събота, 23 май 2009 г.

Вестниците са „измиращ вид"

Поглед - 15 стр.
Вестниците са „измиращ вид"

Уляна ПОПОВА

естнщите са измиращ вид", обяви американският сенатор Джон Кери, който е шеф на сенатската Комисия за комуникации, технологии и интернет. Депутатът от щата Масачусетс, който беше съперник на предишния президент Джордж Буш на изборите през 2004 година, е твърдо убеден, че „Като средства за предаване на информация в съвременността хартията и мастилото са вече остарели, те са затъмнени от мощността, ефективността и технологическото изящество на световната мрежа."
Изказването на Джон Кери не е изненадващо, защото само преди седмица прес секретарят на Белия дом Робърт Гибс съобщи, че от федералния бюджет няма да бъдат отпуснати никакви средства в помощ на изданията, които банкрутират.
А те в Съединените щати -както и навсякъде по света, не са малко. В Америка много вестници и списания търсят начини да намалят разходите си като съкращават журналисти и технически персонал, качват страниците си в Интернет - като редакторите едновременно пишат, снимат и отговарят за саундтрака на репортажите си. Трети се опитват да увеличат цената на изданията и обединяват кореспондентските пунктове в чужбина. Основната причина в условията на глобалната икономическа и финансова криза са намалелите приходи от реклама.Традиционните средства за масова информация в Америка през тази година ще загубят 5 процента от парите, които получават от рекламодатели, съобщи местната компания за анализи „Боръл асошиейтс" (Borrell Assciates). В сегмента на интернет рекламата - чийто ръст през последните години се измерваше в двуцифрени числа, очакваният спад е около 13 процента. Рецесията ще има дългосрочен ефект за всички рекламни формати. Бизнесите ще правят по-малко разходи, ще променят маркетинговите си стратегии и ще орязват своите рекламни бюджети. Дори след като икономиката се възстанови, рекламният пазар няма да се оживи бързо и някои от секторите изобщо няма да се върнат към успешните си периоди от миналото десетилетие. Това ще бъде един много дълъг период на съвземане на медиите", казва Кип Касино, вицепрезидент на „Боръл асошиейтс". Според него традиционните медии в момента са стигнали до нива, които са най-ниските за последните десет години. Сенатор Кери изрази съжаление за бъдещата смърт на водещи печатни издания и отбеляза, че според него най-оптимистични са перспективите на онлайн журналистиката. Той официално обяви, че представителите на властта трябва да развиват контактите си с електронните издания. Но заедно с това Джон Кери се журналистиката. Явно причината е намаляването на членовете на редакционните екипи - при което на един човек се налага да се заеме с няколко функции. Още повече, че рекламодателите се насочват най-вече в рекламите като онлайн видео. Засега това е ограничен сектор, но той набира инерция, защото е ефективен по отношение на разходите, с които се рекламират марки и продукти.

Няма коментари: