ангелушев
Васил Йончев
Иван Кьосев
Илия Бешков
Олга Йончева
Стефан Кънчев
Христо Нейков
събота, 23 май 2009 г.
В името на дизайна
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар